4.073 lest ·
9 svar
4k lest
9 svar
Trenger hjelp med å lekte opp skjeve vegger til WC
Hei.
Med hjelp av en god venn har jeg endelig fått støpt i sommerhytta. Det er et gammelt kjøkken som nå skal bli wc i stedet. Tanken var at jeg skulle sette opp veggene selv, men som amatør synes det å være vanskeligere enn jeg trodde.
Veggene skiller seg mellom ~2-4cm ovenfra og ned, avhengig av hvor man måler.
Jeg tenkte å sette opp stående lekter 45x45 eller 45x70, strøm til vaskemaskin skal forberedes for siden antar jeg at vannrør til servant, dusj, og vaskemaskin er penest om man legger det i veggen? Dermed lurer jeg på om liggende lekter er best likevel? Trenger alle tips jeg kan få. Tanken er at det skal opp fliser på veggene etterpå, dum idé med tanke på utgangspunktet?
Med hjelp av en god venn har jeg endelig fått støpt i sommerhytta. Det er et gammelt kjøkken som nå skal bli wc i stedet. Tanken var at jeg skulle sette opp veggene selv, men som amatør synes det å være vanskeligere enn jeg trodde.
Veggene skiller seg mellom ~2-4cm ovenfra og ned, avhengig av hvor man måler.
Jeg tenkte å sette opp stående lekter 45x45 eller 45x70, strøm til vaskemaskin skal forberedes for siden antar jeg at vannrør til servant, dusj, og vaskemaskin er penest om man legger det i veggen? Dermed lurer jeg på om liggende lekter er best likevel? Trenger alle tips jeg kan få. Tanken er at det skal opp fliser på veggene etterpå, dum idé med tanke på utgangspunktet?
Sist redigert:
Medlem
· Stockholm
· 826 innlegg
Tenk på at innbygde vannrør i yttervegg kan være risikabelt om ytterveggen har tynn isolasjon. Skal du gå all in med sikker vann-løsning er det 45x70 som gjelder, cc45. Bestem først om du skal lage et våtrom i henhold til forsikringsselskapenes og sikker vann, eller en egen kreativ løsning. Det vil deretter styre hvordan du kan/må gjøre det.m2h skrev:
Hei.
Med hjelp av en god venn har jeg endelig fått støpt i sommerhytta. Det er et gammelt kjøkken som nå skal bli wc i stedet. Tanken var at jeg skulle sette opp veggene selv, men som amatør ser det ut til å være vanskeligere enn jeg trodde.
Veggene skiller seg mellom ~2-4cm ovenfra og nedover, avhengig av hvor man måler.
Jeg tenkte å bruke stående stendere 45x45 eller 45x70, el til vaskemaskin skal forberedes, for så antar jeg at vannrør til servant, dusj, og vaskemaskin er penest om man legger det i veggen? Derfor vurderer jeg om liggende stendere er best likevel? Trenger alle tips jeg kan få. Tanken er at det skal opp fliser på veggene senere, dum idé med tanke på utgangspunktet?
Ytterveggene har 70mm+45mm nå, også 45mm på innsiden nå også, er det tilstrekkelig?P Per i Hamrånge skrev:Tenk på at innebygde vannrør i yttervegg kan være risikabelt om ytterveggen har tynn isolasjon. Skal du gå all in med sikker vann løsning så er det 45x70 som gjelder, cc45. Bestem først om du skal lage et våtrom i henhold til forsikringsselskapenes og sikker vann eller en egen skunkløsning. Det styrer så hvordan du kan/må gjøre.
Ok jeg tenkte å gjøre det så seriøst det går, har mange dyktige bekjente jeg kan rådføre meg med hvis jeg kjører meg fast. Hvordan pleier det å være på nybygg, legger man som oftest rørene på utsiden?
Her finnes det en del matnyttig.m2h skrev:
https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/8390434DA14B85FD0431CBD51BCAA1D3.pdf
Man legger som oftest vann i veggen i dag med "rør i rør" for at det skal bli pent. Noter bare at du ikke får ha noen koblinger inne i veggen, men må ha et fordelingsskap.
Medlem
· Stockholm
· 826 innlegg
Jeg hadde et hus med 120mm isolasjon i yttervegg. Vi la på 45mm lekter og isolasjon på innsiden. I installasjonssjiktet la vi rør-i-rør. Dette frøs. Det holder med at det er en liten glipe eller utetthet i ytterveggen hvor kald luft kan krype inn for at det fryser. Med utenpåliggende rør (i det minste på ytterveggene) blir dette aldri et problem.m2h skrev:
Takk for PDF-filen, mye bra informasjon der.
Da kanskje det er best å legge vannet på utsiden. Tenkte å begynne å sette opp veggene, skal man ha bunnfyllingslist mellom gulv og listverk eller holder det med noen centimeters mellomrom? Flytesparkel skal også på gulvet, skal det gjøres først?
Da kanskje det er best å legge vannet på utsiden. Tenkte å begynne å sette opp veggene, skal man ha bunnfyllingslist mellom gulv og listverk eller holder det med noen centimeters mellomrom? Flytesparkel skal også på gulvet, skal det gjøres først?
Innvendig trengs ikke syllpapp. Det er bare for å hindre fukt fra å gå opp fra bakken i endeveden. Du skal jo helskruve plywooden, altså rundt hele platen. Så sett først regler i tak og gulv og de stående reglene mellom dem. På med plywood og så gips. Flytesparkle sist. Dels er det lettere å bygge plater før sparklingen siden gulvet er (forhåpentligvis) mer rett, så du slipper å skjære platene for ujevnt. Og dels gjør flytesparkelen mot gipsen at det blir en tett skjøt der det ikke blir noen risiko for at tettesjiktet kan bli ødelagt på grunn av hulrom bak. Ikke glem å løfte plywooden ca 10 mm fra gulvet.m2h skrev:
Du har jo mulighet til å rette opp veggene når du setter de nye stenderne. En diff på 4 cm i et hjørne ser ikke kjempeflott ut med fliser. I alle fall ikke med mindre plater.m2h skrev:
Det enkleste er om du bygger en bur av lekter som er i vater. Således tar du en overligger og en underligger som du monterer like lange lekter imellom. Husk at i hjørnene skal du dels kunne skru sammen buret og dels kunne skru kryssfiner og våtromsplater, det er lett å glemme det. Man trenger altså to lekter i hver vegg i hvert hjørne. Om vinduet ikke er vater er det oftest lettere å sage til skrå listverk enn å flislegge vegger som ikke er i vater.
Klikk her for å svare