God kveld
I vårt hus fra -68 har vi tretex-vegger på samtlige vegger (unntatt kjøkken og bad). Det sitter også strukturert tapet som har blitt malt et par ganger gjennom årene. Elektrisiteten er utenpåliggende. Vi trakk om elektrisiteten for en stund siden for å få jordet og sikker elektrisitet hjemme. Tanken var å frese inn ledningene, men elektrikeren lykkes ikke på tretexen og det ble til slutt bare frest inn i ett av soverommene. Så nå sitter vi der med stygge lange spor der ledningene er frest inn.
Vi er ikke ekstremt handy, men vil veldig gjerne lære oss å renovere hjemme, da det blir dyrt å hente inn folk til alt.
Vi har hatt to forskjellige firmaer på besøk for å gi et tilbud på å fikse soverommet på 17 kvm.
Firma 1: mente vi kunne legge 13mm gips utenpå tretex, og han skulle ha 8.000 etter rot for det inkludert materialer.
Firma 2: mente vi kunne rive bort tretex, legge på osb, sjekke isoleringen og deretter 13mm gips. Prisen på dette var 30.000 etter rot. Kan tilføye at denne firmaet ga et useriøst inntrykk og det føltes ikke som de visste helt hva de snakket om.
Skulle gjerne gjort jobben selv for å spare litt penger, men har ikke mye erfaring med renovering. Har heller ikke noen å spørre direkte. Samtidig er jeg litt redd for å rive tretexen siden to av veggene er mot yttervegg.
Føler meg ekstremt usikker. Fungerer det å legge gips på tretex, blir det ikke like sprukket etter et par år? Eller skal man hente inn firma for å rive tretex og sette osb+gips? Tør man prøve seg på en slik jobb som uerfaren? Alle tips mottas varmt! Tips om hvor man kan lese seg til de ulike arbeidsmomentene for å rive bort tretex og hvordan man sjekker isolasjonen, stendere(?), setter osb og gips.
Takk på forhånd!
I vårt hus fra -68 har vi tretex-vegger på samtlige vegger (unntatt kjøkken og bad). Det sitter også strukturert tapet som har blitt malt et par ganger gjennom årene. Elektrisiteten er utenpåliggende. Vi trakk om elektrisiteten for en stund siden for å få jordet og sikker elektrisitet hjemme. Tanken var å frese inn ledningene, men elektrikeren lykkes ikke på tretexen og det ble til slutt bare frest inn i ett av soverommene. Så nå sitter vi der med stygge lange spor der ledningene er frest inn.
Vi er ikke ekstremt handy, men vil veldig gjerne lære oss å renovere hjemme, da det blir dyrt å hente inn folk til alt.
Vi har hatt to forskjellige firmaer på besøk for å gi et tilbud på å fikse soverommet på 17 kvm.
Firma 1: mente vi kunne legge 13mm gips utenpå tretex, og han skulle ha 8.000 etter rot for det inkludert materialer.
Firma 2: mente vi kunne rive bort tretex, legge på osb, sjekke isoleringen og deretter 13mm gips. Prisen på dette var 30.000 etter rot. Kan tilføye at denne firmaet ga et useriøst inntrykk og det føltes ikke som de visste helt hva de snakket om.
Skulle gjerne gjort jobben selv for å spare litt penger, men har ikke mye erfaring med renovering. Har heller ikke noen å spørre direkte. Samtidig er jeg litt redd for å rive tretexen siden to av veggene er mot yttervegg.
Føler meg ekstremt usikker. Fungerer det å legge gips på tretex, blir det ikke like sprukket etter et par år? Eller skal man hente inn firma for å rive tretex og sette osb+gips? Tør man prøve seg på en slik jobb som uerfaren? Alle tips mottas varmt! Tips om hvor man kan lese seg til de ulike arbeidsmomentene for å rive bort tretex og hvordan man sjekker isolasjonen, stendere(?), setter osb og gips.
Takk på forhånd!
