Man leser ofte at 14 mm tregulv er å foretrekke fremfor 7 mm fordi det kan slipes. Ok kjøper det rett av, men når det er tid for å slipe om gulvet om la oss si 15-20 år.
For å slipe om gulvet må jo alle møbler tas ut og jeg mistenker at man må regne med litt slipestøv også? Har ingen anelse om hva det koster å slipe tregulv /kvm men jeg antar at man må leie noen til dette for å få det perfekt (kan man gjøre det perfekt selv så absolutt, men for folk flest)??
Og har man alle møblene borte kan man vel legge et nytt 7 mm gulv i stedet, det burde ikke skille så mye /kvm å legge nytt 7 mm gulv i stedet for å få det omslipt?
Så mitt spørsmål:
Lønner det seg å legge et 14 mm gulv og slipe om dette en gang kontra å legge et 7 mm og bytte det ut mot et 7 mm??
/PH

Vanskelig å si hva prisene vil være om 15-20 år, men man kan jo se på hva det koster i dag. De gangene jeg har slipt gulv, har det kostet 500-1000 kr i maskinutleie, slipepapir og lakk. Jeg ville tippet at en proff tar rundt 2000 kr for å slipe et gulv på ca 20 m[sup]2[/sup]. Den prisen må man sammenligne med prisen på et nytt gulv som kanskje koster 4000 kr. Man må heller ikke glemme at det er litt slitsomt å bryte opp et gammelt gulv og lister, kjøre dem til søppelfyllingen, hente det nye gulvet, legge det nye gulvet og sette opp lister.
Min erfaring med gulvslipemaskiner er at det kommer veldig lite støv fra dem.

Det er jo en betydelig forskjell i soliditetsfølelse mellom de alternativene også.

General Failure, kjøper resonnementet
Pris på 200kr/kvm er jo rimelig regnet
Takk.

Pappskallen: (føles litt urettferdig å tiltale noen sånn, men ok... :D)

Massivitetfølelse er det bedre? En følelse er jo abstrakt, om man ikke liker den massive følelsen da? ;)

/PH

PH skrev:
Pappskallen: (føles litt dårlig å tiltale noen sånn men ok... :D)

Massivitetsfølelse er det bedre? En følelse er jo abstrakt, om man ikke liker den massive følelsen da?  ;)

/PH
Helt ok ph jeg har jo valgt å kalle meg det.

klart du har rett med følelsen der, det var jeg som gikk litt fort frem og tok utgangspunkt i visse personlige inntrykk, selv om jeg tror at de fleste foretrekker en massiv, solid følelse foran en tynn, skranglete sådan ;)

har fått prisen 140kr/m2 for eikeparkett: sliping og 3 x lakk. Lakken er nok dårligere enn den man får på nye fabrikklakkerte planker, tror jeg. Jeg ville valgt å bytte til nytt 7mm i stedet for å slipe, men hos oss er det ikke aktuelt (gammelt, tykt eikegulv)
gaia

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.