R ravve007 skrev:
Ok takk, da får jeg fortsette min jakt!

Til tross for at jeg er ingeniør så finner jeg det vanskelig å forstå hvordan høyden kan spille noen rolle. Jeg trodde at høyden (= delen som går loddrett) sørger for at det ikke raser "forover" henholdsvis "bakover", og den flate delen (= delen som går vannrett) er den som bærer vekten "nedover".
Men så er det altså ikke?

Håper man begriper hva jeg mener? :)
Om du tenker deg at du legger en planke liggende mellom to bukker, og trykker den nedover på midten, og deretter reiser planken på høykant og trykker den nedover på samme måte. I hvilket tilfelle vil den være sterkest, altså holde imot best?

R ravve007 skrev:
Ok takk, da får jeg fortsette jakten min!

Til tross for at jeg er ingeniør så finner jeg det vanskelig å forstå hvordan høyden kan spille noen rolle. Jeg trodde at høyden (= delen som går loddrett) ser til at det ikke raser "forover" hhv. "bakover", og den flate delen (= delen som går vannrett) er den som bærer vekten "nedover".
Men så er det altså ikke?

Håper man begriper hva jeg mener? :)
Ta en linjal og bøy liggende hhv. stående så merker du forskjellen.

Takk, jeg forstår sammenligningene med bukker og linjal, men det får meg til å tenke at jeg må ha misforstått hvordan vinkeljernet skal festes.
Den ene siden av vinkeljernet (loddrett side) kommer jo ikke til å bære noe dvs det er ingenting direkte over den....vel? ah jeg må høres helt forvirret ut :)

Ps jeg er ingeniør innen datateknikk, til mitt forsvar ;)

• Liker
larsbj
  • Laddar…
R ravve007 skrev:
Takk, jeg forstår sammenligningene med bukker og linjal, men det får meg til å tenke at jeg må ha misforstått hvordan vinkeljernet skal festes.
Den ene siden av vinkeljernet (loddrett side) kommer jo ikke til å bære noe dvs det finnes ingenting direkte over den....vel? ah jeg må høres super-fjern ut :)

Ps jeg er ingeniør innen datateknikk, til mitt forsvar ;)
Det bærer på den horisontale flaten, og kraften flyttes til den vertikale, det som er bra med vinkeljernet.

• Liker
ravve007
  • Laddar…
Oj så det lysnet opp for meg nå, takk!! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.