Er all strøm omtrukket men kun skjult i ett rom? Trengs det mer isolasjon? Eller er det kun for å få en jevn overflate å tapetsere på? Er det "bare" for en jevn overflate så er det relativt enkelt arbeid å skru gips utenpå, kan også bruke rehabiliteringsgips som ikke bygger så mye. Det viktige er å finne stenderne bak å skru i.
Akkurat, kun i ett rom hvor strømmen nå er felt inn. Isolasjonens status er ukjent for oss om det trengs mer eller ikke. Det er hovedsakelig for å få en slett overflate å arbeide med.P Petter Forsen skrev:Er all strøm omtrukket men kun felt inn i et rom?
Trengs det mer isolasjon? Eller er det kun for å få en slett overflate å tapetsere på?
Er det "bare" for en slett overflate så er det relativt enkelt arbeid å skru gips utenpå, kan også bruke renoveringsgips som ikke bygger så mye. Det viktige er å finne stendere bak å skru i.
Om det er for jevn overflate så er renoveringsgips lettere, raskere/bedre resultat om man armerer skjøtene riktig. Sparkle og få det bra har jeg ikke lykkes med, men er amatør. Endte opp med at vi skrapte/slipte bort strukturtapet på våre treveggsvegger, hadde gått lettere med renoveringsgips (og de med forsenking for armering/sparkel).
For å skjule kablene hadde jeg sporet i eksisterende vegg med en sirkelsag, to snitt ved siden av hverandre med trerekkens tykkelse som dybde pluss noe.
For å skjule kablene hadde jeg sporet i eksisterende vegg med en sirkelsag, to snitt ved siden av hverandre med trerekkens tykkelse som dybde pluss noe.
Vi har også et hus fra 68a hvor overetasjen er gjort med tretex. Har dere sett hva som sitter bak tretexen? I vårt hus sitter spont eller grovere planker ved yttervegger. Går alldeles utmerket å skru opp ting i om man f.eks. skulle ønske å sette gips. I vårt tilfelle har vi klart å dele de strukturtapetene vi har hatt og har deretter brukt en tynnere versjon av renoveringstapet. Det har vært litt pirk her og der, men overordnet synes jeg resultatet har blitt bra.
Litt usikker på hva du mener med sprukket? Ingen av våre tapeter eller vegger med tretex har sprukket?
Litt usikker på hva du mener med sprukket? Ingen av våre tapeter eller vegger med tretex har sprukket?
Vårt hus fra 1960 har også spontede vegger bak tretexen.
Tror som dht i forrige innlegg at du kan sparkle og tapetsere med renoveringstapet. Så har vi gjort i alle våre rom med fint resultat.
Jeg ville ha testet uansett. Spesielt om dere er ivrige etter å lære å renovere.
Tror som dht i forrige innlegg at du kan sparkle og tapetsere med renoveringstapet. Så har vi gjort i alle våre rom med fint resultat.
Jeg ville ha testet uansett. Spesielt om dere er ivrige etter å lære å renovere.
Hus fra -49 og hadde tretex på rupanel, alle vegger - Jeg valgte å spore inn all strøm i tretex ved å sage spor med sirkelsag og felle inn bokser med T70 hullsag.
Valgte 13mm gips på alle vegger etterfulgt av sparkel og maling - 9 år siden nå og ingen vegger har sprukket.
Valgte 13mm gips på alle vegger etterfulgt av sparkel og maling - 9 år siden nå og ingen vegger har sprukket.
Vi hadde nettopp et firma inn på grunn av samme problem. Det ene rommet gikk bra å sparkle og male på tretexen etter sperregrunn. I det andre rommet satt tapeten for løst, og man valgte 13mm gips på alt i stedet, og det elektriske ble trukket om samtidig med det, noe som ikke virket å være noe problem. Nå gjør vi selv et rom oppe, men halv vegg tretex og halv vegg sponplate av noe slag. Der rev vi bare med kubein bort den tretexen som fantes der. Ingen problemer med å få bort, men støvete og mye søppel blir det jo. Masse spiker har de brukt også.
Klikk her for å svare