Hei.
Jeg har et stort akustisk problem. Kontoret mitt er i en 125 år gammel bygning og ovenpå er det leiligheter. Avhengig av hvem som har bodd i leiligheten, har ulike lyder alltid forstyrret meg, og nå er jeg lei av å sitte med støydempende hodetelefoner på meg. Så problemet er altså alle lyder. Ovenfra er det et plastbelegg, 6mm masonitt tett spikret i undergolv 25 mm gulvbord der bjelkene er på 900 cc. Så gulvet er ikke stabilt. Under dette er det 95mm høye bjelker og ca 95 mm brede. Under dette er det 25.mm tykke gulvbord og mellom her ligger det fullt av spon.
Under dette øverste bjelkelaget er det ytterligere et tak med en avstand til ytterligere et undertak i 25 mm gulvbord. Og nedenunder er det oppforet 45 mm med glassull og underst tretexplate.

Ingenting av dette er jo bra på noen måte for lyd. Så nå til løsninger. Skal også tilføyes at gulvet i leiligheten heller minst 5 cm fra en vegg til en annen.

Gulvet må forsterkes og gjøres ordentlig tyngre. Hva tror dere om å skru eller lime fast ett eller to lag gulvgips oppå gulvet for å forsterke gulvet og gjøre det tyngre? Det vil være mulig å skru fast ytterligere gipsplater nedenfra hvis det trengs senere når taket på kontoret skal settes opp.

Eller en sponplate som limes og skrus fast i gulvet oppå gulvet eventuelt med en gulvgips oppå.

Alternativt å grunne gulvet og flyte det til minst 2 cm.

Akkurat nå er det en vannskade der, så gulvet i leiligheten er allerede avdekket, og taket på kontoret må uansett tas ned.

Takk for ideer. Mats

Hei og velkommen til Byggahus forum!

Trinnlyd er alltid et problem i hus med trebjelkelag. En ideell utforming kunne være sett ovenfra og nedover: Et flytende gulv som er isolert fra selve bjelkelaget. Et velutformet bjelkelag med begrenset svikt og viss lydabsorpsjon. Et nedhengt undertak, separert fra bjelkelaget med viss lydabsorpsjon.

95x95 bjelker (trolig 4x4 tommer fra starten) tilsvarer 45x120 treverk og tåler ikke lengre spennvidde enn 175 cm med akseptabel svikt. Hvis det er ditt eget hus og du disponerer bjelkelaget, synes jeg du skal satse på å få det så bra som mulig.

J justusandersson skrev:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Trinnlyd er alltid et problem i hus med trebjelkelag. En ideell utforming kunne være sett ovenfra og nedover: Et flytende gulv som er isolert fra selve bjelkelaget. Et veldimensjonert bjelkelag med begrenset svikt og en viss lydabsorpsjon. Et nedhengt undertak, separert fra bjelkelaget med en viss lydabsorpsjon.

95x95 bjelker (trolig 4x4 tommer fra starten) tilsvarer 45x120 virke og klarer ikke lengre spennvidde enn 175 cm med akseptabel svikt. Om det er ditt eget hus og du har råderett over bjelkelaget, synes jeg du skal satse på å få det så bra som mulig.
Jo da, jeg eier eiendommen og kan gjøre som jeg vil. Bare det blir bra.

T
Høres ut som det er en innredet loft som er den øvre leiligheten, ved bjelkelag fra den tiden ble det ofte brukt 150*150 mm sperrer.

Men som over taler skriver, vanskelig med trinnlyd, en måte som pleier å redusere lyden er et flytende gulv på trinnlydsremser under, deretter et akustikkdempende tak under, også bygget med fjærende lekter på gipstaket, gjerne bygget med også sekundære lekter så den ikke festes så ofte i øvre bjelkelag, men blir en enhet helt i seg selv.

Vibrafoam® List 25 mm
Høyeffektiv løsning med trinnlydslister med mål om å sikre trinnlydklasse B. Stabilt gulv med høy komfort.

Spesifikasjon

• Dimensjoner: Lengder 1000 x 45 x 25 mm
  • Maks last/m2: 400 kg
  • Mål: Trinnlydklasse: B
  • Trinnlydsforbedring: Ca 15 dB
  • Materialforbruk: Ca 2 m per m2
  • Levetid: Full funksjon bygningens levetid

T Takläggare skrev:
Høres ut som det er et innredet loft som er den øvre leiligheten, ved bjelkelag fra den tiden ble det oftest brukt 150*150 mm bjelker.

Men som den andre taleren sier, vanskelig med trinnlyd, en måte som pleier å redusere lyden er et flytende gulv på trinnlydsremser under, deretter et akustikkdempende tak under, også bygget med fjærende lekter på gipstaket, gjerne bygget med også sekundære lekter slik at det ikke festes så ofte i det øvre bjelkelaget men blir en enhet helt i seg selv.

Vibrafoam® List 25 mm
Høyeffektiv løsning med trinnlydslister med mål om å sikre trinnlydklasse B. Stabilt gulv med høy komfort.

