26.245 lest ·
43 svar
26k lest
43 svar
Unngå hus med eternittak?
Barna mine leker nesten alltid med hver sin vinkelsliper på taket, så jeg er enig, det kan virkelig være et problem.BiFuel skrev:
BiFuel skrev:
En ting å huske på er at eternitt smuldrer litt med tiden, så det kan samle seg asbestfibrer i jorden nærmest huset. Så man kanskje ikke skal la barna leke i jorden i bedene der... eller la dem bruke vinkelslip på taket. Ellers gjør eternitten ingen skade så lenge den er der den er. Skal ikke være noe større problem å ta ned heller hvis du gjør det selv, men å ansette noen til å ta hånd om det kan bli dyrt.
Men slutt å gjette og finne på at det skulle havne skit i jorden
Hvis du tar en tur i en europeisk storby eller går ned i t-banen i Sthlm får du større dose med asbest enn du får av det der taket i løpet av en livstid
Ja, asbest kan være farlig hvis du blir mye utsatt for det i miljøer der det finnes i støv
Man dør f.eks. ikke av å bore en gang i asbestplate
Har jobbet nesten daglig med asbest i 15 år, årlige kontroller...
Til TS
Kjøp huset og lev og ha det godt, det er INGENTING å bekymre seg for så lenge du ikke skal sage eller bore så det støver.
Jeg gjetter ikke, dette er informasjon jeg har fått fra et saneringsfirma som utdanner innen asbest.J javlaandersson skrev:Men slutt å sitte og gjette og å finne på at det skulle havne dritt i jorden
Om du går en tur i en europeisk storby eller går ned i t-banen i Oslo så får du større dose med asbest enn du får av det der taket i løpet av en livstid
Ja, asbest kan være farlig hvis du eksponeres mye i miljøer der det finnes i støvet
Man dør f.eks. ikke av å bore én gang i asbestplate
Har jobbet nesten daglig med asbest i 15 års tid, årlige kontroller …
Til TS
Kjøp huset og lev og ha det bra, det er INGEN grunn til bekymring så lenge du ikke skal sage eller bore så det støver
Det har ikke med saken å gjøre. Det handlet om påstanden at jeg gjetter, noe jeg ikke gjør. Jeg legger heller ingen vurdering i hvor redde eller ikke redde folk er for sin asbest. Har selv både eternit og rørbøyer i kjelleren og de plager meg ikke.M maria01 skrev:
Kanskje kan tilføre litt om emnet.
Vi byttet tak i fjor på vårt hus. Tidligere tak var plåt, dere vet slike ark som skal imitere takstein. Under dette var det et eternittak. Eterniten var i form av plater ca 20x30 alle spikret individuelt.
Fikk tilbud av takfirmaet for riving av eterniten, ca 50000 skulle det koste.
Kjøpte et antall ordentlige p3 ansiktsmasker og ba noen venner om hjelp i stedet og kastet dritten i en leid lukket container. Deponeringen kostet ca 7500 inkl. containerleie.
Huset er ca 110 m2 og takets helling har jeg ikke helt oversikt over.
Vi byttet tak i fjor på vårt hus. Tidligere tak var plåt, dere vet slike ark som skal imitere takstein. Under dette var det et eternittak. Eterniten var i form av plater ca 20x30 alle spikret individuelt.
Fikk tilbud av takfirmaet for riving av eterniten, ca 50000 skulle det koste.
Kjøpte et antall ordentlige p3 ansiktsmasker og ba noen venner om hjelp i stedet og kastet dritten i en leid lukket container. Deponeringen kostet ca 7500 inkl. containerleie.
Huset er ca 110 m2 og takets helling har jeg ikke helt oversikt over.
Vi har eternittak fra -78. Som nevnt tidligere ser det ut til at eternitten holder i 40 år til. Men det som har ødelagt vårt tak er kantene på taket. En altfor enkel konstruksjon slik at vann noen ganger renner utenfor kanten på taket (altså siden på taket) og har ført til at råsponten har tatt skade. Delvis på grunn av at mose har styrt om vannavrenningen på taket. Vi har 23 graders tak. Også lekter, takpapp og fotblikk er ganske slitne etter 44 år, men eternitten er hel!
Om jeg hadde jobbet med å sanere asbest, hadde jeg også sagt noe lignende. Om folk blir redde for et bygningsmateriale på sitt hus, vil de jo bytte det ut. Noe som da fører til mer arbeid.BiFuel skrev:
Jeg tror derfor at du trenger en annen kilde for ditt påstand.
Klikk her for å svare