9.726 lest ·
3 svar
10k lest
3 svar
Ulemper med å bruke treformer for å støpe vegger av betong?
Jeg har tenkt å anlegge en helt underjordisk separat lagringskjeller et titalls meter fra huset mitt, og vil gjøre alt fra scratch med ganske lite ressurser og forkunnskap. Jeg har rett og slett ganske lite peiling, men veier forhåpentligvis opp i vilje til å lære meg.
Først og fremst kommer jeg til å grave et enormt hull på ca. 35 kvadratmeter, 3,5 meter dypt. Deretter lager jeg et separat fundament langs kantene av hullet, i treformer. Deretter, hvis jeg har forstått det riktig, så skaffer jeg enten ferdige sementblokker og murer med disse, eller så setter jeg opp former og støper betongveggene selv. Personlig føles det faktisk både mer stabilt og også billigere å støpe betongen selv. Deretter støper jeg gulvet separat, oppå den "utstikkende" delen av rammefundamentet.
Mine spørsmål er nå disse:
Å bruke treformer til å støpe husfundament vet jeg at man kan gjøre, men når jeg ser rundt etter folk som har støpt betongvegger med egenbygde treformer, finner jeg ikke mye. De fleste ser ut til å bruke leide metallformer, noe som både virker dyrt og ikke tilstrekkelig do-it-yourself.
Bør jeg være bekymret for at veggen buler og ikke blir jevn hvis jeg bygger egne former?
Hvordan gjør jeg så når jeg skal støpe betongtaket? Jeg vil ha en solid konstruksjon om mulig, men taket må vel støpes separat? Finnes det informasjon et sted om hvordan jeg bygger og monterer formen for taket?
Beklager en novise nybegynner. Jeg ville være veldig takknemlig om noen ville hjelpe meg litt med dette prosjektet!
Edit: Kan legge til at jeg har tenkt å armere betongen, og at kjelleren vil ligge ca. 40 centimeter under jordoverflaten på takets høyeste punkt.
Først og fremst kommer jeg til å grave et enormt hull på ca. 35 kvadratmeter, 3,5 meter dypt. Deretter lager jeg et separat fundament langs kantene av hullet, i treformer. Deretter, hvis jeg har forstått det riktig, så skaffer jeg enten ferdige sementblokker og murer med disse, eller så setter jeg opp former og støper betongveggene selv. Personlig føles det faktisk både mer stabilt og også billigere å støpe betongen selv. Deretter støper jeg gulvet separat, oppå den "utstikkende" delen av rammefundamentet.
Mine spørsmål er nå disse:
Å bruke treformer til å støpe husfundament vet jeg at man kan gjøre, men når jeg ser rundt etter folk som har støpt betongvegger med egenbygde treformer, finner jeg ikke mye. De fleste ser ut til å bruke leide metallformer, noe som både virker dyrt og ikke tilstrekkelig do-it-yourself.
Hvordan gjør jeg så når jeg skal støpe betongtaket? Jeg vil ha en solid konstruksjon om mulig, men taket må vel støpes separat? Finnes det informasjon et sted om hvordan jeg bygger og monterer formen for taket?
Beklager en novise nybegynner. Jeg ville være veldig takknemlig om noen ville hjelpe meg litt med dette prosjektet!
Edit: Kan legge til at jeg har tenkt å armere betongen, og at kjelleren vil ligge ca. 40 centimeter under jordoverflaten på takets høyeste punkt.
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Det kreves en hel del for å bygge en form for veggene som tåler trykket fra betongen. Sannsynligvis er leide former vesentlig billigere enn å bygge former selv (selv om jeg i og for seg ikke har peiling på hva det koster å leie). Jeg fikk hjelp her til å støpe en støttemur til en ny kjellertrapp, ca 4m lang og kanskje 1,6 høy. Den ble støpt med en form av forskalingsfinér og et solid nettverk av lekter. I tillegg ble det brukt formstag (en slags stålstaver som brukes for å "binde sammen" formens begge sider, stavene støpes inn. Jeg har en følelse av at det gikk med mer enn 100m 45x120 lekter til formen.
Husker ikke hva materialet kostet, men sikkert minst 10 000 for formen. Jeg vil tro at et bra retningslinje er ca 1500 kr per kvadratmeter form.
Husker ikke hva materialet kostet, men sikkert minst 10 000 for formen. Jeg vil tro at et bra retningslinje er ca 1500 kr per kvadratmeter form.
Hvor dyre formene blir og om du kan bygge dem selv avhenger også av hvor brede veggene skal være. Hvis du har godt om stein i bakken kan du jo mure opp så mye du kan med stein i treform (slipform stone masonry), armere det og deretter støpe den siste biten. Enklest er jo å se på et bygge og se hvordan de gjør det. Min nabo tok nettopp av treformene på sin støpte garasje, med kanskje 20cm tykke vegger, skikkelig armert. Han hadde som hempularen beskriver over plywoodplater og mengder, mengder av formstag.
Men hvis du ikke har tid til å mure med stein (som er ganske enkelt men veldig tidskrevende), og ikke har kunnskap nok til å lage forskalinger til betongen, så er det vel enklest å kjøre med murte betongblokker? Taket kan du jo fikse med takbjelker og deretter bare støpe over det, omtrent som når man støper en vanlig plate på bakken.
Dreneringen... har du vel tenkt på allerede? Går mye grus der.
Men hvis du ikke har tid til å mure med stein (som er ganske enkelt men veldig tidskrevende), og ikke har kunnskap nok til å lage forskalinger til betongen, så er det vel enklest å kjøre med murte betongblokker? Taket kan du jo fikse med takbjelker og deretter bare støpe over det, omtrent som når man støper en vanlig plate på bakken.
Dreneringen... har du vel tenkt på allerede? Går mye grus der.
Lei systemforskalinger og støp veggene. Armeringsnett og betong. Hvis du skal snekre sammen noe selv med lekter og forskalingsfinér, blir det med all sannsynlighet ikke rett, samt dyrere enn å leie systemforskalinger. På den andre siden bør man nok ikke gi seg ut på den typen prosjekter hvis man kaller seg nybegynner på området.
Skal du til og med blande betongen selv for å få den ekte DIY-følelsen?
Skal du til og med blande betongen selv for å få den ekte DIY-følelsen?
Klikk her for å svare