26.238 lest ·
43 svar
26k lest
43 svar
Unngå hus med eternittak?
Dessverre er kunnskapen om asbest i prinsippet ikke-eksisterende i vårt avlange land. Det er ren fakta at asbest er et vanlig forekommende stoff i hus bygget før -82. Dermed ikke sagt at det er umulig å sanere! Det er lett å ta en teipprøve og sende inn for analyse så man vet om det er asbest eller ikke.T TheGame skrev:
Dessverre er det fakta at det kan være nok med en eneste fiber, men langt fra alle har jo slik uflaks! Men det er en grunn til å være nøye om man sanerer selv.
Så de 100-1000 fiber per kubikkmeter luft som finnes mer eller mindre naturlig overalt er ufarlige, men hvis man skulle rive løs en fiber fra eternitttaket på huset så kan man dø?R Rödmyran skrev:
Elektronikkentusiast
· 7 906 innlegg
Eternittak får meg til å assosiere med betydelig kjedeligere tak enn det der.
Det finnes firmaer som gjør takbehandlinger av eternittak.
Først besiktigelse, om ok rengjøring/drepe påvekst, vent ett år, legg på nytt overflatesjikt (male).
Man slipper å bekymre seg for at asbestfibre skal løsne og får en levetidsforlengelse av taket.
Det finnes firmaer som gjør takbehandlinger av eternittak.
Først besiktigelse, om ok rengjøring/drepe påvekst, vent ett år, legg på nytt overflatesjikt (male).
Man slipper å bekymre seg for at asbestfibre skal løsne og får en levetidsforlengelse av taket.
Asbest er en naturlig forekommende fiber, og å puste inn fibre innebærer en økt risiko for å få visse typer sykdommer. Å si at det er nok å puste inn en eneste asbestfiber er jo både sant og overdrevet. En kreftsykdom begynner jo i en eneste celle, hvis genetiske masse er skadet. Hadde man ikke pustet inn akkurat den asbestfiberen som skadet akkurat den cellen, hadde man jo ikke blitt syk. Å brenne seg i solen øker risikoen for hudkreft, men man kan jo få hudkreft uten noensinne å ha brent seg i solen, og man kan brenne seg mange ganger i løpet av et liv og likevel aldri få hudkreft. På samme måte er det med asbest. Å puste inn asbestfiber øker risikoen for sykdom, jo mer asbest man puster inn, desto større risikoøkning (men ingen garanti for å bli syk). Jeg synes det er rimelig å beskytte seg mot kreftfremkallende stoffer av alle slag, men mange andre ser ikke ut til å ha noe imot å utsette seg for sigarettrøyk, alkohol, sol, avgasser osv.R Rödmyran skrev:
Til TS: dersom dere har råd til å bytte tak og sanere, kjøp huset hvis det stemmer ellers.
Regn med høy risiko for at du må rive taket selv en gang senere.
At du gjør det selv en gang er ekstremt liten risiko - men håndverkere som risikerer det hver dag trenger betydelig større sikkerhetstankegang. Så kan du rive selv senere vil det bli betydelig billigere og enklere å finne en håndverker som er villig til å gjøre jobben (det siste er nok det viktigste)
At du gjør det selv en gang er ekstremt liten risiko - men håndverkere som risikerer det hver dag trenger betydelig større sikkerhetstankegang. Så kan du rive selv senere vil det bli betydelig billigere og enklere å finne en håndverker som er villig til å gjøre jobben (det siste er nok det viktigste)
Ha respekt for asbesten, men uhåndterbar er den vel ikke. En idé kan være å påføre taket med en eller annen støvbinder, linolje eller billig maling for å binde forvitrede fibre i hvert fall på oversiden der det forvitrer mest, snakk med en byggevarebutikk eller malerhandel. Bruk ikke noe enkelt munnbind, men kjøp en halvmaske eller helmaske godkjent for asbest og bruk gjerne gamle klær som deretter kan legges i en sekk og kastes. Man har faktisk merket at ikke bare arbeiderne på eternittfabrikken i Lomma, men også deres hustruer som i mange år vasket deres skikkelig støvete klær, har fått økt frekvens av lungekreft.Kloge skrev:
Fikk taket byttet for et par år siden. Var betongpanner med asbest i.
Du kan ta ned taket selv. Det blir billigere. Finnes ingen særskilte restriksjoner for privatpersoner annet enn når du skal levere det på miljøstasjonen. Godt innpakket o.s.v.
Om byggefirmaet skal ta ned taket omfattes det straks av en masse restriksjoner og regler og det blir straks veldig mye dyrere å bytte tak.
Du kan ta ned taket selv. Det blir billigere. Finnes ingen særskilte restriksjoner for privatpersoner annet enn når du skal levere det på miljøstasjonen. Godt innpakket o.s.v.
Om byggefirmaet skal ta ned taket omfattes det straks av en masse restriksjoner og regler og det blir straks veldig mye dyrere å bytte tak.
