Skal dele av et rom og trenger å lage en så tynn vegg som mulig for ikke å miste gulvplass. Tenkte 45mm stålstendere (cc45), skru 10mm OSB og så lime 6mm renoveringsgips. Tror du det vil fungere?

Hvorfor skal du lime gipsen når du har OSB bak?

Jeg tror mer på trelemmer i så fall. Føles mer stabilt enn stål. Kanskje ta en 45x70 på flatene for å øke stabiliteten?

D Danne213 skrev:
Hvorfor skal du lime gipsen når du har OSB bak?
Satte opp renoveringsgips på en betongvegg for en stund siden ved å lime, og det føltes praktisk. Mindre sparkling etterpå dessuten.

nimhed nimhed skrev:
Jeg tror mer på trelekter i så fall. Føles mer stabilt enn stål. Kanskje ta en 45x70 på flaten for å øke stabiliteten?
Spørsmålet er om 45x70 er så mye stivere enn stålregel 45? Skal trekke litt rør også så det føles enklere med stålregel.

C calvin82 skrev:
Satte renoveringsgips på en betongvegg for en stund siden ved å lime, og det føltes smidig. Mindre sparkel jobbing etterpå dessuten.
Ja, men nå har du jo en regelstamme med osb å feste i. Å lime gips på betongvegg for å få en glattere overflate er noe helt annet. Det er dessuten vanskelig å presse ut alt lim jevnt. Lim bygger også, tar du en Rotgips som er 6mm og limet kanskje bygger 2-3mm så er du jo nesten oppe på en vanlig gipsplate.

Sammenlign også prisen for en vanlig plate mot en rotgips.

Bra poeng med at limet bygger. Jeg kjører på med vanlig gips isteden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.