...og bruker også her den oppstikkende delen av regelen til å feste et rekkverk på. Det blir nok faktisk best. Men som jeg forstår det så synes dere at alle disse variantene ville være o.k. fra et holdbarhetssynspunkt, og det er mest det estetiske som skiller?
Mener du så (om det er mulig å forstå hva jeg mener)? så at altså bare langsiden hviler på (halvparten av) stolpen? [bilde] Tar gjerne imot en beskrivelse på hvordan man skrulimrer på en god måte også.
Akkurat så mener jeg! Det holder at langsiden hviler på stolpen, men vil du ha stolpen helt ut i hjørnet så kortsiden også hviler på stolpen, er det en enkel sak å fikse med en sag. Bare å sage bort 45mm på stolpen så du kan få stolpen ut i ytterhjørnet.
Det finnes 95x95 uimpregnert hos en del "ekte" byggevarehus, som Bolist, Beijer, Optimera, XL Bygg.
Da jeg plukket med meg noen 95x95 og 70x70 i sommer, kommenterte fyren at han ikke kunne huske at han noen gang hadde solgt dem. Datasystemene på Bauhaus og Byggmax har så klart regnet ut at man ikke skal ha slike hyllevarmere i sortimentet.
Tar gjerne imot en beskrivelse på hvordan man skrulimrer på en god måte også.
Dra ut smale strenger langs hele regelen med ca 2 cm mellomrom av vanlig hvitlim (for utendørs bruk om det skulle være utendørs).
Ca en halv dl lim bør gå med for å lime sammen 2,5 meter 95mm regel.
Arbeid såpass raskt at limet ikke tørker på overflaten, legg sammen stykkene innen maks 10 minutter.
Så legger du sammen reglene og presser dem hardt sammen, presstrykket skal være ganske ordentlig, en 2,5 meter lang dm-bred regel skal presses sammen med ca 2,5-10 tonn. Og helst helt jevnt utbrett trykk.
Trykket er faktisk ikke så vanskelig å oppnå, skru for eksempel med 5x80 mm skrue (med lang ugjengede del nærmest hodet) med 15-20 cm mellomrom kryssvis langs regelen, annenhver skrue ca 15mm fra en kant neste skrue nær andre kanten.
Skruene kan tas bort senere om man vil.
Vil man slippe skruer og deres merker så bruker man tvinger.
Dårlige skräpp-enhandstvinger drar kanskje ikke mer enn 50kg, så da trengs det minst 20 stk.
Riktige bra enhåndstvinger og snabbtvinger drar nok mot 300-500 kg, så da klarer man seg med få tvinger, da blir det mest den ujevne trykkfordelingen som spiller inn, så det trengs nok likevel minst 5 stk.
Skruetvinger pleier å være ganske sterke uansett kvailisort.
Dra ut smale strenger langs hele regla med ca 2 cm mellomrom av vanlig hvittlim (for utendørs bruk om det skulle være utendørs).
Ca en halv dl lim bør gå til for å lime sammen 2,5 meter 95mm regel.
Arbeid såpass raskt at limet ikke tørker på overflaten, legg sammen stykkene innen maks 10 minutter.
Sen legger du sammen reglene og presser sammen hardt, presstrykket skal være ganske ordentlig, en 2,5 meter lang dm-bred regel skal presses sammen med ca 2,5-10 tonn. Og helst helt jevnt utbredt trykk.
Trykket er faktisk ikke så vanskelig å oppnå, skru f.eks. med 5x80 mm skruer (med lang ustenget del nærmest hodet) med 15-20 cm mellomrom kryssvis langs regla, annenhver skrue ca 15mm fra ene kanten neste skrue nær andre kanten.
Skruene kan fjernes senere om man vil.
Vil man slippe skruer og merkene deres, bruker man tvinger.
Dårlige enhandstvinger trekker kanskje ikke mer enn 50kg, så da trengs det minst 20 stk.
Riktig bra enhandstvinger og hurtigtvinger trekker nok bortimot 300-500 kg, så da klarer man seg med få tvinger, da blir det mest den ujevne trykkfordelingen som spiller inn, så det trengs nok likevel minst 5 stk.
Skruetvinger pleier å være ganske sterke uansett kvalitet.
Det er ikke sikkert at man trenger å være helt så streng, men bedre går det i alle fall ikke å gjøre.
Les også anvisningene for limet.
typ [lenke]
Kan tilføye her at om man ikke setter noen skrue i det hele tatt så forenkler det betydelig å f.eks. bruke minst 2 stk. treplugger som man borer inn i hvert stykke som skal limes.
Dette fordi det er veldig lett at de to stykkene man limer vil gli til et eller annet sted når man legger på trykk med tvinger. Det holder at det er minste lille skjevelastning så drar det fra hverandre. Noen treplugger som "styringsstaver" er veldig bra mot dette!
Ytterligere et spørsmål nå som det begynner å nærme seg at jeg faktisk skal bygge dette loftet. Jeg mistenker at gulvet er (ikke ubetydelig) lavere et stykke inn i rommet enn rett ved veggen. Hvordan får jeg loftet i vater på best mulig måte hvis det er slik?
Ytterligere et spørsmål nå som det begynner å nærme seg at jeg faktisk skal bygge denne hemsen. Jeg mistenker at gulvet er (ikke ubetydelig) lavere et stykke inn i rommet enn akkurat ved veggen. Hvordan får jeg hemsen i vater på beste måte hvis det er sånn?
Et vaterpass er som laget for det
Ellers foretrekker jeg laser ved denne typen prosjekter
Jo, jeg forstår at jeg skal ha et vater, men det jeg lurer på er hvordan jeg tilpasser, hvor jeg tilpasser? Bør jeg altså bygge konstruksjonen "skjevt" for å kompensere for evt. skrått gulv, forskjellige lange ben eller? Ideelt sett skulle jeg jo ønske å kunne bruke loftsengen på et annet sted også. Har for så vidt ingenting imot å justere igjen da. Alle tips om hvordan jeg tenker for å få det holdbart i vater mottas gjerne.
Tegn en horisontal linje rundt veggene der "loftet" skal bygges (bruk vateret).
mål avstanden fra linjen ned til gulvet der stolpene skal stå. Skriv opp målene på et stykke papir, og nummerer målene.
Skriv opp stolpenumrene og målene på veggen også.
Ta med lappen med målene til saga, mål og kapp til stolpene.
Tegn en horisontal linje rundt veggene der "loftet" skal bygges (bruk vateret).
Mål avstanden fra linjen ned til gulvet der stolpene skal stå. Skriv opp målene på et stykke papir, og nummerer målene.
Skriv opp stolpnumrene og målene på veggen også.
Ta med lappen med målene til saga, mål og kapp til stolpene.
Høres bra ut. Et av beina står dog ikke mot en vegg men ute i rommet, men jeg kan jo regne ut det målet ved å måle gulvhellingen fra de andre hjørnene.
Eller så tar du en stolpe/regel og stiller på plassen for den "frittstående søylen".
Med hjelp av vateret kan du få frem riktig høyde og sette en strek der på stolpen.
Mål fra nedre ende til streken, så har du målet du søker.
Om man skal krype omkring og måle på gulvet kan man få vondt i ryggen.
Eller så tar du en stolpe/regle og stiller på plassen for den "fristående pelaren".
Med hjelp av vater kan du få fram riktig høyde og sette en strek der på stolpen.
Mål fra nederenden til streken, så har du målet du søker.
Om man skal krype omkring og måle på gulvet kan man få vondt i ryggen.
Eller så sagar man på streken så har man det ene benet klart.