Jeg har et vindusparti i en bærende yttervegg. Over vinduspartiet ligger det i dag en kassebjelke (330 cm lang pluss innfesting). Denne bjelken er i dag bøyd ned og hviler på vinduspartiet i midten. Jeg vil derfor bytte den ut med en limtrebjelke.

Trenger jeg byggetillatelse eller byggeanmeldelse for en slik operasjon? Jeg vil ikke endre vindushullet størrelse.

Byggemelding trenger du. Har du regnet på nedbøyningen? En kassebjelke (stål?) er trolig betydelig stivere enn en limtrebjelke med samme høyde. Så det høres ut som du bytter ned deg.

Jeg var uklar. Lådbjelken består av en øvre og en nedre trestender med plywood på hver side. Ingen beregning er gjort, men en venn som er konstruktør mente at en limtrebjelke i samme dimensjoner er betydelig sterkere og stivere.

OK, det kan nok stemme. Men du bør uansett få hjelp til å regne ut en passende dimensjon, om ikke annet så bør du trenge en beregning til byggemeldingen.

O
Men om man ikke skal gjøre noen egentlige endringer... bare bytte type bærende bjelke, da burde det ikke være nødvendig med noen byggemelding... min følelse... Jeg kan tenke meg at om du skulle endre bæringsevnen betydelig så ville det være nødvendig med byggemelding.
Det er et godt spørsmål...
For hva folk ikke tenker på er at om man gjør en større endring i sitt hus så må man sende inn en byggemelding eller søke om byggetillatelse.
River man en bærende vegg så må man gjøre en byggemelding...
Jeg foreslår at du sjekker med kommunen....

peroande skrev:
Takk for lenken. Dessverre fantes ikke mitt bruksområde med. Jeg lette litt og fant denne dimensjoneringsguiden hvor mitt bruksområde finnes med:
[lenke]
Om du klikker på garasjeporten så kan du velge vindusåpning, det er vel det du søker?

JOW skrev:
Om du klikker på garasjeporten så kan du velge vindusåpning, det er vel det du søker?
det går bare å velge 1- eller 1,5-planshus. Jeg har to plan.

Ok, da forstår jeg. Siden du hadde var jo like bra!

En annen enkel løsning er jo å sette opp en stolpe mellom vinduene, men det er kanskje ikke ok i henhold til dine estetiske preferanser. Eller om det skal settes inn skyvedørsparti.

Odjuret skrev:
Men om man ikke skal gjøre noen egentlige endringer... bare bytte type av bærende bjelke, da burde det ikke nødvendig med noen byggemelding... min følelse... Jeg kan forestille meg at om du skulle endre bæringen ordentlig så ville det trenges byggemelding.
Det er et godt spørsmål...
For hva folk ikke tenker på er at gjør man en større endring i sitt hus så må det til en byggemelding eller byggetillatelse.
River man en bærende vegg så må man gjøre en byggemelding...
Jeg foreslår at du sjekker med kommunen....
Jeg har sjekket med kommunen. Siden jeg kommer til å bytte bjelketype er det en endring av den bærende konstruksjonen selv om det ikke skjer noen endringer av hullet størrelse. En byggemelding med dimensjoneringsberegning kreves derfor.

JOW skrev:
En annen enkel løsning er jo å sette opp en stolpe mellom vinduene, men det er kanskje ikke i tråd med dine estetiske ønsker. Eller om det skal settes inn skyvedørsparti.
En stolpe er helt klart enklest, men jeg vil om mulig unngå det. Jeg kommer til å tilleggsisolere og flytte ut vinduene i den nye delen av veggen. En stolpe ville trenge å stå under bjelken, altså i den gamle delen av veggen og dermed bli ganske dyp. I stedet for et sammenhengende vindusparti ville jeg få flere separate vindusluker ved siden av hverandre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.