Spesifikasjon

• Dimensjoner: Lengder 1000 x 45 x 25 mm
  • Max last/m2: 400 kg
  • Mål: Trinnlydklasse: B
  • Trinnlydsforbedring: Ca 15 dB
  • Materialforbruk: Ca 2 m per m2
  • Levetid: Full funksjon bygningens levetid
Nei loftet er ovenfor og det er ikke innredet. Men alt er jo for svakt og bevegelig så problemene er jo tydelige her. Men på en eller annen måte skal det vel kunne bli betydelig bedre uansett. En 25 mm høy list er nok for mye med tanke på byggehøyde. Jeg må jo også forsterke gulvet som er for svakt som det er.

T
Bare skru gipsen gjør ikke så stor forskjell på svikten, uten den må limes mot et fast underlag for å stive opp ordentlig.
Kan du ikke få opp noen bjelker nedenfra, deretter krysse opp og på den måten få et sterkere bjelkelag? Cc 900 gir litt knirkelyd, men å få ned den til mindre cc er en stor jobb, hvor kryssingen kan hjelpe de 95*95 som finnes der.

T Takläggare skrev:
Bare skru gipsen gjør ikke så stor forskjell på svikten, uten den må limes mot et fast underlag for å stive opp ordentlig.
Kan du ikke få opp noen bjelker nedenfra, så krysse opp og på den måten få et sterkere bjelkelag? Cc 900 gir litt knirke lyd, men få ned den til mindre cc er et stort arbeid, hvorav kryssleggingen kan hjelpe de 95*95 som finnes der.
Jo jeg skal prøve med å stille en stender mellom hver gammel bjelke. Da blir det et betydelig stivere gulv og det er nok en forutsetning for å kunne gå videre med å få det stillere. Burde gå å skråskru gulvplankene nedenfra så det ikke blir nye lyder. Kanskje lime og legge noe mykt mellom med.

Hva er det for spennvidde på bjelkene? Krysskolving kan redusere svikten noe innenfor rimelige grenser. 95x95 tilsvarer 45x120 fra et stivhetssynspunkt, noe som ikke er mye. Egnet spennvidde for en akseptabel svikt med denne dimensjonen er ca. 1.7 meter.

J justusandersson skrev:
Hva er det for spennvidde på bjelkene? Krysskolving kan redusere svaien noe innen rimelige grenser. 95x95 tilsvarer 45x120 i stivhetsøyemed, noe som ikke er mye. Egnet spennvidde for en akseptabel svai med denne dimensjonen er ca 1.7 meter.
Knapt 3 meter, husker ikke nøyaktig. Jeg kan sjekke i morgen når jeg er der igjen. Men det må dit minst 45x145 på 450 cc tror jeg.

F Florran skrev:
Knapt 3 meter, husker ikke nøyaktig. Jeg kan sjekke i morgen når jeg drar dit igjen. Men det må dit minst 45x145 på 450 cc tror jeg. Det er jo ikke helt verdiløst i dag og eventuelt blir det en skrudd sponplate oppå alt med.

45x145 rekker ikke. For bra sviktforhold trenger du 45x220. Det er spesielt viktig når du ønsker trinnlydisolasjon og ikke kan bruke limskrudde plater oppå gulvbjelkene. Vær oppmerksom på at c/c avstanden ikke har så stor betydning for svikten. Derimot er det selvsagt logisk å plassere nye bjelker midt mellom de eksisterende.

J justusandersson skrev:
45x145 rekker ikke. For godt sviktforhold trenger du 45x220. Det er spesielt viktig når du vil ha trinnlydisolering og ikke kan bruke limskrudde plater oppå gulvbjelkene. Vær oppmerksom på at c/c avstanden ikke har så stor betydning for svikten. Derimot er det selvfølgelig logisk å plassere nye bjelker midt mellom de eksisterende.
Jeg kan absolutt skrulim den øverste platen. Og jeg vet at det er a-målet på en bjelke som angir dens nedbøying. Men det er dessverre ikke så mye høyde å ta av med tanke på andre installasjoner. Gulvet som helhet gynger ikke så mye utenom når man belaster gulvplankene mellom reglene at gulvet svaier. Men jeg håper å kunne måle litt mer når alt er plukket fra hverandre, eller brutt opp ;)

Liten oppdatering i prosjektet.
En del arbeid er nå gjort for å gjenopprette den vannskaden som startet prosjektet. Nytt gulv 22 mm sponplate er nå både limt og skrudd i de eksisterende 30 mm gulvbordene. Og dette gulvet gir nå en noe høyere klang frekvensmessig samt at trinnlyden her er samtidig noe stillere enn på det gamle gulvet. Det gamle gulvet (den andre halvdelen av leiligheten) har igjen alle sine lag av sagflis og isolasjon og resonansekammer samt innertak sett fra etasjen under mens det nye taket er helt renset fra alt.
Bjelkene er 135 mm brede og 170 mm høye samt 3300 mm lange og ved at det gamle gulvet er spikret fast og sponplaten øverst har både blitt skrudd og limt så har svikten minsket ganske mye.

Neste steg blir å se om en ny bjelke som minsker c-c fra 900 til 450 påvirker lyden og svikten. Samt å skru fast gipsplater nedenfra rett opp mot de gamle gulvbordene og se om dette kan bidra til å fjerne vibrasjoner i gulvet fra trinnlyd. Dette før vi isolerer og gips igjen bjelkelaget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.