Hei jeg skal lage nye innevegger som deretter skal males. Jeg har tenkt å bruke plywood under gips for å få noe mer holdbart å skru i. Spørsmålet blir da om det spiller noen rolle om man bruker 6 mm eller 12 mm tykkelse på gipsen for å kle veggene slik at jeg får en slett malbar overflate?
Om det ikke spiller noen rolle, er i så fall 6 mm vanskeligere å jobbe med (sette opp uten at den går i stykker)?
Takk på forhånd.
Om det ikke spiller noen rolle, er i så fall 6 mm vanskeligere å jobbe med (sette opp uten at den går i stykker)?
Takk på forhånd.
du kan bruke OSB-plater i stedet for kryssfiner (betydelig billigere), det spiller ingen rolle hva du bruker for gips, 13mm pleier å være billigere enn 6mm, tenk bare på å sette el-bokser tilstrekkelig dypt i veggen.
det er ikke vanskeligere å jobbe med 6mm gips, synes jeg.
det er ikke vanskeligere å jobbe med 6mm gips, synes jeg.
K-plyfa er ikke så utrolig mye dyrere enn OSB. Det fine med plyfa er at man kan bruke avkappet til en rekke andre ting, f.eks. bygge maskinkasser, verktøykasser, skrapkasser og diverse jigger. Der er OSB betydelig dårligere. Jeg synes at 13 mm gips på 900 bredde er lettest å jobbe med. Bruker man plyfa og 13 mm gips så fungerer elbokser for dobbeltgips bra.
Enig... 900 er best... ofte litt dyrere per kvm men mye mer praktiskmattiasp skrev:K-plyfa er ikke så mye dyrere enn OSB. Det fine med plyfa er at man kan ha restene til en masse andre ting, f.eks. bygge maskinbokser, verktøykasser, skraphyller og diverse jiggar. Der er OSB betydelig dårligere. Jeg synes at 13 mm gips på 900 bredde er lettest å jobbe med. Kjører man med plyfa og 13 mm gips så fungerer elbokser for dobbelgips bra.
men 10mm flis + 13mm gips passer ikke så bra sammen med elbokser for dobbeltgips...
Jo det er sant. Lat som jeg er vil jeg ha dem mot platen 
Klikk her for å svare