kjøp huset om dere liker det
 
BiFuel BiFuel skrev:
En ting å tenke på er at eternit forvitrer litt over tid, så det kan samle seg asbestfiber i jorden nær huset. Så man kanskje ikke burde la barna leke i jorden i bedene der... eller la dem bruke vinkelsliper på taket.

For øvrig gjør eterniteten ingen skade så lenge den sitter der den sitter.
Barna mine leker nesten alltid med hver sin vinkelsliper på taket, så jeg er enig, det kan virkelig være et problem.
 
  • Haha
  • Liker
AG A og 4 andre
  • Laddar…
J
F Frankesson skrev:
Barna mine leker nesten alltid med hver sin vinkelsliper på taket, så jeg er enig, det kan virkelig være et problem.
Mine også. Men jeg bruker vinkelsliperen mot eksemen deres også. Asbestklumper fungerer også som müsli sammen med kulturmelk.
 
J Jocke Best skrev:
Mine med. Men jeg bruker vinkelsliperen mot deres eksem også. Asbestklumper fungerer også som müesli sammen med filmjölk.
Smart! Vi pleier mer å bruke det når knekkebrødet er tomt. Og finmalt som glitterpulver når barna skal leke eventyrprinsesser.
 
  • Liker
Jocke Best og 1 annen
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
En ting å huske på er at eternitt smuldrer litt med tiden, så det kan samle seg asbestfibrer i jorden nærmest huset. Så man kanskje ikke skal la barna leke i jorden i bedene der... eller la dem bruke vinkelslip på taket. Ellers gjør eternitten ingen skade så lenge den er der den er. Skal ikke være noe større problem å ta ned heller hvis du gjør det selv, men å ansette noen til å ta hånd om det kan bli dyrt.

Men slutt å gjette og finne på at det skulle havne skit i jorden

Hvis du tar en tur i en europeisk storby eller går ned i t-banen i Sthlm får du større dose med asbest enn du får av det der taket i løpet av en livstid

Ja, asbest kan være farlig hvis du blir mye utsatt for det i miljøer der det finnes i støv
Man dør f.eks. ikke av å bore en gang i asbestplate

Har jobbet nesten daglig med asbest i 15 år, årlige kontroller...

Til TS
Kjøp huset og lev og ha det godt, det er INGENTING å bekymre seg for så lenge du ikke skal sage eller bore så det støver.
 
  • Liker
  • Haha
Fairlane og 6 andre
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Men slutt å sitte og gjette og å finne på at det skulle havne dritt i jorden

Om du går en tur i en europeisk storby eller går ned i t-banen i Oslo så får du større dose med asbest enn du får av det der taket i løpet av en livstid

Ja, asbest kan være farlig hvis du eksponeres mye i miljøer der det finnes i støvet
Man dør f.eks. ikke av å bore én gang i asbestplate

Har jobbet nesten daglig med asbest i 15 års tid, årlige kontroller …

Til TS
Kjøp huset og lev og ha det bra, det er INGEN grunn til bekymring så lenge du ikke skal sage eller bore så det støver
Jeg gjetter ikke, dette er informasjon jeg har fått fra et saneringsfirma som utdanner innen asbest.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Jeg gjetter ikke, dette er informasjon jeg har fått fra et saneringsfirma som utdanner innen asbest.
Som tar betalt for på folks frykt
 
  • Liker
Peter787 og 3 andre
  • Laddar…
Kjøpte huset :) har besiktigelsesmann som kommer og kan si sitt dessuten
 
  • Liker
Ensyltburk og 10 andre
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
Kjøpte huset :) har takstmann som kommer og kan si sitt dessuten
grattis nå vil vi se bilder
 
K
D dabbeimba skrev:
Kjøpte huset :) har bygningssakkyndig som kommer og kan si sitt dessuten
Gratulerer! Gi gjerne tilbakemelding om hva den bygningssakkyndige sier om saken. Det ville være veldig interessant å høre.
 
M maria01 skrev:
Som tar betalt för på folks rädsla
Det har ikke med saken å gjøre. Det handlet om påstanden at jeg gjetter, noe jeg ikke gjør. Jeg legger heller ingen vurdering i hvor redde eller ikke redde folk er for sin asbest. Har selv både eternit og rørbøyer i kjelleren og de plager meg ikke.
 
Kanskje kan tilføre litt om emnet.
Vi byttet tak i fjor på vårt hus. Tidligere tak var plåt, dere vet slike ark som skal imitere takstein. Under dette var det et eternittak. Eterniten var i form av plater ca 20x30 alle spikret individuelt.

Fikk tilbud av takfirmaet for riving av eterniten, ca 50000 skulle det koste.
Kjøpte et antall ordentlige p3 ansiktsmasker og ba noen venner om hjelp i stedet og kastet dritten i en leid lukket container. Deponeringen kostet ca 7500 inkl. containerleie.

Huset er ca 110 m2 og takets helling har jeg ikke helt oversikt over.
 
  • Liker
Ensyltburk
  • Laddar…
K
Vi har eternittak fra -78. Som nevnt tidligere ser det ut til at eternitten holder i 40 år til. Men det som har ødelagt vårt tak er kantene på taket. En altfor enkel konstruksjon slik at vann noen ganger renner utenfor kanten på taket (altså siden på taket) og har ført til at råsponten har tatt skade. Delvis på grunn av at mose har styrt om vannavrenningen på taket. Vi har 23 graders tak. Også lekter, takpapp og fotblikk er ganske slitne etter 44 år, men eternitten er hel!
 
BiFuel BiFuel skrev:
Jeg gjetter ikke, dette er informasjon jeg har fått fra et saneringsfirma som utdanner innen asbest.
Om jeg hadde jobbet med å sanere asbest, hadde jeg også sagt noe lignende. Om folk blir redde for et bygningsmateriale på sitt hus, vil de jo bytte det ut. Noe som da fører til mer arbeid.
Jeg tror derfor at du trenger en annen kilde for ditt påstand.
 
  • Liker
Kirre2
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.