Hei
Er i gang med å isolere gulvbjelkelag mellom underetasje og krypkjeller. I dag sitter det 95-bjelker, med rupanel mellom bjelkene og et tynt lag mose osv. som isolasjon. Over dette er det lappet forskjellige overflater med rupanel, masonitt, plastmatte, spon og øverst parkett som nå er revet ut.
Det er tørt og fint i krypkjelleren i dag (huset står på berg) og vi har en installert avfukter for sikkerhets skyld. Men hvis man isolerer og tetter er jeg redd det kan bli dårligere forhold.
Når vi nå bytter gulvene tenker vi å legge ny isolasjon men har noen spørsmål. Har sett flere tråder om dette men de motsier noen ganger hverandre.
1. Hva er best - Fibersement eller celleplast som bunnbordplate (spikres under bjelkene)? Ønsker uorganisk materiale.
2. Trengs dampsperre?
3. Er gulvvarme en dårlig idé?
takk på forhånd for innspill.
Er i gang med å isolere gulvbjelkelag mellom underetasje og krypkjeller. I dag sitter det 95-bjelker, med rupanel mellom bjelkene og et tynt lag mose osv. som isolasjon. Over dette er det lappet forskjellige overflater med rupanel, masonitt, plastmatte, spon og øverst parkett som nå er revet ut.
Det er tørt og fint i krypkjelleren i dag (huset står på berg) og vi har en installert avfukter for sikkerhets skyld. Men hvis man isolerer og tetter er jeg redd det kan bli dårligere forhold.
Når vi nå bytter gulvene tenker vi å legge ny isolasjon men har noen spørsmål. Har sett flere tråder om dette men de motsier noen ganger hverandre.
1. Hva er best - Fibersement eller celleplast som bunnbordplate (spikres under bjelkene)? Ønsker uorganisk materiale.
2. Trengs dampsperre?
3. Er gulvvarme en dårlig idé?
takk på forhånd for innspill.
Sist redigert:
Trossbunnplate/sementfiberplate ville jeg ha brukt. Cellplast er en risikokonstruksjon om man ikke kan sikre at man ikke har fuktproblemer i grunnen. Så isolasjon og dampsperre mot den varme siden. Ikke glem å kantforsegle sementfiberplaten.
Har akkurat gjort dette selv, men hadde litt annerledes forutsetninger og derfor en annerledes tilnærming. Bl.a kjører jeg helt diffusjonsåpen konstruksjon (= ingen plast, noen steder). I mitt tilfelle var bl.a gulvbjelkelaget trestokker som var hugget flate på over- og underside. For å få inn mer isolasjon og slippe å håndtere alle ujevne kanter satte jeg 45 x 45 regel under hver bjelke, deretter en 28 x 120 planke på hver regel (til dette gjenbrukte jeg planker fra det gamle gulvet). På den planken la jeg så rupanel på tvers av bjelkelagets retning. Jeg isolerer med cellulose, løsull.
Men på den annen side, dere har allerede flere forutsetninger jeg ikke hadde, bl.a jevn avstand og plane overflater, så en eller annen form for board funker sikkert. Ønsker dere tykkere isolasjon kan dere jo såklart regel på under, 95mm for et gulv høres lite lite ut.
Jeg kjører uten diffusjonssperre på den varme siden, av flere grunner. 1) De som selger isolasjonen sa at fukttrykket ovenfra er veldig lite, så de mente det var overkill. 2) OM det kommer opp litt fukt i bjelkelaget og isolasjon fra luften i krypkjelleren er det ikke helt dumt å gi den fukten mulighet til å diffundere oppover mot den varme siden.
PS Ang gulvvarme, som Silver skriver ovenfor trengs i sånne tilfeller mer isolasjon under. Så kommer det an på hvilket gulv dere skal ha. Kjører dere dagens standard med gulvspon og en eller annen gulvbelegning som laminat eller matte går det sikkert, mer isolasjon under bare. Kjører dere massive tregulv er det ikke verdt det, for tregulvene i seg selv er så tykke at dere ikke vil ha mye glede av gulvvarmen. (Jeg kan for øvrig anbefale massive tregulv som bærende gulv; lett å montere, pent, ekstremt lang levetid og faktisk omtrent samme pris eller til og med billigere enn standardløsning med plate, og blir man lei kan man bare legge et annet gulv oppå).
Men på den annen side, dere har allerede flere forutsetninger jeg ikke hadde, bl.a jevn avstand og plane overflater, så en eller annen form for board funker sikkert. Ønsker dere tykkere isolasjon kan dere jo såklart regel på under, 95mm for et gulv høres lite lite ut.
Jeg kjører uten diffusjonssperre på den varme siden, av flere grunner. 1) De som selger isolasjonen sa at fukttrykket ovenfra er veldig lite, så de mente det var overkill. 2) OM det kommer opp litt fukt i bjelkelaget og isolasjon fra luften i krypkjelleren er det ikke helt dumt å gi den fukten mulighet til å diffundere oppover mot den varme siden.
PS Ang gulvvarme, som Silver skriver ovenfor trengs i sånne tilfeller mer isolasjon under. Så kommer det an på hvilket gulv dere skal ha. Kjører dere dagens standard med gulvspon og en eller annen gulvbelegning som laminat eller matte går det sikkert, mer isolasjon under bare. Kjører dere massive tregulv er det ikke verdt det, for tregulvene i seg selv er så tykke at dere ikke vil ha mye glede av gulvvarmen. (Jeg kan for øvrig anbefale massive tregulv som bærende gulv; lett å montere, pent, ekstremt lang levetid og faktisk omtrent samme pris eller til og med billigere enn standardløsning med plate, og blir man lei kan man bare legge et annet gulv oppå).
Sist redigert:
Takk for tilbakemelding med beskrivelse av hvordan du har gjort. Har nå anskaffet fibercementplater og kommer til å skru dem direkte på bjelkelagene og teipe skjøtene. Tenker det samme som deg angående fuktsperre. Tror jeg dropper det. Når det gjelder gulvvarmen, kommer vi veldig sjelden/nesten aldri til å ha den på i akkurat disse rommene siden det er soverom, men tenker det er greit å ha. Øvrige rom er souterrain og sosiale områder, og vi vil ha samme standard i hele huset.
Klikk her for å svare
