Gus5 skrev:
Best at platen lener ned mot veggen isåfall slik at kondens på veggen ikke renner inn mot veggen. Kanskje kan det være verdt å løfte innergulvet og deretter ha en tjærepapp, oppå legger man bærende lektere og gulv.

Kan mugg vokse mellom f.eks tjærepapp og betong/sement?

Tre i fuktig miljø med varme vil nok bli mugne uansett avstand. Altså må fukten bort kontinuerlig.
Gulvene skal være OK. De er revet ut fra starten av og erstattet med fliser. Men litt vanskelig å bytte under veggene. Antar at det er derfor fukten kun finnes der..

Jeg brukte klinker også som gulvlist i en kjeller med samme problem som deg.

Meget merkelig resonnering, hvorfor skulle fuktigheten kun være under veggene? Hvis det skulle være slik, er det feil med dreneringen. Det er sjelden slik at selve dreneringsrørene er tette, men det er oftest litt ovenfor at det tetner med årene av de fineste partiklene i jorden. Da får man fuktgjennomslag et stykke ovenfor gulvet på veggen, og det vandrer både oppover og nedover. Du sier at det ikke er feil på dreneringen, men vet du når den ble gjort? For visst, man kan spyle rørene, og de er OK, men som sagt, det er ovenfor det pleier å bli tett. Men for å sikre at gulvet kan ventileres, kan man bruke en type "Platonmatte", det finnes flere varianter av disse, og man lar den brette seg opp på veggen slik at lufting kan skje uhindret under hele gulvet og bak gulvlisten. Men som tidligere nevnt, sjekk hvordan det ser ut i jorden ovenfor dreneringen.

Dreneringen er 15 år gammel. Fuktigheten er på alle vegger, også innervegger midt under huset, kan en dårlig drenering være årsaken til det?

mecese83 skrev:
Dreneringen er 15 år gammel. Fuktigheten er på alle vegger, også innervegger midt under huset, kan en dårlig drenering være årsaken til det?
Kan jo være en kombinasjon av tidvis høy vannstand og kanskje en ikke helt riktig lagt drenering. I enkelte hus har man måttet lage en pumpegrop med automatikk som holder vannstanden slik at den ikke fukter såle/gulv og vegger.

cecar33 skrev:
Meget merkelig resonnement, hvorfor skulle fuktigheten kun være under veggene? Hvis det skulle være slik, så er det feil på dreneringen. Det er sjelden slik at selve dreneringsrørene er tette, men det er ofte rett over som det tetner med årene av de fineste partiklene i jorden. Da får man fuktgjennomslag et stykke over gulvet på veggen, og det vandrer både oppover og nedover. Du sier at det ikke er noe feil på dreneringen, men vet du når den ble gjort? For man kan spyle rørene, og de er OK, men som sagt, det er over det pleier å bli tett. Men for å sikre at gulvet kan ventileres, kan man bruke en slags "Platonmatte", finnes flere varianter av disse, og man lar den brettes opp på veggen, så luftsirkulasjon kan skje uhindret under hele gulvet og bak gulvlisten. Men som tidligere nevnt, sjekk hvordan det ser ut i jorden over dreneringen.
Nei, det er ikke et merkelig resonnement i det hele tatt! Det trenger ikke være feil på dreneringen for at det finnes fukt i vegg og plate.

En drenering kan bare ta hånd om fritt vann i væskefase. En drenering håndterer ikke kapillært transportert vann, og heller ikke vann i dampfase. Dreneringen tar hånd om vann som faller nedover på grunn av tyngdekraften eller vann som allerede finnes fritt i væskefase, som grunnvann. Men merk at transporten av grunnvann (senking av nivået) skjer lokalt rundt rørene og strekker seg ikke inn under en plate f.eks. Hvis man har slike problemer, må flere ledninger legges under konstruksjonen, og konstruksjonen i seg selv isoleres gjennom et kapillærbrytende sjikt.

Det er jo svært vanlig at grunnmuren, spesielt på litt eldre hus, står direkte på leiren uten noe kapillærbrytende sjikt imellom. Likeledes kan gulvet ligge på svært begrensede mengder kapillærbrytende materiale. Og mer uvanlig er det at man har drenert midt under huset.

Derfor er det veldig sannsynlig og ikke uvanlig at man får fukt som transporteres kapillært i jorden opp mot grunnmur og vegger samt gulv. Til tross for at man har en ny og fungerende drenering.

mecese83 skrev:
Dreneringen er 15 år gammel. Fuktigheten er på alle vegger, også innervegger midt under huset, kan en dårlig drenering være årsak til det?
Se mitt svar til "cecar33"

Jeg tror at det rett og slett er fukt som transporteres kapillært og muligens i en kombinasjon av høy grunnvannsnivå. Dette løser du ikke gjennom å fikse mer med dreneringen uten dette er i så fall noe du trolig må leve med, men istedenfor tilpasse dine materialvalg og din bruk av kjelleren til forutsetningene.

Husk at kjellere i utgangspunktet neppe var ment for å bo i, men for å oppbevare ting i. Derfor ble ikke kjellere laget for å være helt fuktfrie.

