443 lest ·
2 svar
443 lest
2 svar
Hvordan isolere og fuktsperre bad med tynne yttervegger
Jeg har forsøkt å lese om hvordan jeg best og sikrest løser vegger, gulv og tak i mitt baderom som skal totalrenoveres. Skulle imidlertid ønske å få innspill på om mine tanker er noenlunde riktige og selvsagt også åpen for meninger og andre forslag. Til tross for mitt lange innlegg håper jeg på fornuftige svar og synspunkter.
Forutsetningen er dessverre at veggene bare er 70 cm og jeg har begrenset mulighet til å tilleggsisolere på grunn av plass. Bevisst på at det er en risikokonstruksjon og det viktigste er jo å unngå fremtidige fuktproblemer som må bli på energiens og oppvarmingskostnadens bekostning i så fall.
En forutsetning er å kunne trekke vannrør i ytterveggene. Derfor må disse trekkes på varme siden av veggene. Tenker meg å legge på 2,5 cm, som da blir vegger med 9,5 cm isolasjon ( trefiber). Her plasserer jeg en dampbrems og bygger deretter på med 4,5 cm lekter for monteringsrom hvor jeg vil trekke el og vannrør. Legger ved et prinsippbilde av baderommet.
Nedenfor beskriver jeg hvordan jeg tenker meg vegger, gulv og tak.
Merk at jeg velger trefiber-isolasjon i ytterveggene med dampbrems. Dette for å ikke risikere å stenge inne fukt mellom tetningslag og dampsperre.
Merk at jeg har krypkjeller hvor jeg vil installere en avfukter. I baderommet ventilerer jeg hele huset med en vifte plassert i skråtaket.
Yttervegg (1 og 2 på bilde) vegg utenfra og inn:
Fjellpanel 22 mm - forhydringspapp (dessverre ingen luftspalte) - lekt 70mm (eksisterende) - bygge på med 25mm lekt Isolert med trefiber-isolering 95mm - Dampbrems - bygg på med 45mm lekt (monteringsrom) - Konstruksjonsplywood P30 15mm - Våtrumsgipsskive 12,5mm - tetningslag - klinker 10mm
Innervägg utenfra og inn:
Gips (kjøkkenside) - lekt 70mm (eksisterende) Isolert med glassullisolering - Konstruksjonsplywood 15mm - Våtrumsgipsskive 12,5mm - tetningslag - klinker 10mm
Skråtak utenfra og inn:
Yttertak båndtekking - rupanel 22 mm - luftspalte med masonitt - 45 mm lekt (eksisterende) - bygge på med 45mm lekt Isolert med glassullisolering 2x45mm - aldringsbestandig dampsperre - bygg på med ytterligere 45mm lekt (monteringsrom) - Huntonit takpanel
Tak utenfra og inn:
lekt 120mm Isolert med 120mm glassullisolering mot kaldt loft som er tilleggsisolert (vet ikke nøyaktig hvor mye) - aldringsbestandig dampsperre - bygg på med ytterligere 45mm lekt (monteringsrom) - Huntonit takpanel
Gulv nedenfra og opp (kommer til å montere avfukter i krypkjelleren):
Asfaboard 13mm - lekt 145mm (alternativt opp til 220mm) Isolert med isolasjonsplate 145 - 220mm glassull? - aldringsbestandig dampsperre - Gulvsponplate V313 22mm - gulvsparkel (med gulvvarme) - tetningslag - klinker
Forutsetningen er dessverre at veggene bare er 70 cm og jeg har begrenset mulighet til å tilleggsisolere på grunn av plass. Bevisst på at det er en risikokonstruksjon og det viktigste er jo å unngå fremtidige fuktproblemer som må bli på energiens og oppvarmingskostnadens bekostning i så fall.
En forutsetning er å kunne trekke vannrør i ytterveggene. Derfor må disse trekkes på varme siden av veggene. Tenker meg å legge på 2,5 cm, som da blir vegger med 9,5 cm isolasjon ( trefiber). Her plasserer jeg en dampbrems og bygger deretter på med 4,5 cm lekter for monteringsrom hvor jeg vil trekke el og vannrør. Legger ved et prinsippbilde av baderommet.
Merk at jeg velger trefiber-isolasjon i ytterveggene med dampbrems. Dette for å ikke risikere å stenge inne fukt mellom tetningslag og dampsperre.
Merk at jeg har krypkjeller hvor jeg vil installere en avfukter. I baderommet ventilerer jeg hele huset med en vifte plassert i skråtaket.
