Nei, jeg mente bare at om du legger 45 siden mot en annen 45 side så blir det 90 sammen, da blir en 80mm skrue passende.nixxz skrev:
Om du hadde lagt 70 siden mot en 45 side så hadde det blitt 115, og dermed passende med 100mm skrue.
Eller 70 side mot 70 side blir 140, passende med 120 skrue (vet ikke om det finnes 130...)...
Det brysomme når man skrur sånt er at den ugrensede delen på skruen ofte er for kort, eller motsatt, at det er gjenget så langt, og når gjengen er igjen i reglen som du prøver å dra til så drar ikke skruen så bra.
Et alternativ da er å forbore reglen du skal feste, slik at den blir dratt inn av hodet. Forboringen skal ikke være større enn skruens diameter, litt trangt skal det være, men slik at du får en god tiltrekningseffekt. Dette oppstår vel lettest/ofte når man har forsenkede skruer, som ganske lett går inn i treet.
Generelt skal 2/3 av skruen sitte i den faste delen. Dvs, skal du skruve gjennom 45 mm bør skruen gå 90mm inn bakoverliggende. Har man ikke så mye bakoverliggende får man ta så langt som det er plass til, men tenk da på å forbore siden treet ellers ikke dras til ordentlig når gjengen på skruen tar både i det du skal skruve fast og bakoverliggende.
Sist redigert:
Er det slik?thomasx skrev:
Jeg har for meg at tommelfingerregelen for spikring er at spikeren bør gå inn dobbelt så dypt i materialet bak som det man spikrer i.
Burde ikke skrue klare seg med mindre dybde?
Ellers synes jeg også at 5x80 eller 6x80 virker å passe TS ganske bra. 5 eller 6 mm avhengig av hvor store krefter det dreier seg om, men ved 6 mm kan det være bra å forbore med 3 eller 4 mm dersom det skal skrus nært endetre, så det ikke sprekker.
Okei, tenkte å gå for 6*80, tror ikke jeg trenger å forbore da jeg ikke trenger å skru så nær kantene.
Men synes det er dårlig av damen på XL å ikke kunne mer, og hvis hun følte seg usikker kunne hun spurt noen andre i butikken synes man.
Men synes det er dårlig av damen på XL å ikke kunne mer, og hvis hun følte seg usikker kunne hun spurt noen andre i butikken synes man.
For spiker er anbefalingen 2,5 ganger tykkelsen på det man skal skru fast skal sitte i bakliggende tre.
Beijer bygg mener at det er tilstrekkelig med 50/50 for skruer. Dog kan man merke seg at mange treskruer er gjenget i 2/3 av lengden. Ikke uten grunn
Beijer bygg mener at det er tilstrekkelig med 50/50 for skruer. Dog kan man merke seg at mange treskruer er gjenget i 2/3 av lengden. Ikke uten grunn
Jeg pleier å bruke dobbel lengde mot det jeg skal feste som grunnregel. Men det er så mange hvis og men avhengig av hva som skal festes, belastning og avstand mellom skruer på det som skal festes.
For visse sammenføyninger anbefaler jeg også lim i kombinasjon med skruer, en metode som dessverre brukes for sjelden hvis man vil ha en sterk konstruksjon.
For visse sammenføyninger anbefaler jeg også lim i kombinasjon med skruer, en metode som dessverre brukes for sjelden hvis man vil ha en sterk konstruksjon.