Jeg bor i en leiegård og har en innvendig vegg som jeg er usikker på hva slags materiale det er. Huseieren visste ikke, men når jeg borer i veggen så kommer det ut et ganske fint mørkegrått pulver Mørkegrått pulver spredt på en hvit overflate, antagelig fra en vegg i et bygg fra 1960-1961, ifølge forumdiskusjon.

Det er ganske lett å bore, og jeg har et svakt minne av at jeg kunne trykke gjennom en slik gipsskrue Veggfeste med krok delvis innsatt i en lys, tynn veggplate. Veggen var ikke hul på innsiden, så skruen fungerte ikke.

Hensikten med å identifisere er at jeg vil vite hvilken bæreevne veggen har.

Edit: Huset skal være bygget 1960-1961 i Göteborg.

Sist redigert:
Lettbetong?

• Liker
creepwood
  • Laddar…
Ja, trolig lettbetong. Kan være slaggplater også men mindre trolig.

• Liker
creepwood
  • Laddar…
Enig med de andre - Lettbetong.
Når jeg henger tungt, f.eks. kjøkken i lettbetong, bruker jeg Essve Nylonplugg NL 8x65 (Mørk gråblå plugg) med 6mm grovgjenget treskrue ca 70-80mm.
En grå nylonplugg, antagelig en Essve Nylonplugg NL 8x65, designet for bruk i lettbetong, med karakteristiske ribber og flens.

Unngår å bore med borhammeren da jeg synes hullene blir større, så jeg bruker batterimaskinen og flisebor typ disse:

Tre spiralbor i forskjellige størrelser, plassert på en mørk overflate. Borene brukes til å lage hull i materialer som lettbetong.

Biter bra!

• Liker
creepwood
  • Laddar…
slacker skrev:
Enig med andre - Lettbetong.
Når jeg henger tunge ting f.eks. kjøkken i lettbetong bruker jeg Essve Nylonplugg NL 8x65 (Mørk blågrå plugg) med 6mm grovgjenget treskrue ca 70-80mm.

Unngår å bore med borhammeren da jeg synes hullene blir større, så jeg bruker batterimaskinen og flisbor av denne typen:

Biter bra!
Tusen takk for alle svarene, nå føler jeg meg litt tryggere.
Jeg har en masse UX plugg fra fischer som jeg tror vil fungere bra også. Jeg leste i deres pdf om belastninger. Kan man stole på at det stemmer selv om veggen trolig er fra da huset ble bygget?
Eksempel på belastningsdiagram for UX-plugg med tillatte belastninger i kg for ulike materialer som betong, lettbetong og gipsvegger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.