Hei,
Vet ikke om det er riktig avdeling å stille dette spørsmålet i, men prøver likevel.
Holder på å freshe opp det eksisterende kjøkkenet og kommer snart til øyeblikket med flislegging.
På veggen sitter i dag en flis med størrelse 15x15cm. Jeg vil gjerne legge nye fliser oppå de gamle for å slippe å ta dem ned og sannsynligvis ødelegge gipsen bak. (Har gjort det på et mindre område og det ble bare skitt igjen av veggen.)
Hvordan gjør man det? Blir det bra å gjøre slik?
Jeg har aldri flislagt før, men klarer en hel del annet og har absolutt ikke tommelen midt i hånden. Mitt store problem er. Hvordan gjør man når man kommer til stikkontakter som sitter på flisene? Skjære? Borre? Hva er enklest, store eller små fliser?
Helt nybegynner på dette området og ingen å få hjelp av. Klarer man dette som nybegynner?
Med stikkontakter og alt?
Gi meg gjerne råd og en god arbeidsbeskrivelse.

Takknemlig for svar og hjelp.
// Fia

Riv flisene, det kan vel ikke dreie seg om spesielt mye gips som går i stykker!
Tror du vinner betydelig mer på å ta ned det gamle.
Usikker på hvordan limet fester seg på "feil" side av flisene.
../N

Det går utmerket å flislegge utenpå det gamle!
Du bør kanskje "sparkle" først et omfang med fikset før du setter det nye fliset.
Så har jeg sett det gjøres av proffer.

Si hva du vil, men en ekte proff river det gamle!

Underarbeid kan aldri overvurderes... det pleier ofte å innebære mye mer arbeid å prøve å ta snarveier. Jeg byttet riktignok hele kjøkkenet, men sagde rett og slett over og under flisene og løftet ut hele plater med gips og fliser. Deretter var det bare å skjøte i nye plater... det går raskt og enkelt å sette opp fliser hvis man har en god overflate under.

Men skal du ikke bytte verken skap eller benkeplate, og hvis du ikke ser flisene fra siden (slik at man ser at det er doble lag...), er det sikkert raskest og enklest å flise på de gamle flisene. Tror jeg så en episode av Roomservice på femman hvor de fliset over gamle fliser.

Vet ikke om dette tvetydige svaret ga noe, men bedre enn å ikke si noe...

Det fungerer sikkert. Vi har et helt bad som er gjort slik av forrige eier. Antagelig helt forkastelig i bad med hensyn til fuktsperre osv. Men flisene ser ut til å sitte som fjell. Og det er snart 15 år gammelt nå.

Når det gjelder stikkontakt, finnes det flere alternativer. Det finnes forskjellige hullsager som man kjører i en boremaskin (eller til og med hånddrevne). Det kan fungere hvis hele uttaket havner på samme flis. Ellers kan man bruke stikksag (elektrisk), det finnes spesielle hardmetallblader for formålet. En annen metode som kanskje er litt mer gammeldags, er å "gnage" ut hullet med en flisetang (ser ut som en liten hovtang). Regn med å kassere en del fliser når du lager hullene.

Jeg boret flere mindre hull i sirkel med flisebor og filte deretter litt forsiktig.

N
Om man skal gjøre uttak i flisene så synes jeg at det går lettest med en vinkelsliper med diamantskive. Og hvis det skal være hull så fungerer det etter min mening best med bor.

Stikksagblader fungerer bra på slik flis som ikke er så hard, men på mine harde fliser fungerte de ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.