Hallo.

Er litt rådvill...
Trenger å forsterke en innervegg i en gammel sommerhytte.
Opprinnelig har det vært:
Tretex - stående råspont ca 22mm - Tretex
Jeg tenkte å la Tretex (som er innervegg på den andre siden) og råsponten være. Spørsmålet er hvordan jeg best kan stabilisere opp veggen? Jeg vil helst ikke gjøre veggen for tykk.
Å rive og bygge ny vegg med 45x45 er ingen løsning nå...
Så...
Doble OSB før overflate (gips)?
Enkel OSB og dobbel gips?

Kort sagt... hva stabiliserer best?

/Frippe

Forstår nok ikke helt. Består veggen bare av stående 22mm råspont og tretex på hver sin side?

Røster for at det er hipp som happ.
Vil du jobbe med mer gips eller OSB?

Rent fysisk skal et tyngre materiale (gips) dempe lyd bedre enn et lettere.

Om det ville medføre noen praktisk forskjell i ditt tilfelle er jeg skeptisk til.

Kanskje at en sandwich med gips/OSB/gips er bedre enn OSB med dobbelt gips.

Men igjen, hipp som happ rent praktisk.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Skjønner nok ikke helt. Består veggen bare av stående 22mm råspont og tretex på hver sin side?
Yes. Riktig.

/F

ARJU ARJU skrev:
Røster på at det er hipp som happ.
Vil du jobbe med mer gips eller OSB.

Rent fysisk skal et tyngre materiale (gips) dempe lyd bedre enn et lettere.

Om det skulle innebære noen praktisk forskjell i ditt tilfelle er jeg skeptisk til.

Kanskje at en sandwich med gips/osb/gips er bedre enn osb med dobbeltgips.

Men igjen, hipp som happ rent praktisk.
Takk for svar...
Tenker også på vekten, om det er en ulempe å ha for tungt materiale i veggen. Det blir jo stående panelen som får ta vekten...
/F

F FrippeFlyer skrev:
Yes.
Korrekt.

/F
alt blir jo spinkelt, selv 45x45 er spinkelt. det er jo ingen vegg, men mer avskjerming. Uansett, hvis du skal prøve å stabilisere så godt det går så ville jeg brukt plywood foran osb alle dager i uken, mye mer vridningsstivhet. Gjerne to lag, ett stående og deretter ett liggende. Avslutt med gips stående. Da får du forskjøvede skjøter og platevirkning. Det hadde likevel vært billigere å bare bygge en ny vegg.

F FrippeFlyer skrev:
Takk for svar...
Tenker også på vekten, om det er en ulempe å ha for tungt materiale i veggen. Det blir jo stående råsponten som må ta vekten...
/F
Nja, lek med tanken at du har limt sammen flere gipsplater til en tykk. Den vil klare å bære sin egenvekt om du stiller den opp.

• Liker
FrippeFlyer og 1 annen
  • Laddar…
Beste er å rive og bygge mer stabilt med 70 x 45, men skal du gå for en smidigere løsning hadde jeg nok valgt OSB og deretter gips, og forskjøvet skjøtene. Lykke til

• Liker
FrippeFlyer
  • Laddar…
Osb og gips er allerede overkurs i en hytte med beskreven vegg, i min bok.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
D
Stålplate, lime gips på hver side. Ferdig!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.