Jeg beklager for at ta dette på engelsk. Vær så god og svar på norsk om dere vil.
Jeg renoverer et rom på "loftet". Et hus fra 1970-tallet bygd i sement, hvor loftet ble "innredet" i 1973. Jeg fjerner to innervegger i dette rommet som utgjorde et dårlig utformet skap. Jeg har fjernet veggene, og funnet "syll" ("sill" på engelsk) som er satt i en veldig myk og smuldrete sement som var hellet på toppen av den strukturelle "betong" som huset var bygd av. Syllen stikker opp fra gulvet for høyt, så jeg måtte fjerne den slik at gulvet kan legges på en jevn overflate. Ved å gjøre dette, har jeg nå et tomrom i gulvet, med noen deler som har smuldret bort noen centimeter. Under den glatte overflaten, virker materialet veldig løst.
Rommet er omtrent 4,5 m x 4 m, og i et hjørne er det nå en L-formet renne ("sluse") som er 8 cm bred og 5 cm dyp. Den ene siden er 1,5 m lang og den andre siden er 1 m lang.
Det virker som jeg bare kunne legge noe masonitt undergulv og så litt parkett oppå. Jeg kan ikke forestille meg hva slags problem som kan oppstå fra det.
Alternativt, kan noen foreslå et produkt for å fylle dette rommet med (ett som kan kjøpes i små mengder, håper jeg).
(NB, jeg fikk det inspisert når jeg kjøpte det, og det er ingen tegn til "fuktskade", så det er ikke et problem).