Jeg holder på å renovere kjelleren i huset mitt som er bygd i -54. Limt plastbelegg på gulvet og overmalte vevtapeter på veggene er ikke så inspirerende. Gulvet blir platonmatte og deretter laminatgulv. Veggene tenkte jeg å sette opp med stendere og deretter gips. Jeg har lest en del om hvor lite egnet det er med trestendere mot betong og at man bør bruke stålstendere. Nå synes jeg det virker litt komplisert og dyrt med stålstendere. Burde det ikke gå bra med trestendere hvis man setter tjærepapp imellom (jeg fikk tak i en rull med noe som het grunnpapp)? Det har aldri vært noen problemer med fukt i kjelleren og det lukter ikke "kjeller". Det ville jo vært fint om det kunne forbli sånn.

Hei! Du nevner ikke om det gjelder yttervegger, eller mellomvegger. Det spiller ingen rolle hvilken type vegg det gjelder, legg du din papp. Nye hus med betongplate legges plastfolie under innvendig vegg, og gummilist eller lignende under yttervegg.

Det gjelder både yttervegger og mellomvegger. Jeg selv synes at det burde duge, men så er jeg jo virkelig en lekmann i disse sammenhengene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.