MathiasS MathiasS skrev:
Kommer det virkelig til å fungere på trykt virke som kanskje ikke er tørt ennå?
Forståelig spørsmål, men jeg har selv brukt setlim på "halvfuktig" trykkimpregnert virke ved flere anledninger. Får det bare ligge i klem under ca en dag, så sitter det.

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
D
Veilederen er en ærverdighetsbærer. Ligger på stolpen.

D
Var ned til Bauhaus.

Fant to varianter:

5x50 og 6x50

Jeg valgte 5x50 fordi den har betydelig mindre stigning på gjengen. Hodet var derimot mindre.

• Skruer i en plastboks med etikett delvis synlig. Skruene har en mørk metallfinish og stjerneskruerhoder.
  • Pakke med skruer (5,0x50) fra "Quality fasteners since 1832", vises gjennom plastvindu i esken.
  • Liker
Grannens Häck og 1 annen
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hei,

Holder på med en trapp (utendørs) og hadde tenkt å bruke to 28x120mm terrassebord som håndleder, rekkverk. Det øverste bordet, altså det man holder i, skal skrus fast i det underliggende bordet nedenfra. Det øverste bordet skal altså trekkes ned/sammen mot det underliggende. Nå har jeg oppdaget at det er ganske vanskelig å trekke sammen bordene. Jeg har testet med vanlig terrasseskruer typen 4,5x50.

Tips?
Du har ikke vurdert å bruke tredyvler og polyuretanlim? Ellers, bor et lite hull i håndlederen og sett i en avkortet spiker og marker hvor dyvelen skal være. Bor for dyvelen i håndlederen og det nedre bordet og monter dyvelen i håndlederen med lim. La tørke. Lim i det nedre bordet og anleggsflaten, monter med tvinger og tørk bort overflødig lim med aceton. Holder garantert, men så klart vanskelig å demontere!

Bruk en skrue som har 2 forskjellige gjengestigninger på stammen. Da får du en god klemkraft og de to terrassebordene trekkes sammen mot hverandre. Finnes terrassebordsskruer som er bygget opp på den måten. ESSVE, Gunnebo, Grabber, MFT mfl har den typen skrue.
Skal du deretter lime impregnert treverk er det, som du allerede har brukt ved andre anledninger, PU-lim som gjelder.

https://www.bauhaus.se/trallskruv-essve-essdeck-max-c4-4-8x55mm-250st-fp

• Liker
pxp
  • Laddar…
D
akkurat de skruene du viser kommer til å bli vanskelige å bruke fordi de bygger på at de forskjellige gjengene må ta nøyaktig i begge plankene.

Prinsippet må jo være at hodet skal dra den nedre planken opp i den øvre. For at det skal lykkes, bør det være maksimalt med gjenge i den øvre og hodet skal være stort nok til å ikke synke inn i den nedre uten at den presses mot den øvre.

Neste skrue å teste hvis den innkjøpte ikke fungerer er.

Bedre om den var 55mm dog.

• Træskrue WAF XLNT 6,0x50 med stort hode T30 C4 vises på en butikkhylle, priset til 179 kr for 100 stykker, med illustrasjon av skruens design.
  • Liker
Hempulare
  • Laddar…
D
Lars Klein Lars Klein skrev:
Du har ikke vurdert å bruke treplugg og polyuretanlim? Ellers, bor et lite hull i rekkverket og sett i en avkortet spiker og marker hvor pluggen skal være. Bor for pluggen i rekkverket og nedre planken og monter pluggen i rekkverket med lim. La tørke. Lim i nedre planken og anleggsflaten, monter med tvinger og tørk bort overflødig lim med aceton. Holder garantert men så klart vanskelig å demontere!
Går for sakte og blir for omstendelig

Edit: og sikkert for vanskelig for meg

D
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Skruvlimme med tving?
Jo jeg vurderer å bruke Lim, men

Jeg har bare 5-6 tvinger og det er 50-60 meter rekkverk omtrent.

Selv om jeg limer så gjenstår spørsmålet, hvilken skrue og hvordan.

Den kommer funke. De er laget for å få maksimal klemkraft mellom regel og terrassebord. Grunnen til at gjengene ikke sitter direkte under hodet er for å spare fingertuppene når man skrur mye 🙂
Du befinner deg ikke i Sthlm? For Nordbygg pågår akkurat nå på Stockholmsmässan og der kan du teste både skruen jeg sendte en lenke på samt WAF:en du sendte et bilde av.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Lim kan være en løsning som muliggjør å virkelig kunne skru "usynlig" nedenfra. Har dessverre ikke tenkt på det selv når jeg holdt på med et rekkverk! Forsøkte først med en liggende planke på en 45x45 regel, men det holdt ikke for planken på 28 mm var ikke nok til at gjengene kunne klare å holde fast planken når den slo seg. Min løsning ble til sist å skru ovenfra og bruke en liggende og en stående planke under (begge 28x120). Skruene er ikke spesielt pene å se på, men det sitter fast ordentlig.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Skruen skal kunne holde sammen det selv uten lim eller tvinger så du kan gjøre en seksjon om gangen og deretter flytte tvingene. Jeg ville heller låne tvinger eller gjøre maks to seksjoner per dag for at limfugen skal få tid til å sette seg, men det går. Skal du ikke lime så er det så du gjør uansett dvs ingen forskjell.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.