Vi skal bygge et lagerrom over trappen under skråtaket og funderer på hvordan veggene skal konstrueres. Vi vil gjerne bygge ganske tynne vegger for å spare på det dårlig tilmålte rommet, men finnes det en risiko for at det blir mye støy når man lukker døren hvis man ikke har bygget vegger med isolasjon i?

Noe annet man bør tenke på?

Nå tar jeg over denne tråden.

Jeg bor siden noen år tilbake i et gammelt torp som vi pusser opp. Det har vært ganske kaldt om føttene om vintrene, og vi kom her om dagen til innsikt med hvor fantastisk lite isolasjon vi har. Da vi rev ned tapetene, ble det straks veldig kaldt. Så fant jeg en råtten del av veggen som jeg måtte utbedre, og måtte lage et hull og skue elendigheten. Våre vegger består altså kun av panel, tjærepapp, 50mm (glissent) tømmer, perlspont og tapet.

Mellom panelen og tømmeret er det en luftspalte på 45mm. Jeg lurer på om det er verdt å legge inn 45mm celluloseisolasjon der, vindsperre og spikerslag utenpå og deretter ny fasade. Da ville fasaden blitt flyttet ut ca 30mm.

Er det for pinglete å bare isolere med 45mm? Vi bor her hele året og har som sagt synes at det er litt kaldt og trekkfullt om vintrene, men ingen ekstrem lidelse. Vi har gulvvarme i hele huset.

Overetasjen er helt renovert av meg for noen år siden. Der er det 200mm isolasjon i veggene og 400 i taket. Det er jo behagelig med et godt isolert hus, men det blir også veldig innestengt og tett. Underetasjen har vært kaldere, men også friskere fordi det har trukket så mye. Jeg vil ikke bygge bort naturlig ventilasjon helt, men heller ikke bo kaldt.

Hva er et rimelig kompromiss?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.