1.784 lest ·
31 svar
2k lest
31 svar
Tretex vs. gips, samt perlespont bak radiator
Hei!
I min gang skal jeg sette brystpanel i perlespor med tapet over. På veggene sitter treetex i dag og min tapetserer anbefaler å fjerne dem for å i stedet sette gips, gitt at det kan bli stygt med tapeten. Dette ville imidlertid skape mye merarbeid, da det er mange dører, vinduer og en støpejerns radiator i rommet. Har lest andre tråder om fordeler og ulemper med gips kontra treetex.
Spørsmål 1: har noen et bildeeksempel som viser hvor dårlig det kan bli å tapetsere på treetex?
Spørsmål 2: noen som har tips på hvordan man smart setter panel bak støpejerns radiator (eller gjør man ikke det?)? Eller bør man fjerne radiatoren først? Bilder verdsettes!
I min gang skal jeg sette brystpanel i perlespor med tapet over. På veggene sitter treetex i dag og min tapetserer anbefaler å fjerne dem for å i stedet sette gips, gitt at det kan bli stygt med tapeten. Dette ville imidlertid skape mye merarbeid, da det er mange dører, vinduer og en støpejerns radiator i rommet. Har lest andre tråder om fordeler og ulemper med gips kontra treetex.
Spørsmål 1: har noen et bildeeksempel som viser hvor dårlig det kan bli å tapetsere på treetex?
Spørsmål 2: noen som har tips på hvordan man smart setter panel bak støpejerns radiator (eller gjør man ikke det?)? Eller bør man fjerne radiatoren først? Bilder verdsettes!
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 627 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.627 innlegg
Hadde mye tretex i det forrige huset og prøvde en periode å beholde det, men innså til slutt at det er dritt av flere grunner...
Tretex er..
Både levende og kan endre størrelse på grunn av f.eks. fuktighet inne..
Det kan altså være glatt den ene årstiden for å ha bølger på veggen en fuktigere årstid.. Det er ganske stor endring den kan gjøre..
Den suger enorme mengder med maling eller tapetlim osv. for å mettes. spesielt om du finner en umalt overflate..
Den brenner godt som bare det, for bra til å være hyggelig.. vi brukte det som tennved i ovnen over lang tid...
Det er for mykt bak, så om man kommer borti f.eks. en tapetsert overflate, så er det lett at det blir et hull/merke mye, mye mykere enn f.eks. gips eller tre eller masonitt..
Ut med dritten og gips og lytt til tapetsereren din, for han har rett
At tretexen delvis går inn bak ting kan løses ved å ta av tretex og avhengig av hvor godt spikret og hvor forsiktig man er, ofrer man alltid tretexen, så man kan montere tilbake karmer og lister innramming rundt ting.. man sørger for å velge gips i samme tykkelse som tretex-platen, da sparer det noe arbeid. avhenger såklart av om hver list sitter med tusen spiker eller om det går å få bort helt..
Radiatoren tar man såklart bort og plugger rørene midlertidig og fjerner tretex og setter gips, klarer man ikke å tømme systemet og plugge, fikser noen rørleggervante det raskt
Det endte med at jeg, når det ble neste runde med renovering, gjorde om og fjernet all tretex som fantes.. jævla drittmateriell..
Har ingen bra bilde, men bølgete vegger som var spikret rette når man hadde sparklet ferdig og malt eller tapetsert, som deretter så bølgete ut når fuktighetsnivået i huset øker litt enkelte årstider som det gjerne gjør i eldre hus.
Tretex er..
Både levende og kan endre størrelse på grunn av f.eks. fuktighet inne..
Det kan altså være glatt den ene årstiden for å ha bølger på veggen en fuktigere årstid.. Det er ganske stor endring den kan gjøre..
Den suger enorme mengder med maling eller tapetlim osv. for å mettes. spesielt om du finner en umalt overflate..
Den brenner godt som bare det, for bra til å være hyggelig.. vi brukte det som tennved i ovnen over lang tid...
Det er for mykt bak, så om man kommer borti f.eks. en tapetsert overflate, så er det lett at det blir et hull/merke mye, mye mykere enn f.eks. gips eller tre eller masonitt..
Ut med dritten og gips og lytt til tapetsereren din, for han har rett
At tretexen delvis går inn bak ting kan løses ved å ta av tretex og avhengig av hvor godt spikret og hvor forsiktig man er, ofrer man alltid tretexen, så man kan montere tilbake karmer og lister innramming rundt ting.. man sørger for å velge gips i samme tykkelse som tretex-platen, da sparer det noe arbeid. avhenger såklart av om hver list sitter med tusen spiker eller om det går å få bort helt..
