Renoverer kjelleren og har laget et hull i en bærende vegg som går midt i huset, langs med hele huset.

Veggen er 11 meter lang og 22 cm bred. Hullet som jeg laget er 1 meter i bredden og havner nesten i midten av veggen, dvs ca 5 meter fra hullet til hver side av veggen.

Jeg har ikke støttet opp med noe, men lurer på om det er best å gjøre det. Hva tror dere?
Jeg unngår det helst, men er bekymret for at det kan føre til problemer med tiden (snø osv)?

Hvis oppstøtting trengs, er det klokest med en loddrett bjelke på hver side av åpningen samt en vannrett bjelke som går mellom dem?
Eller skal jeg droppe bjelke på sidene og i stedet bruke en vannrett bjelke som hviler på den eksisterende veggen (må i så fall lage hull for bjelken, noe som ikke er veldig lett).

Tar gjerne imot deres tanker! :)

• Åpnet hull i en bærende vegg i kjeller med murblokker på gulvet, en vask ved siden av, og en stripete håndduk henger på veggen.
  • Hul i bærende vegg med murbrokker på gulvet, viser pågående renovering i kjeller. Åpningen avslører dør bak og uferdige sider.
  • Avdekket hull i bærende vegg i kjeller, omringet av murstein og rusk. Dør i bakgrunnen.
Er det en støpt bjelkelag oppå?
Hvis ja, trengs det trolig ikke med et så lite hull.
Hva finnes det oppå? Villa?

En vanlig måte er å bruke vinkeljern, og sette i utskjæringen, rundt hjørnet på begge sider.
Jernene skal være ca 20 cm lengre enn hullet og så pleier man å slå ut fugen en bit så det blir et opplegg der.

@larsbj takk for svaret!
Ja, det er støpt dekke, ikke helt sikker, men det ser støpt ut i hvert fall :)

Jeg tar gjerne det sikre foran det usikre, men forsto ikke helt din beskrivelse med vinkeljern. Forklar gjerne mer :)
Mener du at man dropper de loddrette bjelkene og bare har en vannrett, som på en eller annen måte holdes oppe av vinkeljern?

Slike ting bør man helst tenke på før man tar fram vinkelslipen... Det synes på det første bildet at det er et støpt hvelv. Av detaljene å dømme gjetter jeg at huset er bygd på 50-tallet. Det handler nok mest om å sikre resten av den murte veggen. Du kan sko åpningen med vinkelstål for eksempel. Hadde åpningen vært der fra starten hadde det ligget armeringsstål mellom de øverste skiftene av betonghullstein.

• Liker
Johan456
  • Laddar…
R ravve007 skrev:
@larsbj takk for svaret!
Ja, det er støpt bjelkelag, ikke helt sikker men det ser støpt ut iallfall :)

Jeg tar gjerne det trygge foran det usikre, men forsto ikke helt din beskrivelse med vinkeljern. Forklar gjerne mer :)
Mener du at man dropper de loddrette bjelkene og bare har en vannrett, som på en eller annen måte holdes oppe av vinkeljern?
Man legger vinkeljern slik at steinene står på den ene delen og den andre delen går opp på siden/ veggen. Så det blir rundt hjørnet på de stein som er igjen.

Har jeg tolket det riktig at det er slik vinkeljernene skal settes? Vinkeljernene er markert med rødt.
Så får man finne en måte å forankre dem godt i betonghullsteinen (bolt eller lignende).
Eller har jeg mistolket? :)

• Bilde av en rektangulær ramme tegnet i blått med røde markeringer i de øverste hjørnene som illustrerer plassering av vinkeljern.
Nei, langs med hullet, altså om din åpning er 1 m så skal jernet være typ 1,2 meter og gå typ som en fôr i overkant, kan lage en skisse til morgenen.

larsbj larsbj skrev:
Nei, langs med hullet, altså hvis din åpning er 1 m så skal jernet være typ 1,2 meter og gå typ som en foring i overkant, kan lage en skisse til morgenen.
Takk, jeg føler meg treig, ser frem til en skisse :)

R ravve007 skrev:
Takk, jeg føler meg treg, ser frem til en skisse :)
Eller dårlig beskrevet....

Tok litt hjelp av Revit.
Endene på vinkeljernet er altså hugget inn i fugene slik at det bærer på den flaten. Trenger ikke være så mye, typ 70 mm.

Et snitt av en murvegg med et oransje vinkeljern montert over en åpning, innhugget i fugene for støtte.

Snittegning av vinkeljern innfelt i en fuge, vist i Revit. Endene på vinkeljernet er hugget inn i fugen, med en bæredybde på ca. 70 mm.
Ovenfor en snitt gjennom hullet.

Snitt av murvegg med vinkeljern i toppen av et hull. Jernet er innfelt i fugen og hviler over åpningen.

Sist redigert:
  • Liker
hobbs
  • Laddar…
Vinkeljern 70x70 kunne være passe.
Et alternativ er å felle det inn helt og pusse over, om man ikke synes det ser pent ut at det vises.

Hei, takk for den mesterlige beskrivelsen, og alle andre svar selvfølgelig :)
Jeg har vært nødt til å ta en pause, men skal ta meg an dette i morgen :)
Så det blir jakt på et vinkeljern, tykkelse rundt 10mm om den skal kunne gå inn i fugen, right?

Takk igjen!

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Vinkeljern 70x70 virker vanskelig å få tak i hos de store lokale kjedene. Er det en jernhandel man må besøke?
Biltema hadde 40x40 om jeg ikke husker feil, blir vel for skrøpelig.

Er det ellers et alternativ å bruke flatjern dvs. ikke vinklet, kanskje duger det likevel?

Nei, det er høyden som motvirker nedbøyingen. Et flattstål tilfører ingenting.

Dra til nærmeste mekaniske verksted og se om de har noe passende de kan selge til deg.

Ok takk, da får jeg fortsette jakten!

Selv om jeg er ingeniør, synes jeg det er vanskelig å forstå hvordan høyden kan spille en rolle. Jeg trodde at høyden (= delen som går loddrett) sørger for at det ikke raser "forover" resp. "bakover", og den flate delen (= delen som går vannrett) er den som bærer vekten "nedover".
Men så er det altså ikke?

Håper man forstår hva jeg mener? :)

R ravve007 skrev:
Ok takk, da får jeg fortsette min jakt!

Til tross for at jeg er ingeniør så finner jeg det vanskelig å forstå hvordan høyden kan spille noen rolle. Jeg trodde at høyden (= delen som går loddrett) sørger for at det ikke raser "fremover" hhv. "bakover", og den flate delen (= delen som går vannrett) er den som bærer vekten "nedover".
Men så er det altså ikke?

Håper man begriper hva jeg mener? :)
Det er ikke lett å huske alt. Du kanskje gikk glipp av kurset med fasthetslære? Her er litt for å friske opp kunnskapene: https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.