Holder på å bygge bod. Har akkurat stiftet opp vindsperren, T-Vind super. Utenpå dette tenkte jeg å ha lekter 28x70 på cc 60 (liggende). Deretter stående panel 22x120 og samme som overligger. Men hvordan unngår jeg egentlig at vindsperren blir perforert av spiker? Bunnbordene tenkte jeg å spikre med 75mm spiker, men da vil jo 25mm gå gjennom og inn i vindsperren? Kan man spikre panel med så tynn spiker som 50mm?
 
vectrex skrev:
Holder på å bygge bod. Har akkurat stiftet opp vindsperren, T-Vind super. Utenpå dette tenkte jeg ha lekter 28x70 på cc 60 (liggende). Så stående panel 22x120 og samme som overligger. Men hvordan unngår jeg egentlig at vindsperren blir perforert av spiker? Bunnbordene tenkte jeg spikre med 75mm spiker, men da kommer jo 25mm gå igjennom og inn i vindsperren? Kan man spikre panel med så tynn spiker som 50mm?
Spikeren trenger ikke å være lengre enn panel + spikerslag, om den går igjennom 1 mm eller 100 mm er uten betydning for styrken.
2,8x50 spiker fungerer altså utmerket!
 
Du spikrer med kortere spiker.
 
De fleste spikprodusenter kan levere ønsket lengde på spiker. Man må kanskje bestille litt flere enn en kartong på 200st. :D
Tips fra snekkerslektning som alltid tilpasser spikerlengde etter virkeligheten.
 
Du har selvfølgelig bestemt deg for stående panel?

Ellers løser du problemet med liggende panel.
Sett da spikrekker, eller glespanelen om du vil, på stendere.
Da klemmer vindvev mellom spikrekker og stender.
Og det blir ingen hull på feil steder.
Resultat = Perfekt :thumbup:


PS
Husbygging = kompromisser
 
Påvirker marginalt, om noe, å bruke spiker som går gjennom vindsperren. Du har jo spikklekten som ligger mot duken og bidrar til å beskytte.
 
Det blir stående panel. Vil ha samme utseende som på huset. Dessuten et grupphusområde hvor alle har stående panel.

Det handler således "bare" om å finne riktig dimensjon på spiker. Skulle trenge 50x2,8 og 72x2,8. Gjerne noen mm mindre for å være på den sikre siden. Man spikrer jo kanskje inn hodet noen mm i treet også. Ifølge hus AMA skal man jo kjøre med 33mm spikerlekt og ikke 28. Problemet for meg er at da blir friggen noen kvadrat dm for stor, det er vel dessuten trolig billigere med 28x70.

Forstår at påvirkningen er relativt marginal. Men jeg misliker sterkt å ikke gjøre ting så bra som mulig når jeg gjør noe selv. Har jeg nå kjøpt svindyr vindsperre og satt opp omsorgsfullt så føles det veldig synd å spikre hundrevis av hull i den.

EDIT: Gunnebos side fungerer ikke når man klikker på panelspiker så man kan ikke se hvilke dimensjoner den finnes i. Dessverre.
EDIT2: Deres båndede panelspiker finnes i 48mm og 70mm lengde, perfekt for meg, håper den vanlige spikeren finnes i samme lengde.
 
Sist redigert:
vectrex skrev:
...Ifølge hus AMA skal man jo bruke 33mm spiklekter og ikke 28. Problemet for meg er at da blir boden noen kvadrat dm for stor, det er vel dessuten trolig billigere med 28x70...
Ni kvadratdecimeter = 0,09 kvm. Kommer nok ingen til å reagere på.

Men ellers, en ordentlig løsning på punktere vindsperre-problemet, er jo å sette et lag 45 mm isolasjon mellom 45x45 mm lekter utenpå de stående stenderne.
Og så vindsperre og spiklekter utenpå det.

Men da vokser jo boden ytterligere 0,8 kvm :(
 
KnockOnWood skrev:
Ni kvadratdecimeter = 0,09 kvm. Kommer nok ingen til å reagere for.

