Hei,
I dag så jeg en konstruksjon jeg følte meg litt usikker på, det handler om luftspalten til et pulttak. De har ikke brukt de tradisjonelle velprøvde løsningene med luftspaltskiver av masonite, wellpapp, celleplast osv. De har istedenfor rullet ut en bane med undertakspapp oppå isolasjonen, sentrert mellom takstolene (ca. 20 cm åpent på hver side av takstolen). Det innebærer at u-pappens tyngde presser ned isolasjonen fra rådekket og danner ca. 7 cm luftspalte, pappen er ikke festet noe sted og ligger løst oppå.
Mine funderinger er at de har brukt et materiale som ikke er tenkt/tilpasset til den konstruksjonen. Kan det være risiko for kondensutfelling på pappens underside mot isolasjonen ettersom den er helt tett og damptrykk forblir mot pappen og deretter drypper ned i konstruksjonen? Eller ligger kondenspunktet lenger ned i konstruksjonen, ca. 390 mm isolasjon? Er det virkelig bra at isolasjonen ligger eksponert åpent så nær rådekket, er det risiko for fremtidige fuktproblemer? Vil u-pappen virkelig bli liggende på plass ettersom den ikke er festet noe sted?
Hva tror dere, er jeg helt ute og sykler eller finnes det en poeng i det hele?
/Pimme