Pussede vegger med for eksempel silikatmaling er jo en bra kombinasjon (obs all gammel plastmaling må fjernes først)
Ingen treverk eller papir på veggene samt varme og ventilasjon (alternativt avfuktning)

Jeg ville aldri ha satt en trelist i hjørnet mellom vegg og gulv i en kjeller, siden det er det punktet med størst risiko for fukt. Hvorfor ikke bruke for eksempel 10 cm av samme flis som på gulvet istedenfor trelist, alternativt pusse ned til flisen og hoppe over gulvlisten.

Takk Oceanis!
På veggene satt vevtapet+tapet.. slipte ned til betongen (støvete!) og har nå malt med silikatmaling overalt.

En annen tanke.. når det gjelder dørkarm og foring så går jo det hele veien ned, kan det bli problemer i fremtiden? Alternativt så kanskje det allerede er et problem? Hvordan løser man det? Plastforing? Men karmen da?

Hadde tenkt å "dekke" de stygge hullene fra de gamle trelistene med en ny list, men innser nå kanskje at det er bare å fylle igjen hullene og male litt til.... :-)

Det er jo naturligvis risiko for at disse karmene er råtne nærmest vegg og gulv hvis de står direkte på gulvet.

Jeg hadde lignende problem for en tid siden og løste det ved å snedsage av ca. 300 mm nederst på karmmaterialet. Tok biten til snekkeren som freste opp samme profil som jeg trengte, så reparerte jeg og festet med skruer i veggen. Satte litt papp bak og under. Etter maling var det usynlig i prinsippet.
Det finnes et sted der man må trekke grensen, og hvis karmen ikke ser helt råtten ut, la den være til det er et problem for deg. Mest sannsynlig er det en avstand mellom karm og vegg med litt dytt imellom. Så da kan du håpe på at det ikke har sugd opp så mye fra gulvet, men at karmen har klart seg.

Konklusjon: La den være til det er et reelt problem og renover noe annet i mellomtiden :)

Men hallo Oceanis da blir platen like våt som veggene eller hva, og nå var tydeligvis ikke det problemet om jeg ikke har lest feil i TS innlegget. Det er nok alminnelig kjent at trykket nedenfra er lik husets vekt og det er vel likt over hele flaten. Har man ikke et kapitaliserende underlag hvilket ikke fantes før pga. uvitenhet, så også da den store byggeboomen med småhus på 1970-tallet Hus bygd med plate på mark var på mote da oppsto disse problemene med mugghus over hele landet, problemene ble størst da man limte plastmatter med lim som inneholdt animalske stoffer.

cecar33 skrev:
Men hallo Oceanis da blir plata like våt som veggene eller hur, og nå var tydeligvis ikke det problemet om jeg ikke har lest feil i TS innlegget. Det er nok allment kjent at trykket nedenfra er lik med husets vekt og det er vel likt over hele overflaten. Har man ikke et kapitaliserende underlag hvilket ikke fantes før pga. uvitenhet, så også da den store byggeboomen med småhus på 1970-tallet Hus bygget med plate på mark var på moten da oppsto disse problemene med mugg hjem over hele landet, problemene ble størst da man limte plastmatter med lim som inneholdt animalske stoffer.
Cecar33, jeg vet ikke helt hva du vil si med innlegget ditt for du blander sammen en masse ting til et svar.

1. I TS innlegget var det tydelig at fuktigheten ikke var forårsaket av dårlig drenering hvilket også fuktutredningsmannen hadde kommet fram til.
2. Når du skriver trykket nedenfra er lik med husets vekt og lik over overflaten så er det riktig at et hydrostatisk trykk blir likt på en kropp ved en viss dybde når den er nedsenket i vann.
At det hydrostatiske trykket på gulvet skulle tilsvare husets vekt er ikke sant uten avhenger av hvor dypt ned i væsken fra nullnivået man plasserer kroppen. Og jeg tror ikke at huset er nedsenket i vann så jeg tror ikke et kvidder at dette har med tråden å gjøre.
3. Den oppoverrettede kraften på huset er lik med husets vekt. Hvis vi da antar at huset ikke flyter rundt i fritt vann så trenger vi ikke å forklare arkimedes prinsipp uten konstaterer helt rått at vekten av huset vil bli fordelt ut på selve grunnsulen som er det huset står på. Da kan du få trykket på bakken i forhold til vekten på huset men den sier ikke så mye om et eventuelt vanns trykk på gulvet i kjelleren.
4. Hva du mener med et kapitaliserende underlag vet jeg ikke det må du spørre en økonom om for det må ha med økonomi å gjøre :). Du mener nok kapillærbrytende underlag skulle jeg tro.
5. Kapillærkrefter har mindre med både drenering og hydrostatisk trykk fra grunnvann å gjøre. uten er avhengig av forholdet mellom adhesjon og kohesjon hvilket påvirker markens kapillaritet dvs markporenes sugformåga på vann. Kapillærkrefter kan løfte vann ganske høyt men har sine begrensninger så derfor blir også skader på en vegg avhengig av kapillært transportert vann begrenset til nederste delen på veggen i en kjellermur
6. Lim med animalske stoffer har ikke direkte med trådens resonemang å gjøre uten er muligens mer et resultat av dårlig valgt materiale i kombinasjon med galt bygging.
7. Jeg kan gi deg litt rett i ditt tidligere svar om det er slik at man har fritt flytende vann ovenfra, pga et feilaktig fall av marken inn mot huset, så kan man få skader på veggen. Men dette var jo konstatert at så ikke var tilfellet fra utredaren som har vært i huset så dette kan vi la være utenfor tråden.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.