Jeg tenkte å henge opp noen armaturer som i stor grad består av støpejern, på en vegg bestående av 11 mm trepanel. Dessverre ligger stenderne ikke så bra til så jeg skulle gjerne skru direkte i panelet der det bare er isolasjon bak. Lampene er veldig tunge og det vil bli en vertikal belastning på ca. 20 kg. Kan jeg bruke mollyplugger eller lignende for å få en mer stabil opphenging, eller hvordan skal jeg gjøre for å ikke risikere at panelet gir etter?
Om plankveggen er så tynn og armaturene så tunge så tror jeg det er risiko for at plankene løsner fra reglene eller bøyer seg, uansett hvor bra du får festet armaturene i plankveggen. Sett en solid horisontal 45-regel på veggens ytterside i stedet og skru armaturen i den.
Medlem
· Blekinge
· 12 326 innlegg
Jeg tror at dette kan bli ganske stygt.Exostor skrev:
20 kg er ikke så mye. Men som sagt, panelet skal jo sitte sikkert på underlaget.
Hvis armaturen bare har en stor festplate, er det ingen problemer med fornuftige treskruer. Test med en bit spillpanel.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Ja, at infestningen holder er neppe noe problem om det så bare er noen få skruer. Større risiko da at panelet bøyes på grunn av momentet fra armaturene. Men om deres tyngdepunkt ligger rimelig nært veggen tror jeg ikke at det er noe problem heller. Mistenker at panelet er spåntet og da holder det sammen bra.
Nei en utenpåliggende regel hørtes ikke så pent ut. Bra idé å teste først på restmateriale!
Yes, det er spontet panel og armaturene stikker bare ut noen dm så det er ingen vekt å snakke om.
Metallexpander er altså ikke noe å engang vurdere? Vanlig standard treskrue direkte inn i panelet gjør jobben?
Yes, det er spontet panel og armaturene stikker bare ut noen dm så det er ingen vekt å snakke om.
Metallexpander er altså ikke noe å engang vurdere? Vanlig standard treskrue direkte inn i panelet gjør jobben?
Medlem
· Blekinge
· 12 326 innlegg
Kjøp skruer der gjengen havner i treverket og minst 6 mm i diameter.
Ja, ligger de så nær veggen at det ikke er noen momentkraft å snakke om så skal nok noen treskruer holde.Zusgazah skrev:
Klikk her for å svare