Jeg er ute etter litt råd. Da jeg kjøpte huset for ca. 17 år siden, tipset inspektøren meg om at det nok var på tide å fuge om skorsteinen. Jeg hadde tenkt at det skulle gjøres i år (... bedre sent enn aldri). Men når jeg kjenner på fugene, så er de stabile og ingen tendens til å forvitre. Den har stått siden huset ble bygd i 1953, så vidt jeg vet. Bør noe gjøres, eller er det bedre å la den være i fred?
Nja, jeg tror han mente utsiden. Her er noen bilder av den øvre delen av innsiden. Med kommentaren din tenker jeg at du ikke synes utsiden ser så dårlig ut?
Ikke så farlig det som synes, har dere snakket med feieren om å inspisere skorsteinen? Koster ikke mange kroner. Så det med utsiden på den, spør en blikkenslager hva det ville koste å kle den med plater, etter et slikt arbeid kan dere glemme skorsteinen i mååååånge år. Vær og vind kommer ikke til den.
Ser ut som det mangler en del fuger på enkelte steder og at den holder på å smuldre opp. Ser man på dette bildet så ville jeg nok begynne å vurdere å fuge på nytt, i alle fall den siden.
Min skorstein så ut omtrent som denne, når det var slagregn så lekket det inn vann, lappet og reparerte det verste og kledde den så inn med blikk.
Ikke så farlig det som synes, har dere snakket med feieren om å besiktige skorsteinen. Koster ikke mange kroner. Så det med utsiden på den, spør en blikkenslager hva det ville koste å legge plater på den, etter et slikt arbeid kan dere glemme skorsteinen i maaaange år. Vær og vind kommer ikke til den.
Feieren kommer jo hit med jevne mellomrom og påpeker vel i forbindelse med det om det er noe som ikke står rett til, tenker jeg. Men du mener at de kan utføre en grundigere besiktigelse. Det har jeg aldri tenkt på å spørre om. Det skal jeg sjekke opp.
Ser ut som det mangler en del fuger enkelte steder og at det holder på å forvitre. Ser man på dette bildet, ville jeg nok begynt å vurdere å fuge om, i hvert fall den siden.
[bilde]
Min skorstein så ut omtrent som denne, når det var slagregn så lekket det inn vann, lappet og reparerte det verste og så kledde den inn med blikk.
Det rant inn vann på kattvinden. Tok en stund før jeg skjønte hva det kom av. Byttet takstein, fikset pappen ved skorsteinen, fugte om ved platekoblinger osv. Synes mine fuger så bra ut også, så mistenkte ikke dem først.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.