Hei.
Er interessert i et hus som delvis har trykkimpregnert syll, og treverket som holder opp bjelkelaget er også av trykket treverk.
Hvis det blir kjøp, kommer jeg til å bytte dette, men kona er bekymret for at også innvendige vegger er av trykket treverk.
Jeg er selv ikke bekymret for at innvendige vegger skulle være av trykket treverk, men går det an å sjekke på noen måte når vi er på visningen?
Noen som har noen tips?
Er interessert i et hus som delvis har trykkimpregnert syll, og treverket som holder opp bjelkelaget er også av trykket treverk.
Hvis det blir kjøp, kommer jeg til å bytte dette, men kona er bekymret for at også innvendige vegger er av trykket treverk.
Jeg er selv ikke bekymret for at innvendige vegger skulle være av trykket treverk, men går det an å sjekke på noen måte når vi er på visningen?
Noen som har noen tips?
Det stoffet som ga vond lukt ved fukt/nedbrytning av trykkimpregnert treverk ble forbudt i 1978.
(så kan en mindre mengde lagret treverk ha blitt brukt noen år etter det selvfølgelig).
Er det bygget i 1993 så ville jeg vært 99,9% rolig og ikke bekymret meg i det hele tatt.
Vil du være sikker så kan du jo bore bort noen spon og sende til analyse med hensyn til PCP men det tar jo tid og koster en slant.
(så kan en mindre mengde lagret treverk ha blitt brukt noen år etter det selvfølgelig).
Er det bygget i 1993 så ville jeg vært 99,9% rolig og ikke bekymret meg i det hele tatt.
Vil du være sikker så kan du jo bore bort noen spon og sende til analyse med hensyn til PCP men det tar jo tid og koster en slant.
Ok. Takk for svar.M MagHam skrev:Det emnet som ga vond lukt ved fukt/nedbrytning av trykkimpregnert virke ble forbudt i 1978.
(deretter kan en mindre mengde lagret virke ha blitt brukt noen år etter det såklart).
Er det bygget 1993 så ville jeg vært 99,9% rolig og ikke bekymret meg i det hele tatt.
Vil du være sikker så kan du jo bore bort noen spon og sende til analyse med hensyn til PCP men det tar jo tid og koster en del.
Det er mest kona som er bekymret om det er farlig nå, selv om det ikke blir fuktskadet? Kan det være helsefarlig nå selv om det ligger der tørt og godt?
Eller kan man regne med at nå har det gått 30 år og de giftene som fantes ved produksjon har gått ut av virket?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Det er vel ikke farlig på den måten uten det kan mer gi en merkelig og vedvarende lukt.......Har aldri hørt noe om at giftene i seg selv skulle gi noe. (ok, de kan det jo i teorien men nivåene er ofte for lave) Da skal man jo tygge i seg veden isåfall...........
Not. Jeg er ingen ekspert på dette mer enn hva jeg har lest meg til.P Pappa1986 skrev:
Men om vi ser bort fra Pentaklorfenol som forsvant fra 1978 og fremover, så handler det mest om (halv)metallsalter basert på Arsenikk Krom og Kobber. De sitter der de sitter med mindre dere skal male ned virket og spise det
Nå til dags er det bare kobber i de enklere klassene.
//Utendørs fantes også kreosot (steinkulltjære) i elektriske stolper før, men det var vel ingenting man vanligvis bygget med hva jeg har kommet over//
Stor takk for utførlige svar. Nå kan jeg roe henne (slipper isf bytte svillene) puuuhM MagHam skrev:Not. Jeg er ingen ekspert på dette mer enn hva jeg har lest meg til. Men om vi tenker bort Pentaklorfenol som forsvant fra 1978 og fremover, så handler det mest om (halv)metallsalter basert på Arsen, Krom og Kobber. De sitter der de sitter med mindre dere skal male ned treverket og spise detNå til dags er det bare kobber i de enklere klassene. //Utendørs fantes også kreosot (steinkulltjære) i elektriske stolper før, men det var vel ikke noe man vanligvis bygde med hva jeg har støtt på//
Såklart kan ingen her på forumet garantere hva treverket inneholder. Det skulle teoretisk sett kunne være hjemmelaget på et slep fra et østland med mindre regler, eller lagret på en låve siden 50 år tilbake. Men det er langsøkt.
Klikk her for å svare