1.785 lest ·
31 svar
2k lest
31 svar
Tretex vs. gips, samt perlespont bak radiator
Ofte er det nok slik for et hus med eldre byggteknikk at om en håndverker rutinemessig anbefaler bytte til moderne materialer, så har de ikke kunnskap om den gamle byggteknikken.
Vi har noen vegger med treetex og gammel tapet, og vi merker ikke noen problemer.
Med det sagt, gips gir en fin overflate å tapetsere på, men i et gammelt hus kan det oppleves som en død og steril overflate, det blir rett og slett for perfekt. Vi har også tapet på pappstrukne vegger, noe som gir en veldig livfull overflate, og tar godt opp eventuelle bevegelser som gamle hus kan ha.
Så, gips eller ei avhenger vel av husets forutsetninger, smak og behag. Men uansett, velg en håndverker som vet hva han/hun gjør, ellers blir det ikke bra.
Vi har noen vegger med treetex og gammel tapet, og vi merker ikke noen problemer.
Med det sagt, gips gir en fin overflate å tapetsere på, men i et gammelt hus kan det oppleves som en død og steril overflate, det blir rett og slett for perfekt. Vi har også tapet på pappstrukne vegger, noe som gir en veldig livfull overflate, og tar godt opp eventuelle bevegelser som gamle hus kan ha.
Så, gips eller ei avhenger vel av husets forutsetninger, smak og behag. Men uansett, velg en håndverker som vet hva han/hun gjør, ellers blir det ikke bra.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 147 innlegg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7.147 innlegg
Ja ikke bare død og steril overflate, dessuten kan det oppstå (kald)-trekk i veggen og da vil gipsplaten kjøle ned veggen høst og vinter såpass mye at el-selskapene gnider seg i hendene.Microkatten skrev:
Ofte er det nok slik for et hus med eldre byggeteknikk at hvis en håndverker slentrianmessig anbefaler bytte til moderne materialer så har de ikke kunnskap om den gamle byggeteknikken.
Vi har noen vegger med treetex og gammel tapet, og vi merker ikke noe problem.
Med det sagt, gips gir fin overflate å tapetsere på, men i et gammelt hus kan det oppleves å gi en død og steril overflate, det blir rett og slett for perfekt. Vi har også tapet på papptrekkede vegger, noe som gir en veldig livfull overflate, og tar godt opp eventuelle bevegelser som gamle hus kan ha.
Så, gips eller ei avhenger av husets forutsetninger, smak og behag. Men uansett, velg en håndverker som vet hva han/hun gjør, ellers blir det ikke bra.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.629 innlegg
overdrevne fantasier om tretex isolerende evne spres i diverse bygningsvern-grupper men er av mildt sagt tvilsom betydning.. Man hadde litt dårligere muligheter for isolasjon på 30 -70 tallet mot i dag
Når tretex ble solgt nytt ble den solgt som at den kunne hjelpe til å tette /gamle hus ofte utette tømmerhus og man blander gjerne det med å isolere.. den er snarere en vindsperre.. det monterer vi i dag helt ytterst i veggen under panelet istedenfor, noe som har store fordeler..
I virkeligheten har kulden som har kommet helt gjennom veggen til innsiden under tapeten allerede passert alt som er ment å holde kulden ute, og ved reell måling av isolasjonsverdi så vil det ikke være noen målbar forskjell på tretex plate og gips som lag under tapeten..
Å beholde tretex i dag for å isolere huset er ganske meningsløst og betydelig smartere med en tilleggsisolasjon på utsiden når man monterer ny panel og få bort det der gamle brannfarlige skitmaterialet som aldri vil være helt glatt..
Deretter, som flere er inne på, er det forskjellige tapeter med ulike overflater, og hvor mye man bryr seg om vegger som ikke er glatte, er selvfølgelig forskjellig - men ikke klag på maleren om det ikke ser glatt ut når det er ferdig..
Og nei, det går bedre med bredsparklet grunnet tretex, men man har raskt brukt mer tid enn å gipse om og har fortsatt en ujevn skitvegg
Ta ned tretexen og sett opp gips, det er den fornuftige beslutningen
Og for alle som fortsatt ikke innser at tretex er noe gammelt skit som passer best på søppelfyllingen.. ta en gipsplate og en tretex bit og prøv å tenne på disse så vil dere nok få en aha opplevelse
Når tretex ble solgt nytt ble den solgt som at den kunne hjelpe til å tette /gamle hus ofte utette tømmerhus og man blander gjerne det med å isolere.. den er snarere en vindsperre.. det monterer vi i dag helt ytterst i veggen under panelet istedenfor, noe som har store fordeler..
I virkeligheten har kulden som har kommet helt gjennom veggen til innsiden under tapeten allerede passert alt som er ment å holde kulden ute, og ved reell måling av isolasjonsverdi så vil det ikke være noen målbar forskjell på tretex plate og gips som lag under tapeten..
