Hei, har etter mange års leting funnet et hus jeg virkelig liker. Kan ikke supermye om hus akkurat nå, men prøver å lære meg.

Huset har eternittak og etter en rask googling fant jeg ut at det var asbest? Har to små barn så er litt forsiktig. Bygget på 60-tallet. Bør man unngå å kjøpe huset? Må man bytte det ut? Kan man la det være? Går det å vaske lett?

• Eternittak med tydelige tegn på værslitasje og misfarging, delvis dekket av et vindu i øvre hjørne.
Vårt hus hadde også eternittak da vi kjøpte det, det lå under et betongtak. Materialet eternit er veldig holdbart og det går bra å legge et nytt tak oppå som man hadde gjort på vårt hus. Du kan reparere det med fibercementplater som ikke har asbest i seg om det går i stykker.

Det er ikke farlig så lenge det sitter der, det er når man eventuelt sager i det og/eller bryter en plate at det farlige asbeststøvet frigjøres.

Jeg synes altså ikke det er en grunn til å ikke kjøpe huset.

Sist redigert:
  • Liker
Thomas Buskhagen og 15 andre
  • Laddar…
Derimot bør man kalkulere med å måtte bytte taket i en ikke altfor fjern fremtid. Taket er minst 50 år gammelt, og selv om eternitt varer lenge, varer det ikke evig. Det faktum at det er asbest i platene kan være en fordyrende omstendighet ved bytte eller annet arbeid på taket.

• Liker
Staffan_V og 4 andre
  • Laddar…
En ting å tenke på er at eternitt forvitrer litt med tiden, så det kan samles asbestfibrer i jorden nærmest huset. Så man bør kanskje ikke la barna støve rundt i jorden i bedene der... eller la dem bruke vinkelsliper på taket. For øvrig gjør eternitt ingen skade så lenge den sitter der den sitter. Det skal ikke være noe større problem å ta den ned heller om du gjør det selv, men å ansette noen til å ta seg av den kan bli dyrt.

• Liker
nissenhj og 2 andre
  • Laddar…
Vi hadde eternit på vårt tak da vi kjøpte huset. Etter ca 7 år fjernet jeg eterniten og byttet til platetak. Det er ingen grunn til å ikke kjøpe huset ut fra barnas synsvinkel, men regn med å måtte legge om taket i løpet av en nær fremtid.

• Liker
VIVEKA HANSSON
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
bygd på 60-tallet. Bør man unngå å kjøpe huset? Må man bytte det ut? Kan man la det være?
Vi har en fritidsbolig på hallandkysten, bygd ca 1960.
Med tak lignende dette:
images
Det har altså ligget i over 60 år og fungerer aldeles utmerket fortsatt!

• Liker
  • Elsker
Thomas Buskhagen og 8 andre
  • Laddar…
Hei
Også her har vi hatt eternitt på både tak og fasade. Bygget 1965. Har gjennom årene byttet både tak og fasade løpende.
Ingen større ekstra kostnad for å bytte. Der vi bor (Karlskrona) leide vi en container da vi byttet taket. Jeg rev det ned selv med ordentlige klær og munnbind. Som sagt støver det ikke hvis man river forsiktig og ikke sager i det.
Omtrentlig kostnad 2500:- for en fullproppet 10 kubikks.
Fasaden tok jeg en side om gangen og la i plastsekker og kjørte til søppelfyllinga der de gravde det ned som deponi. Kostnadsfritt siden det var så små mengder om gangen.

Visse naboer har fortsatt originaltaket. 57 år gammelt og holder fortsatt.

• Liker
Thomas Buskhagen og 9 andre
  • Laddar…
R
Hei,
Jeg skulle ikke ha kjøpt huset. Du kan være sikker på at det finnes asbest på mange flere steder i huset enn bare taket. Før man kjente til faren med asbest ble det jo ansett som et supermateriale som ble brukt nesten overalt. Vanlig rundt vannledninger, elledninger, bak elskap, i svart gulvlim, i vinduskitt, i gulvplater, som armering i puss, som brannbeskyttelse i kakkelovner med mer.
Personlig ville jeg ikke utsatt mine barn for risikoen å få kreft om 20 år (det holder jo at en eneste liten asbestfiber havner på feil sted for å utvikle kreft)
Håper virkelig at du finner et annet hus du liker! :) Sats på noe bygget etter '82 da asbest ble forbudt;)
Eller bygg nytt, det gjorde vi til slutt da vi ble lei av å lete...

• Haha
  • Wow
Maria T og 8 andre
  • Laddar…
R
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vårt hus hadde også eternittak når vi kjøpte det, det lå under et betongtak. Materialet eternit er veldig holdbart og det går bra å legge et nytt tak oppå som man hadde gjort på vårt hus. Du kan reparere det med fibercementplater som ikke har asbest i seg om det går i stykker.

Det er ikke farlig så lenge det sitter der, det er når man evt. sager i det og/eller bryter en plate at det farlige asbeststøvet frigjøres.

Jeg synes altså ikke det er en grunn til å ikke kjøpe huset.
Må bare si at det er en virkelig dårlig idé å bygge inn eternitplater under et nytt tak! Dels går det ikke an å feste et nytt tak uten at det løsner asbestfibre, dels blir det skjult og kan skades ved et uhell av noen som ikke vet at det finnes asbest skjult under!

• Liker
rosen.johansson og 1 annen
  • Laddar…
Om du etter mange års leting har funnet et hus du liker, så kjøp det. Tross alt er ikke eternit farligere enn at du kan håndtere det selv med normale forsiktighetsregler. Lykke til med kjøpet.

