Jeg har en gammel grunnmur igjen etter å ha revet en låve. Den ligger i en skråning og har ca 2,5M "jordtrykk" på seg på den ene siden (der jeg tar bildet fra) og ingenting på den andre siden. Min tanke er å kappe av minst 1,5 meter av muren i henhold til den røde linjen og lage en ny mur, og deretter bare fylle igjen tomrommet med makadam. Bunnen her er en gammel plate, og siden med jord mot seg er ikke drenert, så tanken er at den nye muren bygges på en såle, dreneres osv. og blir en L tett mot gammelt rot. Den nye muren blir altså en ny utover sett, men samtidig gjemmer den restene av den gamle. På toppen av alt har jeg tenkt å bygge et lite lager. Eksakt hvordan den konstruksjonen mot grunnmuren skal være, har jeg ikke tenkt ferdig på, men det er en annen sak.

Så spørsmålet er hva som er en passende overdimensjonert variant av denne muren. Min spontane tanke er å grave ut og legge grunnlaget for en ny såle x cm bred og sette bøyde armeringsjern ned i sålen som stikker opp ca 60 cm i hullblokk. Mure på med hullblokk og najje fast nye armeringsjern som går fra bunn til topp av muren, fylle hullene etter hvert. Legge vertikale jern i hvert skift.

Og selvfølgelig bør det kanskje beregnes, dimensjoneres osv. men det må vel finnes en garantert overdimensjonert standard jeg kan bruke? Gjør jeg som jeg beskriver, gjetter jeg at det holder bedre enn det gamle rasket som tross alt har holdt i alle år, men det er kanskje overkill?

En uferdig mur i en skråning med røde linjer som markerer hvor den skal kuttes. Et trehus og flere stiger vises rundt området.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.