Har laget et veldig enkelt TV-rom i kjelleren, har reglet og satt opp sponplater og lurer nå på hvordan få skjøtene penest. Er det sparkle og slipe som gjelder, eller finnes det en smart måte å få skjøtene til å forsvinne? Hadde tenkt å male, føles unødvendig med tapetsering...

På noen steder virker det som en sponplate er en smule "spent", så det er sikkert 3-4 mm høydeforskjell mellom den og neste sponplate. Er det mulig å fikse uten å ta ned den og sette ny? Er ikke så pirkete med utseendet, men går det enkelt å fikse kan det jo være interessant :-)

du trenger remse sponplate også. Jeg fikk rådet at det ikke trengtes men det var feil.....

Ja, det blir nok til å sparkle og pusse, og i med malertape som mats_o sier. De 3-4 millimeterne går vel an å sparkle bort med en tilstrekkelig bred sparkel (gjør en veldig vid bue typ), ellers kan det kanskje være en idé å gå over skjøtene med en eksentersliper før du sparkler.

Har sparklet nå, brukte malerstrimmel. Fungerte over forventning, og det føles som det kommer til å bli helt jevnt og pent før maling. Tenker dessuten å bruke helmatt maling...

Helmatt blir nok bra...
Men ta det rolig med chipsfingrarna foran tv-en...:p

Mvh

Risikoen er stor for at skjøtene viser seg til våren når luftfuktigheten er lavere. Jeg bodde i et hus med ulike typer trefiberplater i noen av rommene, Tretex og sponplater. Verken maling eller tapetsering fungerte, skjøtene viste seg uunngåelig hver vår. Gipsplater løste problemet.

P
Jeg kjørte med strimler og sparkel og når det så bra ut limte vi opp tynn, glatt glassfiberduk som ble malt. Ser bra ut etter 1 år uten noen synlige sprekker noen steder.

Papirstrimler skal visst være sterkere enn glassfiber som gjerne tøyer seg litt.

Ellers pleier sponplater å være håpløse når det gjelder pene skjøter. De sprekker stadig vekk! I mitt hus er det dessverre spon overalt, renoverte alt når vi flyttet hit, men første våren... da er det først og fremst skjøtene over/under vinduer og dører som har gitt etter, "skutt rygg", og etter en stund kom det noen skjeve rygger i stuen.
Kan nevnes at jeg la 3 st glassfiber i hver skjøt, for å prøve å motstå. Men nei - kraften i svellende/krympende tre er enorm.
Mitt råd er å alltid unngå sponplate under overflaten!
Som skruefeste bak gips - ok. Men aldri bare spon.

Det kan iblant hjelpe om man bak skjøten har sponplate også, limskrudd, i stedet for en list. Tanken er at det skal minske bevegelsen da det er samme mtrl bak. Det har fungert for meg på en himla masse "kattvindar"...

Mäster skrev:
Det kan noen ganger hjelpe hvis man har sponplate bak skjøten også, limeskrudd, i stedet for en regel. Tanken er at det skal redusere bevegelsen siden det er samme materiale bak. Det har fungert for meg på en hel masse "kattevinduer"...
Hmm, det kan sikkert fungere.

Jeg liker rett og slett ikke sponplater bare :D
Fiberreisning når man maler/tapetserer, sprekker lett i skjøter... nei, jeg er nok en gipsfyr! :)

Har nå også kjørt på glassfibervev, og håper på at det skal gi en litt mer holdbar og penere overflate. Skal bli interessant å se hvordan alt blir når det er ferdigmalt :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.