Bakgrunn: Huset har hatt spennertak i samtlige rom, og man kunne da legge seg under el-trekket. På et senere tidspunkt har man spikret opp restvirke som gles, litt der man kom til, og satt perlespont på dette. Helt uregelmessig og stooor cc, så klart.

MEN hvordan gjør man når man vil ha cc 30 på glespanelen? Å trekke om all el er utelukket, så nærmest for hånden er å i stedet forsenke VP-rørene i bjelkelagets bjelker.

Takstolene har støttebein som går ned og slutter seg til de bjelkene jeg tenkte å skjære i.

Bør jeg forsterke på noen måte etter at inngrepet er gjort?

• Tak med isolasjon, trelekter og synlige elektriske kabler.
Nissens
Nå ser jeg at tråden er ganske gammel, men spontant tenker jeg at det kan være bedre å skru opp med typ 45x45 på de eksisterende stenderne. Og da sette en avstand der vp-rørene ikke er i veien for å feste stenderne i, så setter du glesen i de nye stenderne. Det bygger jo 45 + 20 = 65 mm over glesen, men det ser jo ut til å være plass.

Jepp, kjørte 2-tom-3 med utsparing der det var nødvendig, for å gi plass til VP. Og la om en hel del som havnet i flexslange ist.

Som man ser på bildet ligger rørene, der de forsvinner inn i veggen, ganske langt under mellomgulvet. Så det fantes ikke så mange andre alternativer.

Nissens
O ows skrev:
Jepp, kjørte 2-tom-3 med utskjæring der det var nødvendig, for å gi plass til VP. Og la om en masse som havnet i fleksislange i stedet.

Som man ser på bildet ligger rørene, der de forsvinner inn i veggen, rett langt under etasjeskilleren. Så det fantes ikke så mange andre alternativer.
Aha, skjønner at det var tidkrevende, men det var nok den beste løsningen!
Håper du fikk et fint tak!

• Liker
ows
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.