• Liker
gaia og 13 andre
  • Laddar…
Asbest er et håndterbart problem. Har selv tatt ned rørisolering, eternittplater, plater bak sentraler osv. Med sunn fornuft, forsiktighet og nøyaktighet er det ikke noe problem. Det finnes asbest i så godt som alle hus før 82-83. Ingen fare om det får være urørt eller om man fjerner det på riktig måte.

Det farligste er å ikke finne ut hva man river i når man skal utføre et prosjekt. Å ta ned eternittak eller fasade er enklere sanering. Det er verre med flislim, fugemasse, lim osv.

Men skal man bekymre seg, så finnes det mer å tenke på. PAH, PCB, Formaldehyd, Radon, Blåbetong, Mugg. Nye hus er ikke alltid bra, se for eksempel enkeltefasadet etappe... Myresjö år 2000....

Dessverre viser problemene seg senere, så dagens hus kan inneholde andre giftstoffer som vi ennå ikke vet om.

Kjøp huset om du liker det, men la taket være til det er tid for å bytte det. Ved vask frigjøres garantert større mengder fibre enn av vær og vind. Ved bytte anbefaler jeg at man fjerner den gamle eternitten og ikke bygger inn problemet.... Det er ofte ingen stor ekstrakostnad å få eternitten tatt ned ved et takbytte.

• Liker
olomar og 6 andre
  • Laddar…
Denne bekymringen for asbest! Folk røyker, bor i byer og puster inn eksos, gummi og asfaltpartikler uten problemer. Men en eneste asbestpartikkel er en dødsdom. Tenk før når bremsene på biler, tog, t-banen var av asbest og det myldret i luften. Døde folk som fluer?

• Liker
olomar og 30 andre
  • Laddar…
R Rödmyran skrev:
Hej,
Jag skulle inte köpt huset. Du kan vara säker på att det finns asbest på många fler ställen i huset än bara taket. Innan man kände till faran med asbest ansågs det ju som ett supermaterial som användes lite varstans. Vanligt runt vattenledningar, elledningar, bakom elskåp, i svart golvlim, i fönsterkitt, i golvplattor, som armering i puts, som brandskydd i kakelugnar med mera.
Personligen skulle jag inte utsätta mina barn för risken att få cancer om 20 år (det räcker ju att en enda liten asbestfiber hamnar på fel ställe för att utveckla cancer)
Hoppas verkligen att du hittar nåt annat hus du gillar! :) Satsa på något byggt efter 82 då asbest blev förbjudet;)
Eller bygg nytt, det gjorde vi tillslut när vi tröttnat på att leta...
Men snälla, sprid inte din nojja som om det vore fakta.
Till TS. man kan vara rädd och korkad ja.
Mitt råd lyssna inte på dom som talar på det här viset.
1 asbest fiber :rofl:

• Liker
justmakemyday og 37 andre
  • Laddar…
Lenke til litt lesing om man vil fordype seg i farlige stoffer som kan finnes i hus....

http://dmh.nu/wp-content/uploads/Farliga-Hus-PDF.pdf

https://www.vvsforum.se/2020/12/hans-pappa-och-farfar-dog-av-asbest/

https://www.vvsforum.se/2020/12/manga-tror-att-asbestfaran-ar-over/

Man trenger ikke å være livredd, men det er alltid bra med kunnskap så kan man gjøre bedre vurderinger før man går i gang med en renovering hjemme....

Angående TS spørsmål, så husker jeg kanskje ikke helt riktig men jeg tror 8-12% er asbestinnholdet i eternitt, resten er sement.

Sist redigert:
  • Liker
Kent R og 2 andre
  • Laddar…
D dabbeimba skrev:
Hei, har etter mange års leting funnet et hus jeg virkelig liker. Kan ikke supermye om hus akkurat nå, men prøver å lære meg.

Huset har eternittak og etter et raskt googlesøk fant jeg ut at det var asbest? Har to små barn så er litt forsiktig. bygget på 60-tallet. Bør man unngå å kjøpe huset? Må man bytte det ut? Kan man la det være? Går det å vaske lett?
Du bør framfor alt tenke på om du kan tenke deg å ville rive huset eller legge nytt tak på det i framtiden. Hvis taket er i god stand og du føler deg trygg på at det ikke blir aktuelt med riving/omlegging, så kan du godt kjøpe huset.

Eternit er dessverre en god grobunn for mose. Mosen "vokser fast" i eterniten og kan være vanskelig å få bort. Jeg ville ikke anbefalt verken mekanisk skraping eller vask med høytrykk, på grunn av risikoen for å spre asbestfibre i omgivelsene. Men ut fra ditt bilde å dømme så har dette taket ingen mose (den vokser mest og best der et tak har skygge i det minste en del av dagen). Hvis det bare handler om misfarging, uten påvekst av mose eller lignende, så bør du tenke på om du ikke kan leve med det (om svaret er "nei" bør du kanskje takke nei til dette huset).

Hvis huset skal rives eller taket gjøres om: kan du i så fall tenke deg å ta ned det gamle taket selv? Det er ganske lett og relativt risikofritt så lenge man ikke har ødelagt takplater så det støver. Bare finn på forhånd ut hvilke regler og avgifter kommunen har for håndtering av platene. Jeg vet ikke helt hvor mye dette kan variere fra kommune til kommune - der jeg bor må asbestholdig avfall plastes inn, og det koster 3 kroner per kilo å bli kvitt det.

Men hvis man vil sette bort arbeidet med å ta ned et eternittak, vil det koste mye - på grunn av at yrkesmessig håndtering av asbestholdige materialer er omgitt av strenge sikkerhetsforskrifter som gjør at arbeidet tar lang tid og krever omfattende verneutstyr for dem som utfører det.

• Liker
TRJBerg og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.