Kan du undersøke så det ikke må byttes direkte?D dabbeimba skrev:Hei, har etter mange års leting funnet et hus jeg virkelig liker. Kan ikke supermye om hus akkurat nå, men prøver å lære meg.
Huset har eternittak og etter et raskt googlesøk fant jeg ut at det var asbest? Har to små barn så er litt forsiktig. Bygget på 60-tallet. Bør man unngå å kjøpe huset? Må man bytte det ut? Kan man la det være? Går det å vaske lett?
Jeg hadde kjøpt huset om det hadde vært mitt drømmehus og om det ikke var noen alvorlige feil.
Vårt hus var heller ikke perfekt, men det var en god pris på en fin beliggenhet og så hadde det boarealer på 250m², resten går å fikse i ettertid.
Selektiva fakta framställda på ett vilseledande sätt.R Rödmyran skrev:Tyvärr är kunskapen om asbest i princip obefintlig i vårt avlånga land. Det är ren fakta att asbest är ett vanligt förekommande ämne i hus byggda före -82. Därmed inte sagt att det är omöjligt att sanera! Det är lätt att ta ett tejpprov och skicka in för analys så man vet om det är asbest eller ej.
Tyvärr är det fakta att det kan räcka med en enda fiber, men långt ifrån alla har ju sådan otur! Men det är en anledning att vara noggrann om man sanerar själv.
Det är ren fakta att man kan bli påkörd av en lastbil och dö första gången man går över gatan!
Risikoen med taket er ubetydelig. Men du bør vite hvordan du håndterer det når behovet oppstår.
Kjøp nabohuset så bor du nabo med eternitten i stedet.
Eller hvor langt fra et eternittak skal man bo?
Har man medvind må man bo litt lenger unna. Men kjedelig hvis vinden snur en dag...!
Men som mange sier. Eternitten har sannsynligvis ligget der i 50 år pluss. Og spørsmålet er hvordan evt. pappen ser ut under.
Så kjøp hvis alt annet føles riktig. Men kalkuler med et takbytte nettopp på grunn av alder.
Kjøp nabohuset så bor du nabo med eternitten i stedet.
Eller hvor langt fra et eternittak skal man bo?
Har man medvind må man bo litt lenger unna. Men kjedelig hvis vinden snur en dag...!
Men som mange sier. Eternitten har sannsynligvis ligget der i 50 år pluss. Og spørsmålet er hvordan evt. pappen ser ut under.
Så kjøp hvis alt annet føles riktig. Men kalkuler med et takbytte nettopp på grunn av alder.
Kilde på det? Asbest inngår i mange forskjellige materialer. Er helt ufarlig om man ikke bearbeider materialet. Skremselspropaganda er ikke seriøst! La taket ligge og legg nytt oppå. Google og sjekk hvordan man gjør.R Rödmyran skrev:Hei,
Jeg ville ikke kjøpt huset. Du kan være sikker på at det finnes asbest på mange flere steder i huset enn bare taket. Før man kjente til faren med asbest ble det jo ansett som et supermateriale som ble brukt litt overalt. Vanlig rundt vannledninger, elektriske ledninger, bak elskap, i svart gulvlim, i vinduskitt, i gulvfliser, som armering i puss, som brannsikring i kakkelovner med mer.
Personlig ville jeg ikke utsatt barna mine for risikoen for å få kreft om 20 år (det holder jo at en eneste liten asbestfiber havner på feil sted for å utvikle kreft)
Håper virkelig at du finner et annet hus du liker!Satse på noe bygget etter 82 da asbest ble forbudt
Eller bygg nytt, det gjorde vi til slutt når vi ble lei av å lete...
Som byggherre mener jeg at folk som legger nye tak eller nye fasader oppå gammel eternitt burde pålegges å gjøre hele arbeidet og alle fremtidige reparasjoner selv uten verneutstyr og betale sine sykdomskostnader selv.
Det eneste fornuftige er å rive bort på en ren måte og erstatte med annet materiale. Ellers skal noen stakkars jævel bore noen tusen hull gjennom asbesten for å feste det nye materialet utenpå, og så skal andre stakkars jævler rive i det uten noen rimelig mulighet til å beskytte seg ved hver eneste renovering og reparasjon så lenge huset står. Deretter skal de som river grave i asbesten som ikke går an å sanere bort for en rimelig kostnad siden det er innebygd bak andre materialer.
Det eneste fornuftige er å rive bort på en ren måte og erstatte med annet materiale. Ellers skal noen stakkars jævel bore noen tusen hull gjennom asbesten for å feste det nye materialet utenpå, og så skal andre stakkars jævler rive i det uten noen rimelig mulighet til å beskytte seg ved hver eneste renovering og reparasjon så lenge huset står. Deretter skal de som river grave i asbesten som ikke går an å sanere bort for en rimelig kostnad siden det er innebygd bak andre materialer.
Jeg tror jeg vet hvilket hus det er. Ekstremt bra beliggenhet. Jeg hadde nok dog ønsket å ha en del penger igjen til å bytte tak og kanskje pusse opp huset for estetikken. Føles som gode investeringer på lengre sikt i det området.