1.785 lest ·
31 svar
2k lest
31 svar
Tretex vs. gips, samt perlespont bak radiator
Har aldri sett buktende treetex-vegger før. Derimot 3 mm masonittvegger som ikke er tettspikret kan bukte. På den andre siden har jeg et par gipsede vegger fra 80-tallet som bukter. De går i bølger der de er spikret i stenderne og så bukter ut mellom stenderne. Så, med feil metoder og/eller undermålige materialer fra start, (det vil si plater som har stått fuktig og ikke er adekvat oppstilt eller liggende og dermed blitt skeive/bøyde), så blir resultatet ikke helt hundre.
Problemet med treetex (og masonitt) er at de er levende materialer i motsetning til den livløse gipsen. Det betyr at det jobber med årstidenes fuktsvingninger og kan med tiden forårsake sprekker i tapeter eller maling ved plateskjøtene. Det kan overkommes med riktige metoder. Så er det et mindre problem i permanent oppvarmede hus der fukten innendørs ikke varierer så mye som i uoppvarmede eller periodevis kaldstilte hus.
Treetex er et sugende materiale, så std tidligere var å først stryke på et lag tapetklister som fikk tørke og deretter tapetsere på vanlig måte. Alternativt å bruke maksimalt rikelig med tapetklister direkte. Å patinere gjennom maling forekom sikkert også. Det er en gammel metode som enhver kunstner kjenner til. Tidligere grunnet man alltid enhver duk som skulle oljemales. Det gjør man nok fortsatt om man bruker ekte kvalitetsduker. Hvis vevtapeten bare består av luftig vev som ikke er forlimt på et papir, så er anleggsflaten mellom vevens tråder/garn og treetexens overflate (som er ujevn) minimal. Med for lite tapetklister og/eller ikke patinert treetex, så er det en åpenbar risiko for at veven vil sitte dårlig. Også vevens garn suger jo til seg tapetklister.
Til slutt er det en personlig preferanse hva man liker og trives med, og hvilken type hus man har, det vil si gammelt eller nytt. Selv setter jeg pris på levende ikke rette vegger, men derimot ikke sprukne tapeter. Alle mennesker fokuserer på forskjellige ting. Selv klarer jeg ikke å se vandaliseringen av gamle hus der eierne er helt blinde og synes at det ser likt ut med nye isolerglassvinduer som de gamle levende vakre passende vinduene i linoljemalt tre med sprosser og munnblåst eller maskintrekket glass. Det skjærer i øynene mine som sveiseblink når man kjører forbi på 100 m avstand. Samme sak med nye spikrette tak på gamle hus.
Vi er alle forskjellige. Det fine med forum som dette er at man kan bli bevisst ulike sider av samme mynt, og deretter kan man trekke sine egne konklusjoner, forhåpentligvis basert på fakta og personlig preferanse. Så pleier virkeligheten å komme imellom og tvinge oss til kompromisser. Slik som ektefeller med andre preferanser og hus som ikke lett lar seg lure samt selvfølgelig jobb og barn som tar all tid...
Problemet med treetex (og masonitt) er at de er levende materialer i motsetning til den livløse gipsen. Det betyr at det jobber med årstidenes fuktsvingninger og kan med tiden forårsake sprekker i tapeter eller maling ved plateskjøtene. Det kan overkommes med riktige metoder. Så er det et mindre problem i permanent oppvarmede hus der fukten innendørs ikke varierer så mye som i uoppvarmede eller periodevis kaldstilte hus.
Treetex er et sugende materiale, så std tidligere var å først stryke på et lag tapetklister som fikk tørke og deretter tapetsere på vanlig måte. Alternativt å bruke maksimalt rikelig med tapetklister direkte. Å patinere gjennom maling forekom sikkert også. Det er en gammel metode som enhver kunstner kjenner til. Tidligere grunnet man alltid enhver duk som skulle oljemales. Det gjør man nok fortsatt om man bruker ekte kvalitetsduker. Hvis vevtapeten bare består av luftig vev som ikke er forlimt på et papir, så er anleggsflaten mellom vevens tråder/garn og treetexens overflate (som er ujevn) minimal. Med for lite tapetklister og/eller ikke patinert treetex, så er det en åpenbar risiko for at veven vil sitte dårlig. Også vevens garn suger jo til seg tapetklister.
Til slutt er det en personlig preferanse hva man liker og trives med, og hvilken type hus man har, det vil si gammelt eller nytt. Selv setter jeg pris på levende ikke rette vegger, men derimot ikke sprukne tapeter. Alle mennesker fokuserer på forskjellige ting. Selv klarer jeg ikke å se vandaliseringen av gamle hus der eierne er helt blinde og synes at det ser likt ut med nye isolerglassvinduer som de gamle levende vakre passende vinduene i linoljemalt tre med sprosser og munnblåst eller maskintrekket glass. Det skjærer i øynene mine som sveiseblink når man kjører forbi på 100 m avstand. Samme sak med nye spikrette tak på gamle hus.
Vi er alle forskjellige. Det fine med forum som dette er at man kan bli bevisst ulike sider av samme mynt, og deretter kan man trekke sine egne konklusjoner, forhåpentligvis basert på fakta og personlig preferanse. Så pleier virkeligheten å komme imellom og tvinge oss til kompromisser. Slik som ektefeller med andre preferanser og hus som ikke lett lar seg lure samt selvfølgelig jobb og barn som tar all tid...
E erkana skrev:Helt enig! Opplever imidlertid virkelig at vår maler har bra kontroll, vet at hun bor i et lignende hus selv og hun anbefalte oss å beholde treetexen i stuen.
Synes ikke det er viktig med perfekte vegger, da hadde jeg kjøpt noe annet enn et sparsommelig renovert 20-tallshus, men det hadde vært interessant å se HVOR dårlig det kan se ut med tapet på treetex. Noen som har et eksempel?

Hei! Her har du et bilde fra mitt siste prosjekt. Noen ganger er jeg uheldig når jeg tenker. I stedet for å dra og skaffe meg noen gipsplater tilbrakte jeg i stedet urimelig mange timer på å sparkle tretexplatene. Det ble bra, men jeg kunne ha brukt tiden bedre.
Klikk her for å svare