Hei!

Jeg har et spørsmål om tretex og brannfare. Vi har tretex på en vegg vi holder på å renovere og tenkte å sette en vedovn foran. Vi vil helst ikke sette opp renoveringsgips utenpå, men bare sette opp fornyelsestapet (Konkret er kjempelett å arbeide med) direkte på tretexen.

Noen har skrevet at det er lurt å sette opp gips utenpå for å redusere brannfaren. Men ytterst på en vegg sitter jo tapet eller maling - er det ikke tapeten/malingen som begynner å brenne, og så søker seg ilden opp til taket? Da spiller det jo ingen direkte rolle hva som sitter under på veggen?

Tusen takk for svar

Petter

Du må ha en viss brannklasse rundt selve ovnen om jeg ikke tar feil.
Du kan sikkert finne regler angående installasjonen på internett om du søker litt.

Jeg skulle fjerne tretexen bak ovnen og sette en vanlig 13 gips, deretter renoveringstapet over det hele.

Sjekk med feieren, de har kontroll, og det er jo de som senere godkjenner installasjonen. Hvis du har feieren med deg fra begynnelsen, er det lettere. Vi har tretex veldig nær vår ovn og også i taket ovenfor, men med hjelp fra feieren løste det seg slik at vi kunne sette opp ovnen likevel. Det man skal holde øye med er hvor varmt det blir på overflaten/materialet, og blir det ikke for varmt er det ok.

Takk for alle svar!

Vi satte opp gips over alt til slutt. :)

Petter

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.