2.874 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
Trenger hjelp til å beregne U-verdien på tak og vegg
Vi skal bygge en takark på vårt rekkehus og har funnet en konstruksjonstegning som passer perfekt for det vi har tenkt oss. Problemet er at U-verdi på tak og vegg er for høye. Jeg har prøvd å bruke de programmene som det lenkes til her på byggahus, men blir ikke klokere. Jeg får bare ikke til det. Finnes det noen som har tid og lyst til å se på konstruksjonstegningen og komme med tips om hva vi kan justere for at vi skal klare kravene for U-verdi? 
Hva er grenseverdien i Sverige?
(Hvis vi nå tar 'punktuelle' verdier
Her i Sveits er det 170 mW/m² °K (men som svensk vil man jo bruke C, som jo er samme skala) ved nybygg, 270 mW/m² °K ved renovering og 200 mW/m² °K for å få subsidier.
Får jeg verdiene kan jeg regne på det. I påvente så sjekker jeg disse konstruksjonene...kommer straks...
(Hvis vi nå tar 'punktuelle' verdier
Får jeg verdiene kan jeg regne på det. I påvente så sjekker jeg disse konstruksjonene...kommer straks...
Her.
Nå tok jeg i eksemplet Rockwool mineralull, med en lambda på 36 mW/m °K, hvilket er et vanlig middel, og jeg har for meg at man finner Rockwool i Sverige. Treull er jo triveligere men sannsynligvis prisene også i Sverige skutt i været?
Du har altså U-verdiene 180 mW/m² °K i taket og 170 mW/m² °K i veggen. Holder virkelig ikke det?
Ja, og som stasjon meteo har jeg Basel, jeg orker ikke grave frem noen svensk stasjon, først og fremst ikke i et gratisarbeid, men årsmedium her er bare ca 1 °C varmere (enn min hjemby, før utvisningen, Stockholm)
Nå tok jeg i eksemplet Rockwool mineralull, med en lambda på 36 mW/m °K, hvilket er et vanlig middel, og jeg har for meg at man finner Rockwool i Sverige. Treull er jo triveligere men sannsynligvis prisene også i Sverige skutt i været?
Du har altså U-verdiene 180 mW/m² °K i taket og 170 mW/m² °K i veggen. Holder virkelig ikke det?
Ja, og som stasjon meteo har jeg Basel, jeg orker ikke grave frem noen svensk stasjon, først og fremst ikke i et gratisarbeid, men årsmedium her er bare ca 1 °C varmere (enn min hjemby, før utvisningen, Stockholm)
Sist redigert:
Klikk her for å svare