Fjellpanel 22 mm - forhydringspapp (dessverre ingen luftspalte) - lekt 70mm (eksisterende) - bygge på med 25mm lekt Isolert med trefiber-isolering 95mm - Dampbrems - bygg på med 45mm lekt (monteringsrom) - Konstruksjonsplywood P30 15mm - Våtrumsgipsskive 12,5mm - tetningslag - klinker 10mm
Innervägg utenfra og inn:
Gips (kjøkkenside) - lekt 70mm (eksisterende) Isolert med glassullisolering - Konstruksjonsplywood 15mm - Våtrumsgipsskive 12,5mm - tetningslag - klinker 10mm
Skråtak utenfra og inn:
Yttertak båndtekking - rupanel 22 mm - luftspalte med masonitt - 45 mm lekt (eksisterende) - bygge på med 45mm lekt Isolert med glassullisolering 2x45mm - aldringsbestandig dampsperre - bygg på med ytterligere 45mm lekt (monteringsrom) - Huntonit takpanel
Tak utenfra og inn:
lekt 120mm Isolert med 120mm glassullisolering mot kaldt loft som er tilleggsisolert (vet ikke nøyaktig hvor mye) - aldringsbestandig dampsperre - bygg på med ytterligere 45mm lekt (monteringsrom) - Huntonit takpanel
Gulv nedenfra og opp (kommer til å montere avfukter i krypkjelleren):
Asfaboard 13mm - lekt 145mm (alternativt opp til 220mm) Isolert med isolasjonsplate 145 - 220mm glassull? - aldringsbestandig dampsperre - Gulvsponplate V313 22mm - gulvsparkel (med gulvvarme) - tetningslag - klinker
Hei.T tobbe6505 skrev:Jeg har forsøkt lese meg opp på hvordan jeg best og sikrest løser vegger, gulv og tak i mitt bad som skal totalrenoveres. Skulle imidlertid gjerne hatt input på om mine tanker er nogenlunde riktige og selvfølgelig også åpen for meninger og andre forslag. Til tross for mitt lange innlegg håper jeg på fornuftige svar og synspunkter.
Forutsetningen er dessverre at veggene bare er 70 cm og jeg har begrenset mulighet til å tilleggsisolere på grunn av plass. Bevisst på at det er en risikokonstruksjon og viktigst er jo å unngå fremtidige fuktproblemer som får bli på bekostning av energi- og oppvarmingskostnad i så fall.
En forutsetning er å kunne trekke vannrør i ytterveggene. Derfor må disse trekkes på varm side av veggene. Tenker meg å legge på 2,5 cm, hvilket da blir vegger med 9,5 cm isolasjon (trefiber). Her plasserer jeg en dampbrems og bygger deretter på med 4,5 cm lekter for monteringsplass der jeg kommer til å trekke strøm og vannrør. Vedlegger et prinsippbilde av badet.
Merk at jeg velger trefiberisolasjon i ytterveggene med dampbrems. Dette fordi jeg ikke vil risikere å stenge inne fukt mellom tettesjikt og dampsperre.
Merk at jeg har krypkjeller der jeg vil installere en avfukter. På badet ventileres hele huset utluft med en vifte plassert i skråtaket.
Fjellpanel 22 mm - asfaltpapp (dessverre ingen luftspalte) - lekt 70mm (eksisterende)- bygge på med 25mm lekt Isoleres med trefiberisolasjon 95mm - Dampbrems - bygge på med 45mm lekt (monteringsflate) - Konstruksjonsfiner P30 15mm - Våtroms gipsplate 12,5mm - tettesjikt - flis 10mm
Innervegg utenfra og inn:
Gips (kjøkkenside) - lekt 70mm (eksisterende) Isoleres med glassullisolasjon - Konstruksjonsfiner 15mm - Våtroms gipsplate 12,5mm - tettesjikt - flis 10mm
Skråtak utenfra og inn:
Yttertak banddekking - rupanel 22 mm - luftespalte med masonitt - 45 mm lekt (eksisterende) - bygge på med 45mm lekt Isoleres med glassullisolasjon 2x45mm - aldringsbestandig dampsperre - bygge på med ytterligere 45mm lekt (monteringsflate) - Huntonitt takpanel
Tak utenfra og inn:
lekt 120mm Isolert med 120mm glassullisolasjon mot kaldloft som er ekstrasolitert (vet ikke eksakt hvor mye) - aldringsbestandig dampsperre - bygge på med ytterligere 45mm lekt (monteringsflate) - Huntonitt takpanel
Gulv nedenfra og opp (vil montere avfukter i krypkjelleren):
Asfaboard 13mm - lekt 145mm (alternativt opp til 220mm) Isolert med isolasjonsplate 145 - 220mm glassull? - aldringsbestandig dampsperre - Gulvsponplate V313 22mm - gulvsparkel (med varmegulv) - tettesjikt - flis
Jeg ville vært veldig takknemlig om jeg kan få litt klarhet da jeg vet at det er mange her inne som sitter på mye kunnskap som jeg håper dere kan dele med meg. Forstår at innlegget mitt var langt, så bryter det ned i mindre spørsmål.
Så første spørsmålet er hvordan jeg skal løse mine yttervegger. Har i dag 70 cm lekter med isolasjon av glassull og deretter dampsperre, gips, tettesjikt og så fliser. For å kunne trekke vannrør på den varme siden trenger jeg å bygge på med 4,5 cm lekter. Har lest at minst 2/3 av isolasjonen må være på den kalde siden og derfor bygger jeg på med 2,5 cm så det blir 9,5cm før dampbremse og monteringslektene. Jeg velger altså dampbrems (ikke dampsperre) og isolasjon av trefiber slik at veggene kan håndtere eventuell fukt?
Høres dette fornuftig ut?
Er det noe risiko å også isolere i monteringsflaten, altså 4,5 cm mellom dampbrems og konstruksjonsfiner?
Blir altså slik
Fjellpanel 22 mm - asfaltpapp (dessverre ingen luftspalte) - lekt 70mm (eksisterende)- bygge på med 25mm lekt Isoleres med trefiberisolasjon 95mm - Dampbrems - bygge på med 45mm lekt (monteringsflate) - Konstruksjonsfiner P30 15mm - Våtroms gipsplate 12,5mm - tettesjikt - flis 10mm
Klikk her for å svare