Hei!

Bygger avskillende vegger i isolert og oppvarmet frittstående bygning/garasje der det på den ene siden av veggen blir bod/verksted og på den andre siden et gjesterom/kontor.
45*70 lekter med cc 450.
Det blir OSB innerst med enkelgips utenpå mest for lydisolering. Mitt spørsmål her er, trenger jeg å sette gips på siden mot bod-delen? I dette rommet er ikke lydisolering det viktige. Stabilitet og feste for garderober/hyller får jeg jo i OSB-platen. Siden mot gjesterom-/kontordelen tenker jeg å gipse utenpå OSB.

Eiendommen ligger ganske avsides uten forstyrrende lyd fra f.eks. trafikk, så ekstra lydisolering er ikke viktig (det handler jo om innervegger).

Forslag?

• Rammeverk av tre for en ny vegg i et oppussingsprosjekt i et garasje, med hyller og bokser i bakgrunnen.
Nei. Gipset fyller visse funksjoner. Det gjør det lettere å få en pen jevn overflate å male eller tapetsere. Det beveger seg ikke, så sprekker oppstår ikke like lett i maling og tapet. Det reduserer risikoen for brannspredning. Det lydisolerer i viss grad.

Så ser du ikke behovet for noen av de egenskapene for boden, trengs ikke gips heller. Jeg har hatt mange boder gjennom årene som bare har hatt OSB eller Plywood som vegger.

• Liker
hapazard og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.