Hei på dere!

Har en annen tråd ute angående huskjøp, men føler at dette spørsmålet havner litt under feil kategori i den andre tråden, så starter en ny!

Under en inspeksjon utført av selgeren tok takstmannen opp hull i gulvene for inspeksjon. Det er konstatert inngydde råtebeskyttelsesbehandlede spikerlekt, de grønne lektene. Det står ingenting nevnt angående svillen, man kan heller ikke se prøveboringshull. Svillen ser helt normalt farget ut, som furu.

Er det noen som kan se direkte på bildet om den er impregnert eller ikke? Fantes det fargeløse alternativer allerede så tidlig, huset er bygd 68-69.

Et bilde er av samme svilledel, men på motsvarende side utendørs bak panelet.

Noen som kan anbefale en god takstfirma for kjøpere, i Stockholmstraktene? Skal ringe og høre med Densia, Eminenta i morgen.
 
  • Hullet i gulvet viser isolasjon og en grønn, røtskyddsbehandlet spikerregel. Det er støv og skitt rundt hullet.
  • Åpent hull i gulv med synlig isolasjon og svart plastrør. Treverket rundt hullet viser borefliser og stoffet ser slitt og støvete ut.
  • Åpent panel med synlige treverk og to skruer, omgitt av gul maling. Tegn på slitasje og eksponert isolasjon bak panelet.
På det første bildet ser det ut til å være trykket i brettet på bunnen
 
Jeg har ingen minne av at man brukte trykkimpregnert treverk i noen større omfang 1968-69. Det var vel først da som det fantes overhodet. Det som derimot var vanlig, var at man malte på råtebeskyttelsesmiddel på treverket. Det var for øvrig ikke særlig virksomt.
 
Det er en type grønn farge, vi har den samme på bjelkene i krypkjelleren vår.
 
J justusandersson skrev:
Jeg har ingen minner om at man brukte trykt treverk i noen større omfang 1968-69. Det var vel først da som det fantes overhodet. Hva som derimot var vanlig var at man malte på råtebeskyttelsesmiddel på treet. Det var for øvrig ikke særlig virksomt.
Herlig å høre! :) Vi har bestilt analyse av sylla og inspeksjon av huset nå neste onsdag :) Men da kan man anta at spikereglerne er strøket med råtebeskyttelse, men sylla som ser naturlig furufarget ut muligens er ubehandlet?
 
Ja, det tror jeg er en rimelig konklusjon.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.