2.856 lest ·
33 svar
3k lest
33 svar
Tregulv, isolasjon eller ikke?
min hytte står på blokker så til sommeren kan jeg jo se under...
måtte grave et hull foran hytta i sommer og sette dit en nedsenkbar
pumpe da bakken ikke tok unna 91mm på 3døgn(nær en elv og gammelt
skogsområde)...AMU-hytta ble bygget på 70tallet i opplæringsøyemed på snekker
linjen ved visse AMU-senter derav navnet.
måtte grave et hull foran hytta i sommer og sette dit en nedsenkbar
pumpe da bakken ikke tok unna 91mm på 3døgn(nær en elv og gammelt
skogsområde)...AMU-hytta ble bygget på 70tallet i opplæringsøyemed på snekker
linjen ved visse AMU-senter derav navnet.
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Ah, har du en fuktmåler så du kan sjekke verdien? Veldig vanskelig å gi råd om hva du skal gjøre, men å bygge over noe synes jeg aldri har vært bra.kenth gustafsson skrev:
min hytte står på blokk så til sommeren kan jeg jo sjekke under...
måtte grave en grop foran hytta i sommer og plassere der en drenkbar
pumpe da jorden ikke tok unnå 91mm på 3 dager (nær en elv og gammel
skogmark)...AMU-hytta ble bygget på 70-tallet i utdanningsformål på snekker
linjen ved visse AMU-senter derav navnet.
Rundt nullen.S Slottsfrun skrev:
+18C på oversiden og -20C på undersiden gir -1C i snitt. Deretter er det mange forskjellige faktorer som påvirker, så den verdien kan ligge noen grader oppover eller nedover.
Det kommer an på... mange ting.S Slottsfrun skrev:
Attefallshus. Betyr for meg at det kanskje fungerer som gjestehus og dermed er bebodd en eller noen uker/år. Da ville jeg holdt 12-15C normalt og skrudd opp varmen når den er bebodd. Hvilken temperatur som er passende, avhenger av hva den/de som bor der synes føles bra, samt kanskje også om den kun brukes til å sove i men ikke til daglig opphold. Da kan temperaturen være litt lavere.
Det er primært et økonomisk spørsmål, synes jeg.
Skulle jeg brukt den som et hjemmekontor (stillestående arbeid) ville jeg hatt 23C for å ikke fryse.
Når det gjelder gulvtemperatur, så avhenger den av hvor mye isolering det finnes, men siden det er en nyere attefallsbygg bør det være relativt ok isolasjonstykkelse. I og med at den står på pilarer, har den utelufttemperatur på undersiden, noe som gjør at gulvet blir kaldt når det er kaldt ute. Hadde det vært en krypkjeller eller plate på mark, ville temperaturen på undersiden av gulvet ikke vært like kald som uteluften, og dermed hadde ikke gulvet vært like kaldt.
Jeg antar at temperaturmålingene er utført med et termometer? Hva varmepumpens kontroll sier, er uinteressant.
Klikk her for å svare