Å beholde tretex i dag for å isolere huset er ganske meningsløst og betydelig smartere med en tilleggsisolasjon på utsiden når man monterer ny panel og få bort det der gamle brannfarlige skitmaterialet som aldri vil være helt glatt..
Deretter, som flere er inne på, er det forskjellige tapeter med ulike overflater, og hvor mye man bryr seg om vegger som ikke er glatte, er selvfølgelig forskjellig - men ikke klag på maleren om det ikke ser glatt ut når det er ferdig..
Og nei, det går bedre med bredsparklet grunnet tretex, men man har raskt brukt mer tid enn å gipse om og har fortsatt en ujevn skitvegg
Ta ned tretexen og sett opp gips, det er den fornuftige beslutningen
Og for alle som fortsatt ikke innser at tretex er noe gammelt skit som passer best på søppelfyllingen.. ta en gipsplate og en tretex bit og prøv å tenne på disse så vil dere nok få en aha opplevelse
Sist redigert:
Jeg tror ikke at det var tatt ut av luften på sin tid. Treetex har en lav U-verdi. En sommerhytte fra tiden da treetex ble solgt kunne ha tynne uisolerte trevegger. Et 13 mm lag med isolering på det gir en fullstendig utilstrekkelig isolert vegg. Men fortsatt kanskje den ble dobbelt så godt isolert som tidligere. Vi er helt enige om at treetex ikke fyller en funksjon for isoleringen i et bolighus. Men den kunne gjøre det i en sommerhytte fra tiden da det ble solgt.P polaris78 skrev:
Er helt enig! Opplever dog virkelig at vår maler har god kontroll, vet at hun bor i et lignende hus selv og hun anbefalte oss å beholde treetexen i stuen.Microkatten skrev:
Ofte er det nok slik for et hus med eldre byggeteknikk at om en håndverker rutinemessig anbefaler utskifting til moderne materialer, så har de ikke kunnskap om den gamle byggeteknikken.
Vi har noen vegger med treetex og gammel tapet, og merker ikke noe problem.
Med det sagt, gips gir fin overflate å tapetsere på, men i et gammelt hus kan det oppleves å gi en død og steril overflate, det blir rett og slett for perfekt. Vi har også tapet på pappstrukede vegger, noe som gir en veldig livlig overflate, og tar godt opp eventuelle bevegelser som gamle hus kan ha.
Så, gips eller ikke avhenger vel av husets forutsetninger, smak og behag. Men uansett, velg en håndverker som vet hva han/hun gjør, ellers blir det ikke bra.
Synes ikke det er viktig med perfekte vegger, da skulle jeg ha kjøpt noe annet enn et sparsomt renovert 20-tallshus, men det hadde vært interessant å se HVOR dårlig det kan se ut med tapet på treetex. Noen som har et eksempel?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.629 innlegg
Har dessverre ikke noe bra eget bilde hvor det synes.. Av og til vanskelig å få med tydelig på bilde
Disse bildene er lånt fra en annen tråd her på byggahus..
Men ikke uvanlig at det buler ut i bølger opp til 5-7 cm avhengig av avstand mellom spikerader.. Noen ganger flere bølger langs hele vegger..
Disse bildene er lånt fra en annen tråd her på byggahus..
Men ikke uvanlig at det buler ut i bølger opp til 5-7 cm avhengig av avstand mellom spikerader.. Noen ganger flere bølger langs hele vegger..
Dessverre borte over jul, men har ingen slike bølger etter utbedrede vegger. Hos oss er det imidlertid solid panel bak all treteex i alle innervegger, så det er spikret til tusen. Har aldri sett ujevnhetene som nevnes her i tråden. Har et fritidshus som er en gammel tømmerhytte med tretex som vi gipsa istedenfor å sparklet (personlig angrer jeg det, er ikke enig med ovenstående, sparkling hadde vært mindre jobb) og et 60-tallshus med vevtapet og tretex som jeg bredsparklet. Vevtapeten slipper som bananskall fra tretexen så rev vi det ikke ned hadde det bølget seg, men etterpå har jeg ikke merket forskjell fra de få veggene jeg gipset om på grunn av skader.E erkana skrev:
Denne tråden har også åpnet opp øynene mine for hvor mye følelser tretex vekker. Hadde ingen anelse! 😅
Virkelig! Morsom lesing! Det blir nok feil (og riktig) uansett hva jeg velger å gjøre… 😅Vrana skrev:
Dessverre bortreist over jul, men har ingen slike bølger etter utbedrede vegger. Hos oss er det dog solid panel bak all treteex i alle innervegger, så det er spikret til tusen. Aldri sett ujevnhetene som nevnes her i tråden. Har en fritidsbolig som er en gammel tømmerhytte med tretex som vi gipset istedenfor sparklet (personlig angrer jeg på det, er ikke enig med ovenstående, sparkling hadde vært mindre jobb) og en 60-tallshytte med vevtapet og tretex som jeg helsparklet. Vevtapetet slipper som bananskall fra tretexen så rev vi det ikke ned hadde det bulket seg, men etter har jeg ikke merket forskjell fra de få veggene jeg gipset om pga. skader.