Radiatoren tar man såklart bort og plugger rørene midlertidig og fjerner tretex og setter gips, klarer man ikke å tømme systemet og plugge, fikser noen rørleggervante det raskt
Det endte med at jeg, når det ble neste runde med renovering, gjorde om og fjernet all tretex som fantes.. jævla drittmateriell..
Har ingen bra bilde, men bølgete vegger som var spikret rette når man hadde sparklet ferdig og malt eller tapetsert, som deretter så bølgete ut når fuktighetsnivået i huset øker litt enkelte årstider som det gjerne gjør i eldre hus.
E erkana skrev:
For allmenn kunnskap. En tapetserer trekker om møbler. En maler tapetserer.P polaris78 skrev:
For øvrig beholdt jeg selv Tretexen og sparklet bort de verste ujevnhetene med tilstrekkelig godt resultat. Som vanlig er smaken som baken 😀.
Veld talt.P polaris78 skrev:Hadde mye tretex i forrige kåken og prøvde en periode å beholde den, men innså til sist at det er skit av flere årsaker...
Tretex er..
Både levende og kan endres i størrelse av f.eks. fuktighetskvote inne..
Det kan altså være glatt en årstid for så en fuktigere årstid ha bølger på veggen.. Det er en ganske stor forandring den kan gjøre..
Den suger enorme mengder med maling eller tapetklister osv for å bli mettet. særlig hvis du finner en umalt overflate..
Den brenner bra som pokker, for bra til å være hyggelig.. vi brukte det som tennved i ovnen i lang tid...
Det er for mykt bak, så hvis man kommer borti f.eks. en tapetsert overflate, er det lett at det blir et hull/hakk mye mye mykere enn f.eks. gips eller tre eller masonitt..
Ut med skiten og gipser og lytter til din tapetserer for han har rett
At tretexen delvis går inn bak ting kan løses med å ta løs tretex og avhengig av hvor godt spikret og hvor forsiktig man er, ofrer man alltid tretexen selvfølgelig så man kan montere tilbake foringer og lister rundt ting.. man sørger for å velge gips i samme tykkelse som tretexplaten så sparer det en del arbeid. det kommer selvfølgelig an på om hver list sitter med tusen spiker eller om det går an å få bort helt..
Radiatoren tar man selvfølgelig bort og plugger rørene midlertidig og tar bort tretex og setter gips, klarer man ikke å tømme systemet og plugge, så fikser noen rørleggkunnige det raskt
Det endte med at jeg da det var neste runde med renovering gjorde om og tok bort all tretex som fantes.. jævla skitmateriale..
Har ingen bra bilde, men bølgende vegger som var spikraka når man sparklet ferdig og malt eller tapetsert som så bølgende ut når fuktighetsnivået i kåken øker litt visse årstider som det gjerne gjør i eldre hus
Det finnes ingenting som minner om gammel sommerhytte som Tretex. Forstår ikke hvordan noen kan velge å ha skiten igjen. Men, smaken er som baken...
Jeg hadde stolt på malerens vurdering!
Jeg har et mellanting.
-Er det en vegg der jeg for eksempel har satt igjen en dør eller lignende, da fjerner jeg treetexen og gipser.
-Er det derimot en ganske fin vegg ser jeg ingen grunn til å bytte, men beholder den.
Hvis treetex blottes av at man river bort tapeter etc. er det beste å rulle den med en billig matt maling, for eksempel Biltemas takmaling før man sparkler og setter remser. Da bindes overflaten, sparkel fester, og man slipper lo som slipper.
-Er det en vegg der jeg for eksempel har satt igjen en dør eller lignende, da fjerner jeg treetexen og gipser.
-Er det derimot en ganske fin vegg ser jeg ingen grunn til å bytte, men beholder den.
Hvis treetex blottes av at man river bort tapeter etc. er det beste å rulle den med en billig matt maling, for eksempel Biltemas takmaling før man sparkler og setter remser. Da bindes overflaten, sparkel fester, og man slipper lo som slipper.
Om du allerede i dag har tapetsert treetex så kan du se der omtrent hvordan det kan se ut. Det sies at det kan bevege seg en anelse slik at det blir ujevnt etter en stund, selv om det var jevnt fra starten. Men folk er forskjellige følsomme for ujevne vegger.
