Jeg har tenkt å bygge et loft i stil med dette: http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ Det virker jo enkelt nok, men jeg klarer ikke å finne noen uimpregnerte bjelker som er 95x95 (som anbefales for å holde opp konstruksjonen i hjørnene) på de vanlige byggevarehusene. Kan jeg finne slike et sted? Eller vil det fungere med andre mål, eller å skru sammen to 45x95, som ble foreslått et sted, og hva bør jeg i så fall tenke på når jeg gjør det?

Jeg er relativt hendig, men har svært lite erfaring med slike byggeprosjekter. :)
 
Limskru opp 2stk 95x95 er jo en måte. Blir de synlige hadde jeg valgt limtrestolper. Tror de finnes som 90x90.
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Den typen av trelast finnes på litt mer velassorterte trelastlager, for eksempel Beijer i Lissma utenfor Stockholm. I dine trakter vet jeg ikke helt hvem som har sortering på dette.
 
Krilleman
Jeg sto og kikket på disse 90x90 i dag til et annet byggeprosjekt.
 
Jeg hadde tatt 2 stk 45x95 i stedet og skrulimmet dem sammen samt forskjøvet dem i overkant. Da hviler den øvre konstruksjonen på stolpen i stedet for på skruene som de gjør i artikkelen.
 
verktygsgurun skrev:
Jeg hadde tatt 2 stk 45x95 i stedet og skrulimmet dem sammen samt forskjøvet dem i overkant. Da hviler den øvre konstruksjonen på stolpen i stedet for på skruene som de gjør i artikkelen.
Kan du vise hvordan du mener at det skal se ut der konstruksjonen hviler på stolpen? Jeg har også tenkt på at det ville være poeng å hvile den på stolpene i stedet for å henge den opp på skruer.
 
gavagai skrev:
Kan du vise hvordan du mener at det skal se ut der konstruksjonen hviler på stolpen? Jeg har også tenkt på at det ville være en fordel å hvile den på stolpene i stedet for å henge den opp på skruer.
Nå hopper jeg inn for å vise meg flink :)

Verktøyeksperten mener nok slik.
Sett fra siden altså:
Diagram av sengeramme sett fra siden, med pil som peker på stolpe laget av to 45x95-bjelker. Teksten inkluderer ordet "sängram" og beskrivelsen av stolpen.

For øvrig synes jeg at byggeveiledningen var ganske "rough"
Franske skruer (lag screw) over alt, ingenting forsenket.
 
KnockOnWood skrev:
Nå hopper jeg inn for å vise meg flink :)

Verktøyguruen mener nok slik.
Sett fra siden altså:
[bilde]

For øvrig synes jeg byggeanvisningen var ganske "rough"
Franske skruer (lag screw) overalt, ingenting forsenket.
...Uten å tenke altfor mye (fikk det travelt for pizzaen vi bestilte nettopp kom :-)) så tegnet jeg følgende to alternativer. Som en av dem, mener dere (om de går an å gripe)?

En enkel strektegning av et hjørneskjøt for en rammestruktur, merket med "långsida" og "kortsida". Tegning av en strukturell hjørneforbindelse med en kortside og langside av treverk.
 
gavagai skrev:
...Uten å tenke altfor mye (fikk det travelt fordi pizzaen vi bestilte nettopp kom :-)) så tegnet jeg følgende to alternativer. Som noen av dem, mener dere (om de går å gripe)?

[bilde][bilde]
Eksakt!
 
Ville det ikke vært greit å snu stolpen, slik at den lange delen er innover.
Slik at også kortsiden får støtte. Jeg refererer til det øvre/venstre bildet altså.

Men sånt pleier å løse seg når man står med delene i hånden :)
 
KnockOnWood skrev:
Ville det ikke vært greit å snu stolpen, slik at den lange delen er innover. Så også kortsiden får støtte. Jeg refererer til det øvre/venstre bildet altså.

Men slikt pleier å løse seg når man står med delene i hånden :)
Den lange delen innover? Ikke sikker på at jeg forstår hva du mener. Men på det andre bildet får begge sider støtte.

Og neste spørsmål: Hva skal jeg tenke på når jeg "skrulim"? Jeg innser at det innebærer at jeg skal lime og skru sammen lektene, men noe spesielt å tenke på da?
 
gavagai skrev:
...Uten å tenke altfor mye (fikk det travelt fordi pizzaen vi hadde bestilt nettopp kom :-)) så tegnet jeg følgende to alternativer. Som noen av dem, mener dere (om de går an å gripe)?

[bilde][bilde]
Vært og sett på hockey...men jeg ser at du har fått hjelp av andre dyktige i tråden!
Korte siden utover og lange innover, slik at rammen flukter med stolpen på utsiden. Det blir penest.
 
  • Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
gavagai skrev:
...Hva bør jeg tenke på når jeg "skruelimimar"? Jeg innser at det innebærer at jeg skal lime og skru sammen reglene, men noe spesielt å tenke på da?
Jeg ville helst forboret for skruene så de har fri gang i det "første" trestykket.
Så man er sikker på at skruen drar sammen delene, og ikke bare spiser seg ned.
Så trenger man ikke så mange tvinger.

Men jeg er en meget enkel amatør.
 
verktygsgurun skrev:
Var vært og sett på hockey...men jeg ser at du har fått hjelp av andre dyktige i tråden!
Korte siden utover og lange innover, slik at rammen flukter med stolpen på utsiden. Det blir penest.
Mener du så (om det går an å forstå hvordan jeg mener)? Slik at altså bare langsiden hviler på (halve) stolpen?

Byggeskisse som viser en konstruksjon der langsiden hviler på en halv stolpe, med en korsside til venstre.
Tar gjerne imot en beskrivelse på hvordan man skruelimmonterer på en bra måte også.
 
Skulle ellers dette fungere, der man altså satt sammen regelen av en 45x95-regel og en 45x95-regel som er saget som vist nederst til venstre. Da ville begge sider hvile på regelen og ingen del stikke ut. Tenkte meg at eventuelt bruke den oppstikkende 45x45-regelen til å feste et rekkverk på (alternativt sage av den langs med "gulvhøyde" på loftet).

Skisse av en konstruksjon med sammenhengende trevirke, inkludert 45x95-regler og en oppstående 45x45-regel merket som langsida og kortsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.