Denne tråden har også åpnet opp øynene mine for hvor mye følelser tretex vekker. Hadde ingen anelse! 😅
Huset mitt har også treetex i stuen, under vevtapet. Maleren mente jeg burde beholde treetexen der og helsparkle på vevtapeten før tapetsering, men tolker jeg deg riktig så ville det vært bra å rive bort vevtapeten først? Er ikke det ganske slitsomt?
Altså ingen anelse i ditt tilfelle men jeg testet og det var som å skrelle en banan hos oss. Opplever at det fester dårlig på tretex generelt. Det var et bra tips lengre opp i tråden å male den med noe billig for å mette sparklingen ble lettere da.E erkana skrev:Verklig! Gøy lesning! Det blir nok feil (og rett) hvordan jeg enn velger å gjøre det… 😅
Huset mitt har også treetex i stuen, under vevtapet. Maleren syntes jeg skulle beholde treetexen der og bredsparkle på vevtapeten før tapetsering, men tolker jeg deg rett ville det vært bra å rive bort vevtapeten først? Er ikke det ganske slitsomt?
Vi har vevtapet på betong i kjelleren og det sitter som fjell, kommer til å trenge flammekaster før den krigen er vunnet. Men vevtapet på tretex opplevde jeg var veldig lett å få bort, ingen anelse om det er et universelt fenomen.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.629 innlegg
Vev på trefiberplater er ofte som å "skrelle banan"
Hadde vev i flere rom hvor jeg rev og prøvde å beholde, men endte med total utriving av all trefiberplate...
Før jeg ga opp prøvde jeg å male om veven i en del av et rom, da slapp veven når veggen fikk fukten fra malingen..
Samme ved et forsøk på å tapetsere over annen slipt tapet.. Noen ganger går det derimot bra at det gamle virkelig sitter fast i trefiberplaten, men det er ganske vanlig at det krangler..
Det finnes flere årsaker til at maleren ofte synes man burde gipse istedenfor..
Men bestemmer man seg for å tapetsere på trefiberplater, så får man finne seg i at det ikke fører til perfekte glatte vegger og at det kan bli problemer allerede ved oppsetting med lag som slipper fra den porøse trefiberplaten...
Jeg malte et rom med vev hos en kompis der det var trefiberplater, brukte 3-5 ganger mer maling når trefiberplaten sugde til seg all maling og lag etter lag for det skinte gjennom.. tror vi malte 6 ganger før resultatet var ok.
Alt avhenger selvfølgelig av hvilke krav man stiller til resultatet.
Hadde vev i flere rom hvor jeg rev og prøvde å beholde, men endte med total utriving av all trefiberplate...
Før jeg ga opp prøvde jeg å male om veven i en del av et rom, da slapp veven når veggen fikk fukten fra malingen..
Samme ved et forsøk på å tapetsere over annen slipt tapet.. Noen ganger går det derimot bra at det gamle virkelig sitter fast i trefiberplaten, men det er ganske vanlig at det krangler..
Det finnes flere årsaker til at maleren ofte synes man burde gipse istedenfor..
Men bestemmer man seg for å tapetsere på trefiberplater, så får man finne seg i at det ikke fører til perfekte glatte vegger og at det kan bli problemer allerede ved oppsetting med lag som slipper fra den porøse trefiberplaten...
Jeg malte et rom med vev hos en kompis der det var trefiberplater, brukte 3-5 ganger mer maling når trefiberplaten sugde til seg all maling og lag etter lag for det skinte gjennom.. tror vi malte 6 ganger før resultatet var ok.
Alt avhenger selvfølgelig av hvilke krav man stiller til resultatet.
Har tretex i veggene og hadde først tenkt å bredsparkle vevtapeten men sparklet gjorde at vevtapeten løsnet. Så jeg måtte ta bort all vevtapet, bløtla den ordentlig, ventet 10 minutter og så skrapte jeg av.E erkana skrev:Virkelig! Morsom lesning! Det blir nok feil (og rett) uansett hva jeg velger å gjøre… 😅
Huset mitt har også treetex i stuen, under vevtapet. Maleren sa at jeg burde beholde treetexen der og bredsparkle på vevtapeten før tapetsering, men tolker jeg deg riktig så hadde det vært bra å rive bort vevtapeten først? Er ikke det ganske slitsomt?
Nå fikk jeg til bilder! Vanskelig å fotografere ujevnheter jeg ikke opplever finnes, men dette er iallfall mitt resultat av sparkel+farge på tretex.E erkana skrev:Virkelig! Morsom lesning! Det blir nok feil (og riktig) uansett hvordan jeg velger å gjøre... 😅
Huset mitt har også treetex i stuen, under vevtapet. Maleren syntes jeg skulle beholde treetexen der og helsparkle på vevtapeten før tapetsering, men tolker jeg deg riktig ville det være bra å rive bort vevtapeten først? Er ikke det ganske slitsomt?







