3.166 lest ·
19 svar
3k lest
19 svar
Trenger dette avlastning?
Om du tenker deg at du legger en planke liggende mellom to bukker, og trykker den nedover på midten, og deretter reiser planken på høykant og trykker den nedover på samme måte. I hvilket tilfelle vil den være sterkest, altså holde imot best?R ravve007 skrev:Ok takk, da får jeg fortsette min jakt!
Til tross for at jeg er ingeniør så finner jeg det vanskelig å forstå hvordan høyden kan spille noen rolle. Jeg trodde at høyden (= delen som går loddrett) sørger for at det ikke raser "forover" henholdsvis "bakover", og den flate delen (= delen som går vannrett) er den som bærer vekten "nedover".
Men så er det altså ikke?
Håper man begriper hva jeg mener?![]()
Ta en linjal og bøy liggende hhv. stående så merker du forskjellen.R ravve007 skrev:Ok takk, da får jeg fortsette jakten min!
Til tross for at jeg er ingeniør så finner jeg det vanskelig å forstå hvordan høyden kan spille noen rolle. Jeg trodde at høyden (= delen som går loddrett) ser til at det ikke raser "forover" hhv. "bakover", og den flate delen (= delen som går vannrett) er den som bærer vekten "nedover".
Men så er det altså ikke?
Håper man begriper hva jeg mener?![]()
Takk, jeg forstår sammenligningene med bukker og linjal, men det får meg til å tenke at jeg må ha misforstått hvordan vinkeljernet skal festes.
Den ene siden av vinkeljernet (loddrett side) kommer jo ikke til å bære noe dvs det er ingenting direkte over den....vel? ah jeg må høres helt forvirret ut
Ps jeg er ingeniør innen datateknikk, til mitt forsvar
Den ene siden av vinkeljernet (loddrett side) kommer jo ikke til å bære noe dvs det er ingenting direkte over den....vel? ah jeg må høres helt forvirret ut
Ps jeg er ingeniør innen datateknikk, til mitt forsvar
Det bærer på den horisontale flaten, og kraften flyttes til den vertikale, det som er bra med vinkeljernet.R ravve007 skrev:Takk, jeg forstår sammenligningene med bukker og linjal, men det får meg til å tenke at jeg må ha misforstått hvordan vinkeljernet skal festes.
Den ene siden av vinkeljernet (loddrett side) kommer jo ikke til å bære noe dvs det finnes ingenting direkte over den....vel? ah jeg må høres super-fjern ut
Ps jeg er ingeniør innen datateknikk, til mitt forsvar![]()
Klikk her for å svare