18.559 lest ·
26 svar
19k lest
26 svar
Treskrue
Rådet om å forbore gjaldt nok ikke sprekkerisiko nær kanter, men at man ikke ville at gjengene skal dra i den "løse" delen, kun i den "faste". Har man "for kort" skrue vil gjengene ta i begge delene. Forborer man i den "løse" delen unngår man det.nixxz skrev:
Det var i det minste slik jeg oppfattet rådet om å forbore.
Jeg pleier å bruke skrutvinger for å unngå det problemet!Alfredo skrev:Rådet om å forbore var nok ikke for å unngå sprekkrisiko nær kanter, men for at man ikke ville at gjengene skal ta i den "løse" delen, men kun i den "faste". Har man "for kort" skrue, vil gjengene ta i begge delene. Bor man i den "løse" delen unngår man det.
Det var i det minste slik jeg oppfattet rådet om å forbore.
Men jeg mente faktisk å forbore for å redusere risikoen for at det sprekker. 
Jeg synes det er en betydelig forskjell i risiko for at det sprekker når jeg går fra 5 til 6 mm skrue.
Spesielt med de med forsenket hode.
OK, et par dm fra endetre så sprekker det aldri, men så hvis man nærmer seg...
Jeg synes det er en betydelig forskjell i risiko for at det sprekker når jeg går fra 5 til 6 mm skrue.
Spesielt med de med forsenket hode.
OK, et par dm fra endetre så sprekker det aldri, men så hvis man nærmer seg...
Medlem
· Halland
· 4 495 innlegg
Ja, man skal forbore med skruens kjernediameter, det er gjengene som gir holdbarheten og de skjærer bedre når det er forborret korrekt. Deretter er det ikke feil som noen skrev å forbore også det som skal festes "litt trangt". Sjekk på kartongen hvordan man skal bore. Ellers kan man måle kjernediameteren. Eller litt grovt si at man borer med omtrent halve dimensjonen.Mikael_L skrev:Men jeg mente faktisk at forbore for å redusere risikoen for at det sprekker.
Jeg synes det er en betydelig forskjell i risikoen for at det sprekker når jeg går fra 5 til 6 mm skrue. Spesielt med de med forsenket hode.
OK, et par dm fra endeveden så sprekker det aldri, men så snart man nærmer seg...
/Anders
Essve Cutters er kanon bra, finnes både for innvendig og utvendig montering, og den er C4 klassifisert. Jeg har brukt den i hesteboksene nede der som er urin og fuktig, jeg kan ikke se noen korrosjon etter 4 år en vanlig elforsinket hadde vært borte nå.
Angående forboring for å forhindre at gjengen tar tak i "den løse delen".
Hvis jeg skal skru inn en 6x100 pleier jeg å forbore med ca 3mm bor gjennom hele bjelken og deretter med 5,5 mm fra baksiden så langt inn som gjengene kommer til å nå. Da får man et godt underlag for hodet å trekke i. Borer man med 5,5 gjennom hele bjelken så vil hodet ofte synke inn altfor lett.
Hvis jeg skal skru inn en 6x100 pleier jeg å forbore med ca 3mm bor gjennom hele bjelken og deretter med 5,5 mm fra baksiden så langt inn som gjengene kommer til å nå. Da får man et godt underlag for hodet å trekke i. Borer man med 5,5 gjennom hele bjelken så vil hodet ofte synke inn altfor lett.
Klikk her for å svare