Har akkurat revet ut hele kjellerstua pga fuktproblemer og mugg..
Fukten kommer ikke utenfra, men fra den uisolerte platen og går da opp ca 15 cm alle vegger i kjelleren.

Nå har vi gjort om alt og skal sette lister. Hva skal jeg bruke?
De forrige eierne hadde tre rett mot veggen, gikk ikke bra..
Vi så på plastlister, men de så så grusomt stygge ut på Bauhaus (slitte, skrapte) så det fristet ikke til kjøp.
Kan man sette trelist med en eller annen fuktspærre bak? Eller sette det med noen cm fra veggen hvordan man nå gjør det...?

Takpapp. Bakom/under pleier å fungere bra.

Drenere om ordentlig har dere gjort det?

Ja, dreneringen er OK, fuktigheten kommer ikke fra ytterveggene, men nedenfra.. fikk høre at det var noe vi måtte leve med. Så tjærepapp fungerer? Hva tror du er best? Tjærepapp eller legge distanser fra veggen?

Men vent nå, man drenerer jo for å holde unna vannet under platen, men dere har kanskje omvendt fuktvandring om kjelleren er oppvarmet da? Høres jo rart ut i mine ører. Hva mener du med å leve med det, da er det vel ganske stor risiko for at det blir mugg igjen om kort tid hvis det er fukt 15 cm opp i veggene.

Jeg vet ikke, vi hadde en fuktutreder her som sa at fukten finnes der på grunn av en uisolert plate, Han sa at det var greit så lenge vi ikke kler kjelleren med tapet og trelist som det hadde vært før..

mecese83 skrev:
Jeg vet ikke, vi hadde en fuktutreder her som sa at fukten finnes der på grunn av en uisolert plate, Han sa at det var greit så lenge vi ikke kler kjelleren med tapet og trelist som det hadde vært før..
Hva har dere for gulv i kjelleren?
Tenkte både med tanke på fukten men også for valg av list

Klinker... i to av rommene (soverommene) er det klinker med gulvvarme.

Var det anticimex som gjorde fuktutredningen? Hva gjorde de og hva kostet det ca?

Vurderer å gjøre en selv og derfor litt nysgjerrig.

Nei det var ikke Anticimex men et annet selskap (samme timepris dog, vi sjekket før). Tror det var på 1000:-/h + kjøretid... fakturaen kom på litt over 2400...
Vil man ha det skriftlig havner det nok på det dobbelte. Minst.

Ok, men hva gjorde de? Målte fukt i tittet litt?

Ja, hva gjorde de.. =)
Målte fukt overalt.. i vegger, gulv og i selve rommene. Sjekket konstruksjonen på gulvvarme m.m. og prøvde å konstatere hvorfor vi hadde fått mugg på veggen.
Forklarte hvordan vi skulle gjøre for å fikse problemene og forhindre at de oppstår igjen..

Malten skrev:
Men vent nå, man drenerer jo for å holde vannet unna under platen
Finnes det ingen kapillærbrytende under platen kan fuktigheten komme opp den veien så lenge adhesjonen mellom vannet og betongen er sterkere enn vannets kohesjon. Kapillærkraften kan dra opp fukt fra bakken uansett om det er drenert rundt kjellerveggene.

Jeg hadde skrudd vanlige trelister men lagt en vanlig skive på 2-3 mm bak listen slik at den kommer ut fra veggen.

• Liker
Corpes
  • Laddar…
Best å la brettet helle ned mot veggen i så fall, slik at kondens ikke renner inn mot veggen. Kanskje det kan være verdt å løfte innergulvet og deretter ha en tjærepapp, oppå legger man bærende lekter og gulv.

Kan mugg vokse mellom f.eks. tjærepapp og betong/sement?

Tre i fuktig miljø med varme vil sannsynligvis mugne uansett avstand. Derfor må fuktigheten fjernes kontinuerlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.