Hvilken type maling skal jeg ha i kjelleren? pusset lecavegg og støpt betongdekke i taket. Tenkte å male med silikatmaling men den er tydeligvis ikke så slitesterk. Fargebutikken anbefalte vanlig innemaling men vil det fungere?
Hvis du har en eldre kjeller som ikke er isolert under platen eller utenfor veggene, så ville jeg alltid valgt silikatmaling, siden den kan slippe gjennom fuktighet, noe en vanlig "innemaling" ikke kan. Den forrige eieren av huset mitt hadde malt kjellerveggene med noe lateksmaling, gjett om det var mye puss- og malingavskalling på grunn av innestengt fuktighet!
Silikatfarge blir ganske billig hvis du blander egen. Det vanskelige ser ut til å være å finne en vettig oppskrift på den, tenker da spesielt på mengden pigment. Skal selv male med slik farge i kjelleren en gang senere... Har kommet så langt at jeg har kjøpt Natronvattenglas og Kalciumkarbonat litt usikker på det siste der, men tror det var så det het, i alle fall ren kritt. Lener mot at jeg må prøve meg frem og se hva som skjer. Bør kunne teste fargeblandingen på noen billige steinplater av betong eller lignende.
Jeg har en ny kjeller med 20 cm celleplast under platen og leca-vegger med platonmatte utvendig og god drenering. Alt bygd på og fylt opp med sprengstein, så utvendig vann føles urealistisk.b8q skrev:Om du har en eldre kjeller som ikke er isolert under platen eller utenfor veggene, så ville jeg alltid valgt silikatmaling, siden den kan slippe gjennom fuktighet, noe som ikke en vanlig "innemaling" kan. Forrige eieren av huset mitt hadde malt kjellerveggene med en slags lateksmaling, gjett om det var mye puss- og malingsavskalling på grunn av innestengt fuktighet!
Ifølge Beckers yrkesbutikk så slipper vanlig innemaling også gjennom fuktighet. Jeg tror jeg maler opp taket med vanlig maling og ser hvordan det går. Tenkte nok i første omgang på akrylmaling.
Kanskje best med silikatmaling på veggene uansett. Hvor finner jeg oppskrift for å blande selv?
EDIT: Denne fra Biltema kanskje, noen som har prøvd den? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsfarg/
Sist redigert:
Klikk her for å svare