Hei. Jeg er ny på forumet.

Jeg holder på å renovere et torp/hytte. Jeg hadde en plan om å lage et soverom i litt maritim stil, typ "gammel sjøbods-stil" med innvendig trepanel som jeg deretter tenkte å beise litt "old style". Min vurdering var å kjøpe ubehandlet trepanel og deretter hvitbeise den med olje. Jeg har dog ingen anelse om hva slags trepanel jeg skal bruke, hvilke bredder eller om jeg skal tenke på noe annet.

Kan legge til at jeg tenkte å spikre/skru panelen direkte på MDF-platen som finnes fra før.

Kanskje noen kan hjelpe en novise med noen tips.

/torparn

Sist redigert:
Vi brukte råspon i soverommet vårt. Om du bruker vanlige bord, husk at treet tørker og det blir gliper. Det er ikke så gøy å se isolasjon eller lignende bak. Vi valgte å ha den høvlede siden synlig fordi det er lettere å holde rent osv, men hvis man vil, kan man jo ha den uhøvlede siden synlig i stedet. Bor ikke i det huset lenger, men når vi skal renovere soverommet i det nye huset, har vi tenkt å ha det samme igjen, men bare veggen som sengen kommer til å stå mot. Lykke til!

Takk for svaret, det høres ut som et godt alternativ. Hvordan gjorde dere, behandlet dere treverket på noen måte, oljet, lakkert eller malte det?

Jeg har jo en MDF-plate bak, så det gjør egentlig ikke meg noe om det er noen glippe her og der.

/T

Torparkillen,

om du vil ha det "old style" skal du la panelet være ubehandlet.
Alt annet ser nok litt "finstua-aktig" ut.

Ubehandlet tre er veldig vakkert som vegg, hvis det ikke er for mange kvister.
For mange kvister gir et urolig inntrykk.

//KoW

Takk for svaret.

Hvilken type tre ville du anbefale? råspont med ubehandlet side ut eller noe annet? Fikk tipset om "vanlig" tre, men at det tørker og at det blir glipper. Det gjør på den andre siden ikke meg så mye da jeg har en hvitmalt MDF-plate bak.
Det som var min fundering var om man kunne beise treet med en hvit beis, ikke mye, men slik at det får en litt lysere nyanse. Gulvet er furubord som jeg har beiset litt i hvitt.

Takk for svaret.

/T

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.