Hei!
Har et spørsmål som jeg nesten har svaret på selv, men vil likevel sikre opp.
Trenger en kombinert benk/platting i vaskerommet, som skal tjene som både arbeidsbenk for klesbretting, samt som ekstra gulv for vaskemaskin og tørketrommel. Maskinene trenger noe å stå på, da betongplaten heller mot gulvsluket, og vaskemaskinen bestemmer seg derfor for å kjøre en tango tvers over gulvet til den river ut fra-vann-slangen og strømkabelen. Å justere føttene har ikke fungert da de ikke kan skrus ut langt nok for å kompensere helt.
Jeg tenker meg derfor en benk med et gulv under, og tenkte da direkte på trykkimpregnert i en plattingkonstruksjon. Skal være ca 2m bred 1,20 dyp og 1,20 høy. Skal da selvfølgelig stå på en form for justerbar fot, så materialet aldri vil være i kontakt med betonggulvet.
MEN. Har googlet og lest at trykkimpregnert kan avgi en dårlig lukt innendørs. Dog er disse trådene (på flere forskjellige forum og sider) flere år gamle. Jeg mistenker dog at dette fortsatt kan stemme...
Kan noen råde i hva man kan bruke? Om ikke trykkimpregnert funker, hva skal jeg bruke da?
Har et spørsmål som jeg nesten har svaret på selv, men vil likevel sikre opp.
Trenger en kombinert benk/platting i vaskerommet, som skal tjene som både arbeidsbenk for klesbretting, samt som ekstra gulv for vaskemaskin og tørketrommel. Maskinene trenger noe å stå på, da betongplaten heller mot gulvsluket, og vaskemaskinen bestemmer seg derfor for å kjøre en tango tvers over gulvet til den river ut fra-vann-slangen og strømkabelen. Å justere føttene har ikke fungert da de ikke kan skrus ut langt nok for å kompensere helt.
Jeg tenker meg derfor en benk med et gulv under, og tenkte da direkte på trykkimpregnert i en plattingkonstruksjon. Skal være ca 2m bred 1,20 dyp og 1,20 høy. Skal da selvfølgelig stå på en form for justerbar fot, så materialet aldri vil være i kontakt med betonggulvet.
MEN. Har googlet og lest at trykkimpregnert kan avgi en dårlig lukt innendørs. Dog er disse trådene (på flere forskjellige forum og sider) flere år gamle. Jeg mistenker dog at dette fortsatt kan stemme...
Kan noen råde i hva man kan bruke? Om ikke trykkimpregnert funker, hva skal jeg bruke da?
Trykt har man jo ikke gjerne innendørs.
Hvor høyt skal de opp?
Om det bare er en sokkel som trengs for å få det i plan hadde jeg nok satt en liten form og støpt med betong.
Hvor høyt skal de opp?
Om det bare er en sokkel som trengs for å få det i plan hadde jeg nok satt en liten form og støpt med betong.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 innlegg
Det er helt unødvendig med trykkimpregnert trevirke. Bygg møbelet ditt i solide 2x3 tommer lekter med et vertikalt ben i hvert hjørne. Det holder i 50 år. Er du redd for vannplaning på gulvet kan du legge en liten masonittbit under hver fot som du lett kan bytte etter 5 år hvis det trengs.
Trykkimpregnert trevirke er ubehagelig og brukes ofte helt uten grunn. Deretter må du ta alt avskjær til gjenvinningsstasjonen.
Trykkimpregnert trevirke er ubehagelig og brukes ofte helt uten grunn. Deretter må du ta alt avskjær til gjenvinningsstasjonen.
For å jevne ut så maskinene kan stå handler det om ca. 5 cm på maskinens høyre side. Venstre side maks 1 cm. Kanskje en bra idé å støpe, men jeg har aldri støpt før. Å lage en form så vel ok ut, men den blir utrolig litenStefan N skrev:
Tanken har slått meg, men da det er en vaskerom med mye fuktig vask, tørketrommel, etc. har jeg helt utelukket det. Men det er kanskje ikke så ille..?Thomas_Blekinge skrev:Det er helt unødvendig med trykkimpregnert trevirke. Bygg møblene dine med solide 2x3 toms lekter med et vertikalt ben i hvert hjørne. Det holder i 50 år. Er du redd for vannføring på gulvet kan du legge en liten masonittbit under hver fot som du lett kan bytte etter 5 år om det trengs.
Trykkimpregnert trevirke er utrivelig og brukes ofte helt unødvendig. Så må du ta alt avfall til gjenvinningsstasjonen.
Jeg ville aldri bruke trykkimpregnert treverk innendørs. Det avgir/lakker ut impregneringskjemikalier som ikke er særlig sunne og som risikerer å misfarge gulv osv. Dessuten lukter det ikke særlig godt.
Vi har en vaskekjeller hvor det var en benk som ble brukt til tøyvask og vannsøl, og i dusjen i kjelleren ligger det både en gulvrist og står en plassbygd benk, og alt dette ser/så ut som om det var originalt siden huset ble bygget i 1957. Alt treverk er ubehandlet.
Selgeren vokste opp i huset og kunne ikke huske at det var byttet siden faren hadde bygget det da de flyttet inn da huset var nytt.
Så lenge treverket får tørke ut innimellom vil det ikke råtne eller mugne, så du kan nok trygt bygge i "vanlig" tre. Det kan jo være lurt å olje det før det legges på plass permanent for litt ekstra beskyttelse om du er usikker.
Hvis gulvristen vil stå i vann er det litt annerledes, men du har jo tenkt å ha ben på, så det er vel et ikke-problem.
Vi har en vaskekjeller hvor det var en benk som ble brukt til tøyvask og vannsøl, og i dusjen i kjelleren ligger det både en gulvrist og står en plassbygd benk, og alt dette ser/så ut som om det var originalt siden huset ble bygget i 1957. Alt treverk er ubehandlet.
Selgeren vokste opp i huset og kunne ikke huske at det var byttet siden faren hadde bygget det da de flyttet inn da huset var nytt.
Så lenge treverket får tørke ut innimellom vil det ikke råtne eller mugne, så du kan nok trygt bygge i "vanlig" tre. Det kan jo være lurt å olje det før det legges på plass permanent for litt ekstra beskyttelse om du er usikker.
Hvis gulvristen vil stå i vann er det litt annerledes, men du har jo tenkt å ha ben på, så det er vel et ikke-problem.
Medlem
· Västra Götaland
· 132 innlegg
Innså at det har gått en stund så problemet er kanskje allerede løst, men ellers burde vel en vaskemaskinsokkel være løsningen på problemet?
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativ
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativ
http://www.traskydd.com/1.0.2.0/110/download_302.php
Fra teksten:
"...Dagens NTR-klassede impregneringsmidler forårsaker ikke usanitære dufter om
NTR-treet bygges inn i grunner...
...Vi anser at det er positivt med NTR-klassifisert tre i krypkjellere..."
Svenska Träskyddsinstitutet 2011-05-11
Fra teksten:
"...Dagens NTR-klassede impregneringsmidler forårsaker ikke usanitære dufter om
NTR-treet bygges inn i grunner...
...Vi anser at det er positivt med NTR-klassifisert tre i krypkjellere..."
Svenska Träskyddsinstitutet 2011-05-11
Sist redigert: