Hei!
Det ser ut som at en kjellervegg (den som kjellertrappen henger i) står på en trestokk som igjen er støpt inn i betonggulvet (hus fra -39).

Betong, kjeller og organiske materialer er ingen høydare selv om trestokken ved en okulærbesiktigelse ser frisk ut. Hva gjøre?

Mvh
LArs

Nei, så skal man ikke bygge MEN om nå det har vært så siden -39 har tydeligvis deres hus "klart" seg fra problemer. Lån/kjøp en fuktmåler og prøv på svillen om du er ekstra bekymret!

Hei Byggmesteren & takk for et utførlig svar som jeg likevel ikke helt forstår...

Jeg forstår det som at jeg skal åpne rommene mellom de stående trestolpene og der fjerne syllen og erstatte den med ny som kilest. Men da har jeg jo ikke kappet stolpene og har derfor en bit syll igjen i gulvet...akkurat der du påpeker at det er viktig å kile. Et sted har jeg fått en tankevurpe og trenger hjelp til å rydde opp i den.

Mvh
LArs

Ja takk, det er "bare" det at jeg bare har to stående bærere, en der trappen begynner og en der den slutter. For øvrig ligger bærerne på tvers med spikret panel på begge sider. Vangstykket sitter deretter spikret i denne trepanelen. For meg betyr dette at hele trappebelastningen ligger jevnt fordelt over svillen via panelen. Dette innebærer kanskje at trappen "henger" i panelen om jeg kapper veggen et stykke fra gulvet? Trappens "lengde" er ca 2,5 målt på gulvet.

Hva er en karlssonkile? Jeg forstår at de er til for å skape spenning mellom gulvet og den nye svillen. Byggfaghandelen?

Takk Byggaren for dine kommentarer. Slik gjør jeg...

Murer opp et nytt fundament som trappeavsats og som møter undersiden på vangestykkene med en plate imellom for å ikke få organisk mot steinfundamentet selv om det er laaangt fra fuktige områder. Jeg får finne en god måte å få spenn mot vangestykkene. Nå står trappen på fast underlag.

Så kapper jeg veggen 10 cm fra gulvet, meiser bort mine tresyller og støper igjen renna. Deretter setter jeg veggen/hjørnestolpene i et antall justerbare stolpesko som jeg skrur fast i gulvet slik at jeg kan få støtt mot gulvet. Så på med gips...

Det føles som at det kommer til å fungere...
/Lars

good thinking...takk...

Knudsen eller Karlsson...strunt samma - nå vet jeg jo hvilken funksjonen er! ;D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.