Jeg har også beholdt både tretex og masonit bak gamle tapeter som jeg helsparklet og deretter satt nye tapeter på. Visst er det litt ujevnt og skjevt her og der, men med en matt tapet synes jeg ikke det vises for mye, dessuten er huset nesten 100 år gammelt så hva gjør det om det synes. Men det er vel klart at maleren heller vil jobbe med nye glatte og fine gipsplater istedenfor.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 121 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.121 innlegg
Ja, du må ta bort radiatorn. Men er det virkelig støpejern? Ikke seksjonsradiator i metall?E erkana skrev:Hei!
I min gang skal jeg sette brystpanel i perlestaff med tapet ovenfor. På veggene sitter det treetex i dag og min tapetserer anbefaler å fjerne dem for å i stedet sette gips, gitt at det kan bli stygt med tapetet. Dette ville imidlertid skape mye merarbeid, da det er mange dører, vinduer og en støpejernsradiator i rommet. Har lest andre tråder om fordeler og ulemper med gips kontra treetex.
Spørsmål 1: har noen et bildeeksempel som viser hvor dårlig det kan bli å tapetsere på treetex?
Spørsmål 2: noen som har tips på hvordan man smart setter panel bak støpejernsradiator (eller gjør man ikke det?)? Eller bør man ta bort radiatorn først? Bilder settes pris på!
Takk for alle svar sånn i juletid!
Jeg bor jo i et eldre hus (20-tall), og treetex sies jo å isolere bedre. Hvor mye isolasjonsevne mister jeg på å bytte til gips (uten å tilleggsisolere)? Forstår at det kanskje er litt av et "hvor lang er en snor"-spørsmål, men noen har kanskje erfaring?
Samme sak med lydmiljøet, som jeg har forstått blir mer "ombonad" med treetex, sammenlignet med gips?
Jeg bor jo i et eldre hus (20-tall), og treetex sies jo å isolere bedre. Hvor mye isolasjonsevne mister jeg på å bytte til gips (uten å tilleggsisolere)? Forstår at det kanskje er litt av et "hvor lang er en snor"-spørsmål, men noen har kanskje erfaring?
Samme sak med lydmiljøet, som jeg har forstått blir mer "ombonad" med treetex, sammenlignet med gips?
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 121 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.121 innlegg
Har det ben? Dvs står det på gulvet? Støpejernsradiatorer er så tunge at de trenger gulvstøtte.E erkana skrev:
Men uansett så ja, alle radiatorer skal bort om du skal gjøre det skikkelig. Synes umiddelbart at det ser halvdårlig ut hvis det mangler panel bak radiatoren, hvis det altså er seksjonsradiatorer som går å se "gjennom".
Treetex har omtrent samme isolasjonsverdi som moderne isolasjon. I en gammel sommerhytte med tynne uisolerte plankevegger gjør en treetexplate en forskjell. Jeg har sett en skrift fra den tiden hvor det sto at 13 mm treetex isolerer like bra som 45 mm tre. I et hus som opprinnelig er ment å være permanent bebodd blir det derimot forsvinnende lite. Ingen ville komme på ideen å tilleggsisolere et hus med 13 mm isolasjon.E erkana skrev:Takk for alle svar nå i juletiden!
Jeg bor jo i et eldre hus (20-tall), og treetex sies jo å isolere bedre. Hvor mye isoleringsevne mister jeg ved å bytte til gips (uten å tilleggsisolere)? Skjønner at det kanskje er litt av et ”hvor langt er et tau”-spørsmål, men kanskje noen har erfaring?
Samme sak med lydmiljøet, som jeg har forstått blir mer ”hjemmekoselig” med treetex, sammenlignet med gips?
Lydmessig vil jeg likevel påstå at det er en helvetes forskjell. Har tretex i større delen av huset, når vi pusset opp badet ble den lille gangen utenfor gipset og lyden der er jo forferdelig i forhold til resten av huset.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 141 innlegg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7.141 innlegg
Tretex har fordelen at den kan tilpasses og tette langs en ujevn vegg f.eks. plankvegg. Fjerner man tretexen og gipsplater, blir det ofte en kald vegg siden gipsplater ikke tetter sprekkene mellom plankene, som dessuten er ofte ujevne. Vil man ha gipsplater for å få glatte vegger/underlag til tapet, bør man gipsplater på tretexen. Tidligere var det vanlig å bruke strietapet oppå tretexen før tapet, men så gamle vegger har ofte flere lag med tapet med overlappende skjøter, som ikke ser så pent ut, noe som medfører at renoveringen gjør at strietapetet forsvinner sammen med de gamle tapetene.
