Vår kjøkkenhall er knapt en dør bred og var tidligere også en dør dyp og bestod av tre dører og et skostativ på fjerde veggen. En herlig situasjon hvor man måtte rygge inn og ut gjennom forskjellige dører for å åpne dem og passere videre osv. Vi tok ned den ene siden og bakveggen og fikk en hall som er ca. 2,5 m dyp. Dog skal veggen til høyre bygges opp igjen da den avgrenser til kjøkkenet, men vi skal forskyve åpningen til kjøkkenet til den indre flaten som vi åpnet til. Dog må nå en vegg bygges mot kjøkkenet som inneholder denne åpningen, og jeg vil gjerne høre hva deres kloke hjerner og erfaringer foreslår eller fraråder angående å bygge en så tynn vegg som mulig. Hver cm som ikke går med til veggen trengs for romslighet og oppbevaring.
Veggen trenger å kunne holde en eventuell speil, klokke, konsollbord og eventuelt en dørkarm uten dør, alternativt åpning med karm. Ingen spesiell lyddemping trengs altså da det uansett er en åpning på 2/3 av veggen.
På bildet ser dere det grønne kjøl/frysegarasjen i kjøkkenet som det skal bygges mot, plassen for den gamle veggen og ytterdøren samt kjellerdøren til høyre (skal gå på skinne senere).
Veggen trenger å kunne holde en eventuell speil, klokke, konsollbord og eventuelt en dørkarm uten dør, alternativt åpning med karm. Ingen spesiell lyddemping trengs altså da det uansett er en åpning på 2/3 av veggen.
På bildet ser dere det grønne kjøl/frysegarasjen i kjøkkenet som det skal bygges mot, plassen for den gamle veggen og ytterdøren samt kjellerdøren til høyre (skal gå på skinne senere).
Tynnest mulig er vel en stående plankvegg som kun består av et lag halvannen tommers spontede gulvplanker eventuelt kledd med ekstratynn gipsplate eller masonitt. Da blir hele veggen rundt 5 cm tykk.
Jeg rev en større vegg mellom kjøkken og spisestue i vårt hus men ville likevel ha vegg på en bit. Bygde en firkant av 45*45 og felte inn osb i midten og gips på hver side så det linjerte med stenderne. Litt lister på ytterendene. Sparklet litt og malte.
Fornøyd i det store og hele, men risiko for at malingen sprekker da gips og tre oppfører seg litt forskjellig med endringer i temperatur og fuktighet.
Fornøyd i det store og hele, men risiko for at malingen sprekker da gips og tre oppfører seg litt forskjellig med endringer i temperatur og fuktighet.
Veldig lur løsning og kanskje helt klart verdt det på så liten flate. Hvordan felte du inn OSB:en, altså hvordan festet du den inne i stenderne?P Perplexus skrev:Jeg rev en større vegg mellom kjøkken og spisestue i vårt hus men ville likevel ha vegg på en bit. Bygde en firkant av 45*45 og felte inn OSB i midten og gips på hver side så det linjerte med stenderne. Litt lister på ytterendene. Sparklet litt og malte.
Fornøyd i stor grad, men risiko for at malingen sprekker da gips og tre oppfører seg litt forskjellig med vekslinger i temperatur og fuktighet.
Måtte gå tilbake og sjekke. Gøy at jeg har tatt bilder av prosessen, selv om det ikke er detaljer.MmeMim skrev:
Jeg satte vinkeljern som holdt osb-en og skrudde gipsen på den ene siden midlertidig med noen korte skruer, deretter gips på den andre siden og lengre (ca. 38mm) skruer fra begge sider.
Ønsket også å kunne skru opp ting i veggen, ellers hadde kanskje en enda tynnere løsning vært nok. På kjøleskapssiden ville jeg ikke ha list som bygde utover, så der malte jeg stenderen med lakkmaling. Det ser ganske ut som list hvis man ikke ser for nøye på det. Heldigvis er det ikke noe jeg har lagt merke til eller irritert meg over i ettertid.
Takk! Godt dokumentert og bra idé delt!P Perplexus skrev:Var tvungen å gå tilbake og sjekke. Kult å man har tatt noen bilder, selv om det ikke er detaljer.
Jeg satte vinkeljern som holdt osb og skrudde gipsen på den ene siden midlertidig med noen korte skruer, deretter gips på den andre siden og lengre (38mm typ) skruer fra begge sider.
Ville også kunne skru opp ting i veggen, ellers kanskje det hadde vært nok med en enda tynnere løsning. På kjøleskapssiden ville jeg ikke ha list som bygde utover så der malte jeg bjelken med lakkmaling. Ser ganske ut som list hvis man ikke gransker for nøye. Ikke noe jeg har tenkt på eller blitt plaget av i ettertid heldigvis.
Klikk her for å svare