Hva rekommenderar dere for trevirke til nye uthusdører i henhold til bildet?
Jeg mener skal man kjøpe ytterpanel eller hva?
 
  • Slitne grå uthusdører i tre med sprekker og skade ved bunnen, mot en rød bygning. Grass foran bygget.
Sist redigert:
Tallsan Tallsan skrev:
Hva anbefaler dere for treverk til nye uthusdører ifølge bildet?
Tenkte bruke dimensjon 145X22 mm da original er 1" tykk og breddene varierer mye.
Bruk en-toms bord i varierende bredde om dette har fungert bra før.
 
Jeg mener skal man kjøpe ytterpanel eller hva?
 
Alle mine uthusdører har fas-spont på utsiden, blir tett iom sponten og "pent" med V-fasningen.
Svart er pent.

Protte

Men ytterpanel går nok bra det også, blir jo ventilert om man ikke ribber springene.
 
F fribygg skrev:
Bruk en-toms bord i variert bredde om dette har fungert bra tidligere
F fribygg skrev:
Bruk en-toms bord i variert bredde om dette har fungert bra tidligere
Jeg mener skal man kjøpe ytterpanel eller hva?
 
prototypen prototypen skrev:
Alle mine uthusdører har fas-spont på utsiden, blir tett på grunn av sponten og "fint" med V-fasingen.
Svart er fint.

Protte

Men ytterpanel går nok bra det også, blir jo ventilert om man ikke ribber sprekkene.
Ok Protte, nå vurderer jeg å skru sammen dette. Hva anbefaler du for skruer til dette? Tykkelsen blir ytterpanel 22mm + regel på innsiden 45 mm eller 50 tykke (har egne med tummått), altså 67mm eller 72 mm total tykkelse.
 
Sist redigert:
Tallsan Tallsan skrev:
Hva anbefaler du for skruetil dette.
50 - 60 mm ville jeg nok tatt.
 
  • Liker
Tallsan
  • Laddar…
Jeg har brukt 120 mm råspont.

Og jeg har hver gang måtte justere med høvel/sag da portene sveller i høst/vinterruskevær.

Så la det være margin for bevegelser i treet.

/ATW
 
nikasp
A ArneTW skrev:
Jeg har brukt 120 mm råspont.

Og jeg har hver gang måttet justere med høvel/sag da portene sveller i høst/vinterruskevær.

Så la det være litt rom for bevegelser i treverket.

/ATW
Tuller du :crysmile: Døra jeg laget til utedoet svulmet igjen stenhård. Heldigvis kunne jeg banke opp døra gjennom det åpne vinduet. Nå, tre år senere, laget jeg en 135x50 dør til lekestuen jeg har snekret på en god stund. Den sitter som fjell. Må løsne på hengslene og prøve å skru fast noe jeg kan brekke med så jeg kan ta av og høvle litt. Jeg trodde jeg hadde lært av min tidligere feil og hadde en god ramme denne gangen.
 
En uthusdør er vel 1-1,5 meter bred, alle mine er laget med en 1 tomme 5 som "stendere" og en 2 tomme 5 på hengsel-siden og 19 mm fasfals, blir jo litt nettere.
 
Tallsan Tallsan skrev:
Ok Protte nå vurderer jeg å skru sammen dette. Hva anbefaler du for skrue til dette tykkelsen blir ytterpanel 22mm + regel på innsiden 45 mm eller 50 tykk (har egne med tommemål) altså 67mm eller 72 mm totale tykkelsen.
Jeg bruker gipsskrue til veldig mye i dette tilfellet 40 mm

Protte
 
Ok hvorfor har de gjort dette innhakket i regelen? Trehjørne med innhakket i en planke, festet med skruer.
 
Så skråstiveren ikke skal skli på den vannrette........

Protte
 
  • Liker
Tallsan
  • Laddar…
Tallsan Tallsan skrev:
Ok hvorfor har de gjort dette innhakket i regelen? [bilde]
For at skråstaget (som hindrer døra i å henge seg ned) skal sitte stabilt. Er den bare spikret i dørbordene kan spikrene bøyes av kraften.
 
  • Liker
Tallsan
  • Laddar…
Ok da gjør jeg det samme på de nye dørene!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.