Men ellers, en riktig løsning på punktere vindsperre-problemet, er jo å sette et lag 45 mm isolasjon mellom 45x45 mm lekter utenpå den stående stenderverket.
Og så vindsperre og spikerlekter utenpå det.

Men da vokser jo bua ytterligere 0,8 kvm :(
Bortsett fra at byggearealet blir for stort så vet jeg ikke helt om jeg kjøper argumentet ditt. Vindsperren vil man jo ha utenpå isolasjonen ellers gjør isolasjonen ganske liten nytte? Og å sette spikerlektene direkte mot de liggende 45'ene føles ikke helt korrekt da eventuelt inntrengende vann ikke kan renne nedover (i praksis kanskje det knapt er noen forskjell).
 
vectrex skrev:
Bortsett fra at bygningsarealet blir for stort, så vet jeg ikke helt om jeg kjøper ditt argument. Vindsperren ønsker man jo å ha utenpå isoleringen, ellers gjør isoleringen rett og slett lite nytte? Og å sette spikerlektene direkte mot de liggende 45:erne føles heller ikke helt korrekt da eventuelt inntrengende vann ikke kan renne nedover (i praksis er det kanskje knapt noen forskjell).
Helt riktig! Og vindsperren sitter altså utenpå de liggende 45 mm lektene/45 mm isolasjonen.

Og har du losholtpanel eller listpanel så finnes det rom for vann å drenere (og ventilasjon) rett innenfor losholt.

Men selv synes jeg at liggende panel er best.
Kan ikke begrunne det dog, så det er bare personlig mening.


Og, som sagt, husbygging = kompromisser :)
 
vectrex skrev:
Det handler således "bare" om å finne riktig dimensjon på spiker. Skulle trenge 50x2,8 og 72x2,8. Gjerne noen mm mindre for å være på den sikre siden. Man spikrer jo kanskje inn hodet noen mm i treverket også. I følge hus AMA skal man jo kjøre med 33mm spikerlekt og ikke 28. Problemet for meg er at da blir hytta noen kvadrat dm for stor, det er vel dessuten trolig billigere med 28x70.
Bandet spiker for spikerpistol finnes fra 50 mm. Perfekt til panel.

Og spikerhodet skal ikke inn noen mm i panelet, det skal ligge utenpå.
 
andersmc skrev:
Båndet spiker for spikerpistol finnes fra 50 mm. Perfekt til panel.

Og spikerhodet skal ikke inn noen mm i panelet, det skal ligge utenpå.
Jo, men båndet spiker har jeg jo ingen større bruk for. Jeg spikrer heller opp panelet med hammer. Har verken spikerpistol eller kompressor og det er faktisk ikke noe jeg har savnet til tross for omfattende renoveringsarbeid.

Følelsen av å spikre inn en 4" spiker i en solid regel som "svarer" er ikke noe jeg ville vært foruten.
 
Snailman
hei, jeg har brukt biltemas 50x2,8 maskinspiker manuelt...:wow: var ingen som hadde 50 spiker noe annet sted... et ikke ubetydelig antall esker...

bruker den også til å spikre rupanel på ytterveggenes innsider for å unngå å perforere plastfolien som sitter innenfor en 45x45 lekt, men da bruker jeg maskin:) og doble hørselsvern:x
 
Sist redigert:
vectrex skrev:
Jo, fast bandad spik har jeg jo ingen større bruk for. Jeg spikrer heller opp panelet med hammer. Har verken spikerpistol eller kompressor og det er faktisk ikke noe jeg har savnet til tross for omfattende renoveringsarbeid.

Følelsen av å spikre i en 4" spiker i en skikkelig regel som "svarer" er ikke noe jeg ville vært foruten.
Ja, hver og en får bli salig på sin egen måte. Men er den 10 000. spikeren like morsom som den første?
 
  • Liker
Gnojd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.